• skrollan2

När vågar man ta henne ut till affärer?

Min tösa är 2 månader nu.Hon föddes i v33,o är alltså 1,5v korrigerad ålder nu.
    Hon har mått hur bra smhelst hela tin o nu undrar jag ...vågar man ta ut henne till affärer nu?Hon har en shopping-galen mor som blir galen här hemma
    Nån med tips kanske?

• Svar på tråden När vågar man ta henne ut till affärer?
  • en glad

Det är nog så att barnets behov måste få gå före mammas behov av att shoppa!! Det får du ts ägna di åt på helgerna då kanske pappa kan passa barnet utanför butikerna?

• MoR58

Min bvc sköterska sa att det inte var att tänka på att ta med min lille son (född 35+4) till affären innan vi minst hade passerat beräknad förlossningsdatum plus en månad och han föddes mitt i sommaren då rs viruset inte är så vanligt.

Min son fick sedan rs viruset när han var sju månader och det var jobbigt fastän har var så stor och inte behövde ligga inne. Däremot åkte vi in och ut för att han behövde hjälp att andas. Är tacksam att han var sju månader när han blev sjuk så han hunnit växa på sig lite. Han har också fått förkylningsastma och om det beror på rs viruset vet jag inte.

• Skräpis

Vår kille födde i v 32+2 i augusti 2006 och vi var ute på stan med honom när han var ca 6 v okorr men inte under värsta rusningstiden och han har inte haft RS

• tjejkocken

Jag skulle undvika inständga affärer..typ köpcentrum.
    Som en annan skrev så är RS viruset väldigt farligt om det vill sig...
    min dotter råkade ut för det när hon va 5 mån o det önskar jag ingen...fick andas extra syrgas hela tiden o fick ventolin flera gånger per dag o det vill jag inte gå igenom igen så det ska jag undvika med min son som är snart 2 månader.Båda mina barn är prematur barn ochså..(första född v31+4 och den andra v35)
    Men vill det sig väl så blir det bara en förkylning!
    Håller med en till som skrev..låt pappan eller släkting ta ditt barn under tiden du shoppar...men va noga med hygien..det smittar tyvärr så ochså=(
    Hoppas hon inte får det vare sig du besöker köpcentrum eller inte!

• skrollan2

Hej igen...

Vill tillägga här nu...

Jag verkar framstå som en mamma som inte bryr sig,en egotrippad morsa som bara vill handla o inte tänker på bebisen.Så är de verkligen inte!!!!
    Har nog uttryckt mig kanske fel i frågan men så är de absolut inte...mina barn kommer först i alla lägen.
    Ville bara säga de

mvh Annika

• Alexiaa

Varför skulle du inte kunna ta ut barnet och shoppa?
    Man slutar väl inte leva för att man får barn helt enkelt...

• skrollan2

Mm nä precis...tänker på att de är så mkt förkylnimgar  sånt nu

• Alexiaa
    skrollan2 skrev 2008-01-29 10:30:31 följande:
    Mm nä precis...tänker på att de är så mkt förkylnimgar  sånt nu
    Man kan inte alltid skydda barnet heller liksom, 2 månader och du inte varit ute och shoppa...det är mycket det.
    Bara för man får barn ska man inte behöva sitta hemma och ha tråkigt bara!
  • Picazzo94

Bebisen ligger ju rätt skyddad inbäddad i vagnen så det ska mycket till för att viruset ska leta sig fram... Jag var i din sits för ett år sedan och var livrädd för RS. Men jag gick i affärer iaf. Det viktiga är att inte exponera bebisen för sjukdomsalstrande organismer, så om du låter henne ligga kvar i vagnen och inte låter folk ta på henne eller vagnen så är det lugnt. Och att du är noga med att tvätta händerna efter shoppingen innan du tar upp lillan. Finns jättepraktiska små handspritflaskor att köpa på apoteket som du kan ha i skötväskan

• Mrs Ray

Jag säger som flra andra här - låt barnets hälsa gå före just i detta fall (och det gör du ju, låter det som). RS-viruset är extra elakt i år och på vår bvc sitter lappar uppe med varningar.

Gör som jag gjorde när lillkillen var liten (han föddes i januari 2007, mitt i rs-tider), ta en shoppingtur på helgen, när din sambo/man kan vara hemma med barnet.

• Gemelas

Vi höll oss ifrån alla affärer hela den första vintern för att vi inte ville de skulle få rs. Våra tvillingar är födda v 29+1. Om jag var shoppingsugen åkte jag iväg själv och lämnade barnen hemma med sin pappa eller fick han följa med och stanna med vagnen utomhus så länge. Funkade alldeles utmärkt. Barnen är snart 16 mån och har hållt sig helt friska tills i julas då de åkte på sin första förkylning. Vi undviker fortfarande att ta med barnen till Ikea el liknande under värsta rusningstiden.

Själv skulle jag aldrig våga chansa, speciellt i år som har visat sig vara ett riktigt rs-år.. Oron för att barnen skulle bli sjuka är så mkt större än shoppinglusten (även om jag älskar att shoppa).

