• wonky

Vad tycker du om att andra ser ner på unga föräldrar?

Hejsan

Jag är 17 år och väntar barn till sommaren. Alla tycker att man är så omogen om man skaffar barn när man är yngre än 25. Alla mograr olika fort. Varför drar alltid alla som är äldre alla unga över en kam.

Tycker själv det är lite omoget av dom att trycka ner unga föräldrar.

• Svar på tråden Vad tycker du om att andra ser ner på unga föräldrar?
  • Nikki S

Jag tycker det är dåligt att se ner på andra överhuvudtaget pch är också trött på dubbelmoralen som vissa unga föräldrar har. Jag var 17 när jag fick min dotter men inte ser jag ner på äldre mammor för det. Jag kan förstå varför människor ser ner på unga föräldrar ibland, vi har inte samma livserfarenhet men det betyder inte att man måste vara en sämre mamma.
    Börja dömma varje människa som en individ och dra inte alla över kant skulle jag vilja ge som råd till ALLA, både gamla och unga.

• bebisprat

jaha, du menar så...ok. Ja det är ju uppenbarligen så att hon missförstått, men jag menade väl mer: Vem orkar bry sig...fast det är ju en diskussion och man vill ju såklart argumentera för sin sak

PD77 skrev 2008-06-06 19:38:34 följande:
    Så du menar jag jag ska låta henne lägga ord i munnen på mig. Nej, nej. Det är en sak att ha en åsikt och en sak att hitta på vad andra har för åsikter. Och ja, jag såg nu på nicket att hon är äldre än 17.
  • Janice82

Det är väl olika hur mogen man är om man är bra mamma som ung eller inte? Likadant behöver man inte va en bra mamma för att man e gammal heller...

Själv e jag 26 o väntar vårt 4:de barn i slutet av Juli,dom andra är mellan 21 mån, snart 4år och 6år!

Aldrig någon som klagat på mig...och jag e glad för att ha barn som ung!

• bebisprat

Jag tror många beundrar unga mammor faktiskt! Egentligen beundrar jag alla som är mammor och gör så gott de kan! Å, vad fint sagt av mig

• Abessiniern
    elision skrev 2008-06-06 19:41:47 följande:
    jag har också hört av både min bm och bm på förlossningen att man är som mest fertil mellan 15-25...har man fått sin mens så är ju det ett tecken på att kroppen är redo.hur kan man lägga ner energi på att "se ner" på någon som väljer att skaffa barn...gammal som ung? då kan man ju inte ha mycket att göra.så länge inte barnen far illa, får kärlek och omsorg, vad spelar det för roll om morsan och farsan är 20 eller 40.
    Det där att kroppen är redo för en graviditet och förlossning bara för att man har fått mens är ju inte riktigt sant. I stora delar av världen föder väldigt unga flickor barn med katastrofala följder. Det är ju inte ovanligt att vara mellan 10 och 12 år när man får sin första mens. Jag tror att det är få flickor i den åldern som är färdigväxta och mår bra av att föda ett barn.

Personligen tror jag inte att det är optimalt att föda sitt första barn varken som 14 åring eller 45 åring, men det kan ju bli bra i båda ändarna faktiskt.

Tycker också att många unga mammor verkar ha mycket fördomar om männiksor som är lite äldre när de skaffar barn. Tror att det är lite en del av att vara tonåring att man tror att man redan vet och kan allt och människor över 25 är stofiler som glömt hur det är att vara ung.
  • Valkyriah
    Dixabilly skrev 2008-06-06 19:09:19 följande:
    Jag tycker bara det, vi alla är olika, ni kanske tycker att det är hemskt med 17 åringar som skaffa barn, det gör inte jag ;)
    Så du vill inte ge en förklaring till varför det är "hemskt" att skaffa barn vid 35+ ?
    Att skaffa barn vid 17 tycker jag inte heller är just hemskt,man kan vara en väldigt bra förälder oavsett ålder,men någon som inte ens är myndig har inte alla förutsättningar som en äldre har.Vilket jag personligen anser är en nackdel.
    Att slåss för fred är som att knulla för att bli oskuld!
  • Valkyriah
    elision skrev 2008-06-06 19:41:47 följande:
    jag har också hört av både min bm och bm på förlossningen att man är som mest fertil mellan 15-25...har man fått sin mens så är ju det ett tecken på att kroppen är redo.hur kan man lägga ner energi på att "se ner" på någon som väljer att skaffa barn...gammal som ung? då kan man ju inte ha mycket att göra.så länge inte barnen far illa, får kärlek och omsorg, vad spelar det för roll om morsan och farsan är 20 eller 40.
    Oj,jag fick mens som 10-åring.Jag var allt annat än redo för sex,graviditet,förlossning och föräldraskap då.
  • myheartbelongstoyou

När jag fick min första dotter som 17åring var så ung och fick höra så mycket saker bakom ryggen både av såna i min egen ålder och äldre mammor och gamla. Men när jag fick min andra dotter vid 23år så var jag så gamal enligt många människor.

• Vintersjäl

Det är dåligt att se ner på folk vad det än handlar om. Det är inte "extra" hemskt bara för att det handlar om unga föräldrar...

