Valkyriah skrev 2008-06-06 21:03:42 följande:
Oj,jag fick mens som 10-åring.Jag var allt annat än redo för sex,graviditet,förlossning och föräldraskap då.
mmm...sen kan man alltid dra saker till ytterligheter...var ju inte riktigt så jag menade...men jag antar att du skämtar och fattar vart jag ville komma, utan att behöva skriva en halv roman.
Abessiniern skrev 2008-06-06 19:53:15 följande:
[citat]
Det där att kroppen är redo för en graviditet och förlossning bara för att man har fått mens är ju inte riktigt sant. I stora delar av världen föder väldigt unga flickor barn med katastrofala följder. Det är ju inte ovanligt att vara mellan 10 och 12 år när man får sin första mens. Jag tror att det är få flickor i den åldern som är färdigväxta och mår bra av att föda ett barn.Personligen tror jag inte att det är optimalt att föda sitt första barn varken som 14 åring eller 45 åring, men det kan ju bli bra i båda ändarna faktiskt.
självklart så ska inte 10 - 12åringar föda barn...men mensen är ju ett tecken på att man kan bli gravid...men det är ju naturligtvis inte ett tecken att man mentalt är redo.
sen håller jag med om att det inte är optimalt att vara 14 eller 45...men att man väljer att se ner på människor för att dom väljer det fattar jag inte...som sagt,,,så länge barnen mår bra.