• maroon

Min son är född i v31+0, skulle varit i v37+4 om han legat kvar i magen. Vi ligger alltså fortfarande på "minus" kan man säga.
    Jag har suttit "inlåst" på neo i 3½ vecka, sen ganska isolerad hemma.
    Man ska inte gärna bjuda hem folk o man får inte vistas ute..
    Det blir TRÅKIGT! Så jag förstår att din shoppingnerv börjar dansa jitterbugg ;)
    Sonen har varit med en expressrunda på Maxi *spännande* o han var även med på Babyproffsen *woohoo*. Men vi valde att göra detta på förmiddagen när det inte är mycket folk ute, plus att vi höll honom i vagnen hela tiden.
    Shopping för "mammas skull" sköter jag på kväll eller helg när pappa är hemma o kan avlösa mig :)
    Det är dessutom skönt att få en stund till sig själv!
    Sen kör vi samma princip som på sjukhuset, att man är noga med handhygien, det kommer man långt med, tvätta o sprita :)

• Thina
    Svar på #22
    Hejsan!
    Jag var i vecka 27+2 då min son föddes nu i oktober.
    Under min sjukhusvistelse på neonatalavdelningen så
    kom det in flera spädbarn med RS virus. Alla dessa barn
    var väldigt sjuka och krävde andningshjälp, jag har därför
    valt att igöra allt för att förhindra att utsätta min son
    för att bli smittad.

Jag har själv sett mitt barn livlös i läkares händer och vill slippa se det igen.
    Jag tar ALDRIG med mig honnom till någon affär utan handlar
    utan honnom.
    Jag tar inte heller emot besökare hemma som är snuviga, dom får helt enkelt vänta ,lilaså Öppna förskolan.
    Jag tycker det är jätte tråkigt men det är det värt.
    Jag vet iallafall att jag gjort vad jag kunnat för att inte smitta honnom.
  • S vali s

Vår dotter föddes i v.31+0, inga komplikationer utan hon hade en ofantlig tur som klarade sig så bra som hon gjorde.
    Vi blev utskrivna från neo när hon var 5v. gammal och fick då rådet att leva så normalt vi bara kunde, givetvis skulle vi undvika att umgås med förkylda människor och speciellt då barn i förskole åldern.

I samband med att vi blev utskrivna från neo kom säsongens första "RSlarm", givetvis var vi försiktiga men vi hade med henne när vi var till IKEA, handlade mat eller vad det nu var vi gjorde och trots att många många i vår omgivning förfasade sig så kunde vi när hon fyllde 1år konstatera att hon endast vrit förkyld 2dagar under sitt först år

Nu har hon hunnit bli 2,4år och har precis haft RSvirus, en helvetes resa med sex besök på akuten inom loppet av 13dgr, kan jag säga och jag är evigt tacksam över att hon hann bli så stor innan hon drabbades, vill inte ens tänka tanken på hur det hade varit att gå igenom samma sak med en liten spädis.

Självklart ska man inte isolera sig och sluta leva bara för att man fått barn men en viss försiktighet är inte helt fel.

Den late får brått när det blir kväll
  • FinaFamiljen

Måste bara tillägga att det är en VÄLDIGT tråkig inställning, om man redan blivit uttråkad av föräldralivet när barnet är två månader! Säger nu inte att det gäller dig TS, men det anses ju som en stor kris att inte få fortsätta med sitt vanliga liv dagen efter förlossning av många! Man GÖR uppoffringar för sina barn, så är det ju. Man behöver inte isolera sig, kan träffa folk ute och promenera massor, men för den sakens skull inte utsätta sig för de värre riskerna.
    Vår dotter föddes i v 32+2 och hon är nu 15 månader okorrigerat. Förra vintern var vi nästan inte någonstans pga förkylningsrisken. Visst, livet blir lite annorlunda, men det blir det ju när man får barn. Det gjorde mig ingenting, jag mådde bra av att vara med henne och veta att jag gjorde det som är bäst för henne. Shopping, i den lilla utsträckning det blev, det gjorde jag när hennes pappa var hemma med henne. Även i år, just eftersom RS har en toppsäsong i år, så är vi jätteförsiktiga. Barn kan bli väldigt dåliga av RS även när de är mycket äldre, framför allt om de är prematura. Det är inte ovanligt att barn i ettårsåldern också tvingas ligga på sjukhus. Dessutom är det, till skillnad från vad många tycks tro, inte alls nyttigt att "träna immunförsvaret" hos så här små barn med i grunden dåligt immunförsvar. De har ännu inget att träna, varför inte bara RS är onödigt.

Jisses, vad är det som är så bråttom! Umgås ändå, med friska bekanta i bra miljöer!

• skrollan2

Jag har fattat,ville bara ha tips

• skrollan2

känner mig helt puckad som ens ställde frågan...ni behöver inte bli arga...jag ville bara rådgöra...

• Smuliz

Jag fick min dotter i v.32 och blev då tillsagd av personalen på neo-avd att jag skulle vara väldigt försiktig med folksamlingar under första 6mån!! Höll på å dö, men tog ändå det hon sa på allvar, ville ju absolut inte få en jättesjuk bebis.

Så jag åkte å handlade och gjorde de saker jag saknade medan sambon va hemma me bebisen På det sättet blev alla glada å nöjda. Och första gången min tös var förkyld/feber över huvudtaget sjuk, var i mellandagarna, då var hon drygt 10mån

Svar på tråden När vågar man ta henne ut till affärer?