• elision
    Valkyriah skrev 2008-06-06 21:03:42 följande:
    Oj,jag fick mens som 10-åring.Jag var allt annat än redo för sex,graviditet,förlossning och föräldraskap då.
    mmm...sen kan man alltid dra saker till ytterligheter...var ju inte riktigt så jag menade...men jag antar att du skämtar och fattar vart jag ville komma, utan att behöva skriva en halv roman.
    Abessiniern skrev 2008-06-06 19:53:15 följande:
    [citat]
    Det där att kroppen är redo för en graviditet och förlossning bara för att man har fått mens är ju inte riktigt sant. I stora delar av världen föder väldigt unga flickor barn med katastrofala följder. Det är ju inte ovanligt att vara mellan 10 och 12 år när man får sin första mens. Jag tror att det är få flickor i den åldern som är färdigväxta och mår bra av att föda ett barn.Personligen tror jag inte att det är optimalt att föda sitt första barn varken som 14 åring eller 45 åring, men det kan ju bli bra i båda ändarna faktiskt.

självklart så ska inte 10 - 12åringar föda barn...men mensen är ju ett tecken på att man kan bli gravid...men det är ju naturligtvis inte ett tecken att man mentalt är redo.

sen håller jag med om att det inte är optimalt att vara 14 eller 45...men att man väljer att se ner på människor för att dom väljer det fattar jag inte...som sagt,,,så länge barnen mår bra.
  • Reglementet

Mensen är inte ett tecken att kroppen är redo att föda barn. Det betyder bara att den gör sig redo att föda barn. Men än så man inte färdigvuxen, och det kan bli stora problem vid graviditet och förlossning när man är så ung.

• Flickan och kråkan

Som jag sagt tidigare så konstaterar jag enbart att man blir en annan mamma om man får barn 10-15 år senare (ingen värdering som sagt lagd i det).

Det jag finner lite märkligt här på Fl är att så många "unga" mammor är så fokuserade på det här med åldern - att åldern överhuvudtaget är viktig i sammanhanget.

Det kommer alltid att finnas människor som ser ner på andra av OLIKA anledningar. Ett tecken på mognad är att man tar det för vad det är (arg kan man så klart bli) och bara le åt okunskapen/fördomarna och vara trygg i sig själv.

Varför överhuvudtaget kategorisera sig som ung förälder? Jag tänker inte på mig själv som gammal förälder. Det känns liksom rätt ointressant i sammanhanget. Jag är trygg i mitt föräldraskap och blir mest full i skratt av kommentarer som "det är bättre att vara yngre" eller "vad hemsk med ´gamla´ föräldrar", de är liksom sprungna ur ungdomlig okunskap.

• Valkyriah

Elision-Så du medger att du uttryckte dig dåligt?

• emmlin

Intressant debatt! Jag tror man kan vara bra mamma om man är 17 och 45. Är övertygad om att många har fördomar mot såväl unga som äldre föräldrar. Det märks ju inte minst i alla inlägg här. Jag är lite dubbel i frågan. Jag har själv valt att skaffa barn efter 30 och ser många fördelar med det, men har också lärt mig att man ska inte ta vissa saker för givet. (som hälsa, tid och barn)

• elision
    Valkyriah skrev 2008-06-07 14:02:26 följande:
    Elision-Så du medger att du uttryckte dig dåligt?
    öööhh...nä...jag medger itte nått...skrev itte nånstans att man är mogen mentalt för barn bara för att man fått mens...men jag lärde mig i skolan att den dan man får mensen så är det fysiskt möjligt att bli gravid...vad du lärde dig har jag ingenaning om.

men nu var det inte någon tråd om att man ska sitta här och medge saker som du av någon anledning stör dig på. du har lagt ribban ganska lågt, så vill du börja disskutera en sån menlös sak som hur jag formulerar mig, så får du tyvärr leta upp någon annan att prata med det om...alternativt, leta upp någonannan att reta dig på¨...för jag tar inte upp mer utrymme på denna tråden med att svara på fler inlägg av dig...vi kanske ska försöka hålla oss till ämnet.
  • Valkyriah
    elision skrev 2008-06-07 23:54:54 följande:
    öööhh...nä...jag medger itte nått...skrev itte nånstans att man är mogen mentalt för barn bara för att man fått mens...men jag lärde mig i skolan att den dan man får mensen så är det fysiskt möjligt att bli gravid...vad du lärde dig har jag ingenaning om.men nu var det inte någon tråd om att man ska sitta här och medge saker som du av någon anledning stör dig på. du har lagt ribban ganska lågt, så vill du börja disskutera en sån menlös sak som hur jag formulerar mig, så får du tyvärr leta upp någon annan att prata med det om...alternativt, leta upp någonannan att reta dig på¨...för jag tar inte upp mer utrymme på denna tråden med att svara på fler inlägg av dig...vi kanske ska försöka hålla oss till ämnet.
    Oj,jag varken retar mig på dig eller ditt sätt att uttrycka dig på.Sådant har jag varken ork eller tid med

Dock anser jag att det var en aning luddigt,när du skriver att det är ett tecken på att man är REDO när man fått sin mens,vilket inte riktigt stämmer enligt det jag har lärt mig.
Svar på tråden Vad tycker du om att andra ser ner på unga föräldrar?