• Anonym

Någon med hepatit c? Har era barn blivit smittade?

Jag är så rädd att smitta mitt barn vid förlossningen. Såg på tv att det var större risk att barnet blir smittat vid ett snitt än vid vaginal förlossning. Vill gärna bli snittad pga av olika komplikationer men vet inte om jag ska psoppsa på det ifall det är farligare för barnet.
    Någon som vet?
    Undrar oxå om det är NÅGON som smittat sitt barn alls?

• Svar på tråden Någon med hepatit c? Har era barn blivit smittade?
  • Anonym (liten risk)

Det finns en liten risk att barnet ska bli drabbat. Jag har hepatit c och födde vaginalt och min dotter blev inte smittad. Och jag känner massor av folk som inte smittat sina barn. Men jag känner också en som HAR gjort det. Hon hade dessutom bett om att få göra kejsarsnitt, men läkarna tyckte att risken var så pass liten.
    Jag tror att om jag skulle bli gravid igen så skulle jag kräva att dom gjorde ett kejsarsnitt, för då är risken iallafall näst intill obefintlig. Så har jag tänkt.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-03-01 20:55:01 följande:
    va har ni blivit smittade av???
    Vad menar du? Hur vi blev smittade med hepatit? Jag kan ju bara svara för mig själv men jag skulle tro att svaret är detsamma från de flesta... Via sprutor pga missbruk.
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-03-01 21:16:27 följande:
    Vad menar du? Hur vi blev smittade med hepatit? Jag kan ju bara svara för mig själv men jag skulle tro att svaret är detsamma från de flesta... Via sprutor pga missbruk.
    ok genom missbruk!det va det jag trodde oxå!
  • Denzels mamma

Hej!

Jag har haft hepatit i 17 år och har två barn och ingen har blivit smittad.
    Har fött både med kejsar snitt och vanligt.
    Doktorn sa att endast 2% blir smittade av mamman.
    mvh

• Anonym
    Denzels mamma skrev 2008-03-02 17:13:21 följande:
    Hej!Jag har haft hepatit i 17 år och har två barn och ingen har blivit smittad.Har fött både med kejsar snitt och vanligt.Doktorn sa att endast 2% blir smittade av mamman.mvh
    Åh så bra!
    Såg på Förlossningskliniken när en med hepatit C skulle föda och där sa läkarna att det fick absolut inte bli snitt för då var risken att smitta mycket större. Det är nog därifrån jag fått misstanken att snitt är farligare.
  • Anonym (mamma)

Jag har hepatit C och vill bara tillägga att det är väldigt vanligt att man kan vara transfusionssmittad som jag är.
    Alla som har HepC är inte missbrukare!

/ Mamma

• Anonym

Ja så kan det självklart oxå vara!!
    Men jag måste oxå tillägga att jag ÄR inte helller missbrukare men har varit för en massa år sedan.

• Anonym

Hej jag är en mamma med Hepatit c & min dotter blev smittad när jag födde henne. Hon är världens vackraste friskaste barn, men jag brottas med mitt dåliga samvete. Tanken är att hon ska göra en behandling när hon blivit större ( idag är hon 3år ) Skulle så gärna vilja komma i kontakt med andra mammor i samma situation, å skulle bli glad om någon ville svara =)

• Anonym (Annika781)

Verkar bara så skumt hur man kan få hepatit ca 20 år efter man slutat knarka. min biologiska morsa knarkade. ringde oss och sa vi skulle göra testa ifall jag med hade det. då var jag typ 22. så skumt hur hon kan ha fått hepatit c 20 år senare så vidare hon ej hållit på knarka under alla de 22 åren

• klyban
    Anonym (Annika781) skrev 2016-12-28 13:46:54 följande:
    Verkar bara så skumt hur man kan få hepatit ca 20 år efter man slutat knarka. min biologiska morsa knarkade. ringde oss och sa vi skulle göra testa ifall jag med hade det. då var jag typ 22. så skumt hur hon kan ha fått hepatit c 20 år senare så vidare hon ej hållit på knarka under alla de 22 åren

Det finns mer än ett sätt att få hepatit c än injicera.
    Och vid blodtransfusioner före -91, så testade man inte blodet för detta.

Svar på tråden Någon med hepatit c? Har era barn blivit smittade?