• Cmon baby

Hur tidigt börja med flaska?

Hej

Vi fick vår lilla Charlie för 3 veckor sen i v 33. Han har sen dess gått upp i vikt och växt precis som han ska och kan inte må bättre, vilket jag är oerhört tacksam för.

Men jag producerar inte så mycket mjölk som jag skulle vilja och min önskan är att amma, men samtidigt känner jag att jag har försökt pumpa länge och lyssnat på alla råd om att dricka mycket, inte stressa och vila. Ändå kommer det väldigt lite mjölk.
    Vi har fått mjölkersättning från hemsjukvåden för att ha när inte min räcker till, men min fråga är:
    Finns det någon som börjat ge sitt barn mjölkersättning i flaska så tidigt och hur har det funkat?
    Charlie har fortfarande sond, men han har börjat snutta väldigt bra, de gånger han orkar göra det.
    Ska jag ge det mer tid? Jag vet att han fortfarande är väldigt liten.

• Svar på tråden Hur tidigt börja med flaska?
  • Saandraa

Gav min dotter ersättning när hon var 5 veckor, min mjölk tog slut men det gick jättebra iallafall ! hon blev mätt oxå vet många i min närhet som inte kunnat amma som gett sina små redan i 2 veckors ålder och  redan på BB ! gått hur bra som helst.

♥ → Isadora 070501 ← ♥
  • dec06

Vi gav ersättning redan på BB innan mjölken kommit igång. Inga problem alls att blanda! Jag är jätteglad att vi gjorde det så tidigt för nu tar hon både tutte och flaska vlket är perfekt om man ska lämna bort henne ibland. Man hör ju om hur svårt det kan vara att vänja de små vid flaskan senare

• Saandraa
    dec06 skrev 2008-03-01 10:08:27 följande:
    Vi gav ersättning redan på BB innan mjölken kommit igång. Inga problem alls att blanda! Jag är jätteglad att vi gjorde det så tidigt för nu tar hon både tutte och flaska vlket är perfekt om man ska lämna bort henne ibland. Man hör ju om hur svårt det kan vara att vänja de små vid flaskan senare
    så tänker jag göra med nästa barn.. tänker inte slita mitt hår nästa gång och hamna i ångest för att det inte gick att amma som alla andra! usch!
    ♥ → Isadora 070501 ← ♥
  • hotten

sond har man ju om barnet inte orkar äta själv, å orkar den inte så funkar det ju inte med flska... pröva att ge i drickkopp å testa flaska då å då, vår började med flska när hon vägde ca 1200 gr minns inte hur gammal hon var då kanske ca 3 månader..

• Cmon baby

hej igen
    när vi ammar så använder jag amingsnapp, han får inte riktigt tag i bröstvårtan. När han har amningsnappen tar det ett tag innan han får ut mjölken eftersom den först ska sugas ut i nappen och sen fram till hålen, så han ger nog upp ibland och somnar när han inte får ut nåt. Med flaska vore det nog annorlunda, då skulle väl mjölken komma ut på en gång. Men jag ska nog ge det några dagar det här med pumpningen och fortsätta träna på amningen.

• knäppisen

Det är inte lätt att upprätthålla en mjölkproduktion genom att bara pumpa. De som vet säger dock att det ofta produceras mer mjölk och rinner till lättare, när bebisen väl börjar äta från bröstet själv. Man behöver alltså inte pumpa så himla mycket varje gång, bara pumpa regelbundet så du ser till att det finns mjölk. Sen ordnar ofta bebisen det själv (att få igång tillräckligt med mjölkproduktion), när han/hon är stark nog.

Sålänge han har sonden o det finns mjölk i brösten hade inte jag tagit till flaskan. Jag ville också amma och lät det ta den tid det tog. De ÄR trötta i början. Min dotter som också är född v 33 var rätt slö och orkade inte äta själv, men vi ökade matmängden rätt rejält (efter att ha pratat med neo såklart) och då fick hon mer kraft och orkade äta mer själv.

• pritt

Jagtycker nog att du kan prova flaska lite varje dag, så hon övar. Min dotter är född v 27, och vi började prova rätt tidigt. Så lite övning varje dag, du märker ju om han blir trött, så gå över i sonden!

• Cmon baby

Fick en gråtattack av frustration efter att ha försökt amma honom nu ikväll. Hatar den där sonden som är i vägen hela tiden, när jag ska ta upp honom och försöka rapa honom en stund efter att han snuttat, så är ju sprutan kopplad till sonden och allt blev bara jättejobbigt. Sen ska man samtidigt försöka hålla amningsnappen på plats eftersom han gillar att ha händerna runt munnen så han kommer alltid åt den så den åker ur. Självklart lät jag inte det gå ut över honom, utan höll mig lugn och lät det komma efteråt (när han inte såg )
    Frustrationen är nog mest över att det är många moment att hålla reda på. Till råga på allt har jag inte hunnit införskaffa en amningskudde så jag har jätteont i axlarna......usch, vad jag gnäller, kanske mycket av trötthet, men ändå.
    Ska prova flaska ikväll, han äter 45 ml just nu så det är inte mycket iaf, får se hur det går.
    Ville nog bara skriva av mig lite.

