• yasmino06

Första barnet inte prematur, andra barnet prematur, hur kommer det bli med tredje barnet också prematur???

Mitt första barn föddes i v 41+0, andra barnet föddes i v 36+2 pga vattenavgång, hade ingen infektion så ingen vet varför vattnet gick, blev ingångsatt.

Nu väntar jag mitt tredje barn och har smått börjat tänka på om detta barn också kommer bli prematur, kanke till och med kommer födas tidigare.

Är det vanligt att efter att ett barn föds prematur föds syskonen också prematurer???

• Svar på tråden Första barnet inte prematur, andra barnet prematur, hur kommer det bli med tredje barnet också prematur???
  • Miss Love

Nej, jag har iallafall aldrig hört att det brukar vara så. Om du är orolig så ta upp detta med din BM.

• chillie

Tja i mitt fall så fick jag först två barn som inte var prematurer. Tredje barnet föddes sen  i v 32+5 pga vattenavgång. Bm sa att det inte skulle hända igen medan läkarna sa att det med stor sannolikhet skulle hända igen. Fjärde barnet föddes i v 33+5 av samma anledning som tredje. Väntar nu femte barnet och är denna gången beredd på att föda tidigare.

Räknas barn som föds efter 36 fulla veckor som prematur?

• miababia

vet några där deras andra barn föddes 13 v för tidigt. 3:e barnet föddes i v 40 tror jag det var.

• xenaa
    chillie skrev 2008-02-16 10:28:01 följande:
    Tja i mitt fall så fick jag först två barn som inte var prematurer. Tredje barnet föddes sen  i v 32+5 pga vattenavgång. Bm sa att det inte skulle hända igen medan läkarna sa att det med stor sannolikhet skulle hända igen. Fjärde barnet föddes i v 33+5 av samma anledning som tredje. Väntar nu femte barnet och är denna gången beredd på att föda tidigare. Räknas barn som föds efter 36 fulla veckor som prematur?
    det undrar jag med. 36 fulla veckor är väl inte prematur.

sen behöver det väl inte betyda att andra barnet är prematur att #:e födds för tidigt.
    ♥LEO♥
  • tinaw

Prematur räknas de som till 36+6 = 36 fulla veckor.

• peterpani

Har tre prematurbarn. Andra barnet v32, räknas som mycket för tidigt fött, barn nummer fem föddes i v25+1 räknas som extremt för tidigt fött och barn nummer sex föddes i v36+1 räknas som för tidigt fött.
    Mina pojkar var alltså prematura men inte flickorna. Vad det skulle kunna vis vet inte jag men att min kropp inte gillar att vara gravid med killar är då klart.
    Tror att det är väldigt olika om man får för tidigt med ett syskon, beror nog på anledningen till att de kom tidigt. Mina pojkar fick jag hf med...

Lycka till och hoppas du går länge denna gången.

• IckaG

Samma sak undrar jag. Man blir ju orolig att det ska hända igen. Min dotter föddes i v 41. Det är mitt första barn. Graviditeten var bra inga speciella graviditets krämpor. Allt kändes som vanligt förutom att magen växte Sedan gick vattnet och då kom värkarna. Med min son däremot så föddes han i v 35+3 så han var prematur. Den graviditeten var precis som med dottern förutom att han föddes för tidigt. Inga tecken på att han skulle födas innan, precis som med dottern sen helt plötsligt utan förvarning så gick vattnet, värkarna kom en dag senare.  Så nu går man och oroar sig för att det ska hända igen. speciellt när man inte vet orsaken till att det hände. Men jag gissar på att det bara var otur att det blev så men man vet ju aldrig.

Håller tummarna för oss alla att det ska gå bättre denna gång

• MansonDust

Undrar också.. födde första i 38+2 & andra i 36+1. Orolig för nästa gång, att det blir tidigare.

• MansonDust
    xenaa skrev 2008-02-16 10:38:49 följande:
    det undrar jag med. 36 fulla veckor är väl inte prematur.sen behöver det väl inte betyda att andra barnet är prematur att #:e födds för tidigt.
    Prematur födsel står det i journalen.
  • AlexandraLuleå

undrar jag med, första föddes 36+0 och andra i v 37+5 bägge hade jag hf med och sista slutade med akutsnitt pga kramper.

• Heahog

De räknas som prematurer innan v 37+0.

Min dotter föddes v 41+4, sonen föddes efter 10dagars vattenavgång i v 33+4. Att han blev prematur berodde troligen på svag livmoderstapp (opererat bort 1,5cm) & stress. Var till gyn i början av grav & frågade om en ring att sätta runt livmoderstappen, men det behövdes ej enligt gynläkaren.. Tack för den....

Skulle jag skaffa flera barn,så kommer jag kräva en ring. Tänker inte riskera ännu ett barns liv & hälsa. Visserligen gick allt jättebra med sonen & han var stark, men man vet aldrig.

• Jennjen

Mina förlossningar har börjat med värkar båda gångerna, livmodertappen har påverkats snabbt och förlossningarna har inte gått att stoppa (v34 respektive 33) OM jag skulle bli gravid igen så ska jag få en ring som stärker livmodertappen...hm...men nu blir det inga fler

• Ängeln Casper

1á föddes v.39+0, startade med värkar, förlossningen tog 5 tim.
    2á föddes v.30+2, efter 15 veckors vattenavgång, förlossningen tog 2,5 tim.
    3é föddes v.37+6, kom för igångsättning, men förlossningen startade av sig själv, tog 23 minuter. 3é graviditeten var jag in även i v.36 pga infektion och kraftiga sd som de lyckades stoppa.

Kram Camilla, mamma till Oliver, Ängeln Casper & Emilia
  • Tvåbarnsmorsan

Har också tänkt på detta! Sonen födde jag i vecka 40+4 och dottern i vecka 35+3 och jag är helt nöjd med två barn men om vi skulle skaffa ett till då, blir det också prematur då?

• morgonsolan

Min dotter föddes i v 35+6 och räknades iNTE som prematur utan fullgången! De gick på vikt och andra undersökningar när de gjorde den bedömningen. Inte på födelsedatumet i förhållande till bf.

tinaw skrev 2008-02-16 10:44:22 följande:
    Prematur räknas de som till 36+6 = 36 fulla veckor.
  • Mie B

Svårt att säga
    Vårt första barn en dotter född 96 v.40+3
    2:dra barnet en kille v.37 igång satt på en "rutin" undersökning p.g.a att hjärtslagen sjönk.
    3:dje barnet en kille 34+3 vattnet gick hemma.
    4:de barnet v.33 vattnet gick p.g.a Infektion.
    Min kropp fixar inte kill graviditeter tydligen..

Svar på tråden Första barnet inte prematur, andra barnet prematur, hur kommer det bli med tredje barnet också prematur???