• Nasse82

sammandragningar v.24

Hej! Jag är i v.24 och sjukskriven för detta... har sååå tråkigt här hemma på soffan hela dagarna! E det någon mer som har tidiga sammandragningar o hur e det för er?!

• Svar på tråden sammandragningar v.24
  • Icka
    Svar på #76
    Tycker det låter som förvärkar. Med 10 minuter mellan varje så är det ganska lång tid men håll koll bara för minutrarna minskar ganska fort.

Lycka till
  • maccadam

de kände bara på magen och den var mjuk o fin sa d. Men de ville att jag skulle ta d lite lugnt och höra av mig om det började igen...

• Tessie tessie

Jag åkte in till förlossningen i fredags. (hade värkar med 5 min mellan) Blev inlagd då det visade sig att livmodertappen var förkortad. Fick bricanyl sprutor och kortison för barnets lungmognad. Har legat där till idag då jag äntligen fick komma hem. Nu är det sängläge som gäller. Sd är under kontroll nu o det känns bra men sen vet man ju aldrig hur lite som behövs för att det ska köra igång igen. Vill inte att bebis ska komma än!

• Nasse82

Tessi:
    oj vad läskigt... varför fick du kortison? misstänker dem att du kommer föda för tidigt eftersom du behövde påskynda lungmognaden? Vad gjorde du för att sd kom så tätt helt plötsligt som med 5 min mellarum?

• Tessie tessie

Kortisonet ger dom alltid i förebyggande syfte. Dom blev oroliga att bricanylen inte skulle hjälpa o så.
    Det var ju det som var det konstigaste med allt...jag hade verkligen tagit det jätte lugnt hela dagen o så gick jag o lade mej o sov 2 timmar mellan 3-5. När jag sen vaknade så kände jag direkt att jag hade jätte mycket sd. Började klocka dom o då kom dom med 10 min mellan. Jag satte mej framför tven o tänkte att det skulle gå över men de blev tätare bara...tills det var 5 min mellan. Då ringde jag förlossningen.
    Det var nog mest att jag inte hade gjort nåt ansträngande under dagen som gjorde att jag blev extra orolig. Men det kan ju ha vart att jag inte tagt det nog lugnt dagarna innan o så. Även fast jag var sjukskriven så har jag ju vart o handlat o städat lite o grejjat hemma...alla små saker blev kanske för mycket till sist.

• cameron

Vad bra att du åkte in och kollade upp det Ts. Vad gäller det där med kortison så ger man det faktiskt inte alltid. När jag åkte in till förlossningen i v 30 under min förra graviditet hade jag sd med 3-4 minuters intervaller och det visade sig att tappen var förkortad och öppen 1 cm. Jag fick Bricanylsprutor för att stoppa det hela och när det lugnat ner sig skickades jag hem med Bricanyl i tablettform och strikta order om sängläge. Dock fick jag aldrig ngn kortisonspruta.

Världens bästa Olivia 060524. Lillasyster kommer 080512!
  • Tessie tessie

Hur går det för er tjejer?

• Tessie tessie

Oj...råkade skicka iväg inlägget lite väl fort:)

Fy...va jag är avis på alla som kan va ute o promenera i det här härliga vädret! Det har bara gått 3 dagar sen jag kom hem från kk men jag är redan så trött på att sitta inne. Har öppnat dörren lite iaf för att få lite luft.
    Är ni helt liggandes eller har ni vart ut nåt på nån kort promenad? Längtar till sd blir bättre så att man kan leva ett lite mer normalt liv iaf. Jag känner verkligen att det knyter sig i magen så fort jag reser mej eller gör nån liten syssla här hemma. Kan inte ens ställa in tallriken i diskmaskinen efter mej. Ska bli spännande att åka till läkaren på tisdag o se om det blivit någon skillnad. Känns inte så med tanke på hur lätt jag får sd.

Ha nu en härlig helg o sköt om er!

• trebarsmamma

åå vad tråkigt för dig, att du inte kan göra nånting utan att det knyter sig i magen på dig.. hoppas att det blir bättre för dig.

• Isa83

Hej på er!

Nu har jag vart inlagd i några dagar igen, tappen var bara 14mm när jag kom in denna gång! Så nu är det strängt sängläge samt utökad dos på brivanyltabletterna som gäller. Tiden går ju så sakta när man bara ligger, dock skönt att vara hemma där man har tv och dator så man kan försdriva tiden lite i alla fall!

Hoppas det går bra för er andra tjejer som kämpar så den lilla ska vara kvar lite till!

• Bennina 82

Ligger också hemma hela dagarna , ordinerad sängläge. legat 3 v allt som allt  på sjukhus för sammandragningar o förkortad  livmodertapp, med brikanyl dropp, och kortison sprutor. men nu innan jag åkte hem va tappen 24 mm igen. 
    hoppas att det blir bättre det här , eller tror ni att man måste va inne o vila tills bebben kommer?
    hur har det gått för andra som haft liknande, har dom gått graviditeten ut?

• Tessie tessie

Idag har jag vart till läkaren för att se hur det gått sedan sist. Tappen hade växt ut ytterligare. Så det verkar som att det hjälper att ligga hemma o vila. Å andra sidan så har jag ju fortfarande sammandragnignar så fort jag gör mista lilla. Ska göra lite mer "test" i veckan nu o se vad jag klarar av. LÄkaren pratade om att jag kanske ska få gå tillbaka till jobbet på 25% efter sjukskrivningen som är slut 3 mars. Känns inte hundra att gå tillbaka till jobbet, kommer att vara orolig konstant att det är "farliga" sammandragnignar som påverkar livmodertappen. Vi får väl se om jag klarar av att ta lite promender o städa lite nu i veckan...då märks det ju snart om det blir värre igen eller inte.

Bennina: Det kan gå tillbaka helt som det verkar. Det har det gjort för mej. Jag låg inne med cortison och bricanyl sprutor förra helgen, då med förkortad tapp. Nu var den "normal" lång igen o jag får ju kanske börja jobba lite igen om nån vecka. Vilken vecka är du i?

Svar på tråden sammandragningar v.24