• Cmon baby

fast om man ska hålla på o slita sitt hår varje gång så kan jag tänka mig att ge upp amningen. För mig har inte amningen med närhet att göra, som vissa säger. Jag har honom på bröstet nästan hela tiden och jag är en mycket ömsint person, så ur den synvinkel finns det inget att oroa sig för.

knäppisen skrev 2008-03-01 11:28:23 följande:
    Det är inte lätt att upprätthålla en mjölkproduktion genom att bara pumpa. De som vet säger dock att det ofta produceras mer mjölk och rinner till lättare, när bebisen väl börjar äta från bröstet själv. Man behöver alltså inte pumpa så himla mycket varje gång, bara pumpa regelbundet så du ser till att det finns mjölk. Sen ordnar ofta bebisen det själv (att få igång tillräckligt med mjölkproduktion), när han/hon är stark nog.Sålänge han har sonden o det finns mjölk i brösten hade inte jag tagit till flaskan. Jag ville också amma och lät det ta den tid det tog. De ÄR trötta i början. Min dotter som också är född v 33 var rätt slö och orkade inte äta själv, men vi ökade matmängden rätt rejält (efter att ha pratat med neo såklart) och då fick hon mer kraft och orkade äta mer själv.
  • knäppisen

självklart ska du inte fortsätta amma och du bara blir frustrerad. Men jag tolkade dina tidigare inlägg som att du verkligen VILLE amma och då hade jag inte tagit till flaska så länge han hade sonden kvar. Lycka till

Cmon baby skrev 2008-03-01 20:34:48 följande:

fast om man ska hålla på o slita sitt hår varje gång så kan jag tänka mig att ge upp amningen. För mig har inte amningen med närhet att göra, som vissa säger. Jag har honom på bröstet nästan hela tiden och jag är en mycket ömsint person, så ur den synvinkel finns det inget att oroa sig för.
  • Maria C S 75

Min son var inte prematur med väldigt tillväxthämmad. Jag väntade på att mjölken skulle rinna till precis som du men det kom aldrig någon. På sjukhuset sa det att det kunde bero på chocken som kroppen fick vid födseln. Har du testat den där hormon sprayen? Jag testade den men det hjälpte inte. Drack massor av mjölk och juice, käkade en massa bananer och drack luzerntée men det hjälpte inte. Han sondmatades i 10 dagar och därefter fick han flaskan med mjölkersättning. Efter 14 dagar fick vi åka hem.

Kom ihåg en sak! Man är lika bra mamma även om man inte kan amma. Det hade jag själv svårt att acceptera i början men så är det.

• Maria C S 75

Jo en sak till. På neo började vi att ge 50/50 mjölk från modersmjölkcentralen/NAN ersättning för att det skulle vara skonsammare för magen.

• Therese33

cmon: Jag hade samma som du, inte tillräckligt med mjölk och vi började med flaska i v35 och då NAN. Tidigare vet jag inte om det fungerar då dom måste vara såpass starka och orka suga.
    Gör det som känns rätt, jag "hobbyammar" och så får min son NAN och han väger nu 3.600 g och är i v41 så dom mår absolut inte dåligt att få på flaska, det är närheten som är viktigast. Jag tycker också det var skönt att slippa pressen med att pumpa och så kom det inte tillräckligt, så blev man stressad av det. Nu vet jag att han får i sig den maten han skall ha och både jag och han mår jättebra av det.

• Sarah84

Vår dotter fick ersättning vid 1 mån, sen så amma jag & gav ersättning i 1 mån till, så efter 2 mån har hon bara fått ersättning & de gick hur bra som hellst. Hon e en stor & glad tjej nu på 10 mån =)

• twinstar

Cmon baby skrev 2008-03-01 20:31:52 följande:

Fick en gråtattack av frustration efter att ha försökt amma honom nu ikväll. Hatar den där sonden som är i vägen hela tiden, när jag ska ta upp honom och försöka rapa honom en stund efter att han snuttat, så är ju sprutan kopplad till sonden och allt blev bara jättejobbigt. Sen ska man samtidigt försöka hålla amningsnappen på plats eftersom han gillar att ha händerna runt munnen så han kommer alltid åt den så den åker ur. Självklart lät jag inte det gå ut över honom, utan höll mig lugn och lät det komma efteråt (när han inte såg )Frustrationen är nog mest över att det är många moment att hålla reda på. Till råga på allt har jag inte hunnit införskaffa en amningskudde så jag har jätteont i axlarna......usch, vad jag gnäller, kanske mycket av trötthet, men ändå.Ska prova flaska ikväll, han äter 45 ml just nu så det är inte mycket iaf, får se hur det går.Ville nog bara skriva av mig lite.
    Åh! You take me down memory lane!
    Det blir bättre jag lovar.
    Kommer precis ihåg hur det var. Hatade ammningsnappen och hade så så ont i nacke och axlar.
    Men rätt vad det är så vill du knappt sluta med ammnignappen och allt flyter på!
Svar på tråden Hur tidigt börja med flaska?