• M I R R E

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr9

Så var det dags för ny tråd igen. Jag har letat men jag hittar ingen ny så jag startar en. 

Välkommen till alla gamla och nya. Här pratar vi om allt. Vi är föräldrar till extremt mycket för tidiga barn (barn födda före vecka 29.)

• Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr9
  • Livsglädjen
    Therese33 skrev 2008-04-22 10:03:41 följande:
    cloudberry: Visst är det jobbigt! Vilken fin pojke du har, är faktiskt ganska lik vår Hur tycker ni att BVC fungerar? Jag tycker dom är okunniga och när jag påpekade sist att vår läkare på neo tyckte att vi skulle börja med smakportioner om 5 veckor så blev hon sur och menade att det brukar BVC bestämma. Men det är väl lite skillnad med en fullgången bebis och en som är född 3,5 mån för tidigt?
    Du har inga skyldigheter att slaviskt göra som BVC säger!!! Lita på dig och ditt barn och lyssna vad neoläkaren säger, de har ju betydligt mer erfarenhet av extremprematurer än BVC!
    Vi har haft tur med BVC och hon (det finns bara en BVC-sköterska hos oss) har lyssnat mycket på vad barnläkaren har sagt och stöttat oss på ett väldigt bra sätt.
    Barnläkaren rekommenderade oss att börja med smakportioner när Edvin var 6 månader okorrigerat (ca 3 månader korrigerat) eftersom det främjar matsmältningen, salivbildningen, motoriken (tungan och munnen framför allt) och dessutom har ju magen varit igång lika länge för det prematura barnet som för det fullgångna barnet. Däremot är det kanske inte att rekommendera att börja med smakisar när barnet bara är fyra månader.
    Jag ammade väldigt länge och började alltid med amning innan jag gav smakportion, men det är inget som man måste göra, känn efter själv hur ni vill göra.
    Lita på er själva och kolla in ditt barn om det verkar intresserat av att smaka överhuvudtaget.
  • Trolltoka

Therese33 - Instämmer till fullo! När jag frågade om Novahs Protovit och Niferex där, hur länge vi skulle fortsätta ge henne det så såg dom bara ut som frågetecken och visste knappt vad det var! Nä BVC brukar ha noll koll på ept's. Samma gällande deras utveckling osv. Dom vet ju knappt när dom ska ge henne vaccinet! Första 3månaders vaccinet vart det ett jäkla liv om. Dom ville vänta tills hon var 3 mån korr och dom från neo sa 3mån okorr. Visserligen fick hon tillslut vaccinet iaf kring 3mån okorr efter mycket om och men.

Ja en fullgången bebis kan man ju börja smått med smakportioner vid 4mån, men en premis ska man väl vänta tills dom är 4mån korr iaf?

(¯`°?.ღ.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Novah 13/3-07.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.ღ.?°´¯)
  • cloudberry79

När det gäller mat ska man gå på okorrigerad ålder, det har med tarmsystem, saliv och matsmältning att göra. Vi började med små smakisar när Vidar var 4 mån okorr, det råkade vara så att barnläkarföreningen hade en stor konferens just innan och då har man beslutat att det allmänna rekommendationen är att uppfödning av prematurbarn ska ta hänsyn till okorrigerad ålder.

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • Amathea
    cloudberry79 skrev 2008-04-22 23:40:10 följande:
    När det gäller mat ska man gå på okorrigerad ålder, det har med tarmsystem, saliv och matsmältning att göra. Vi började med små smakisar när Vidar var 4 mån okorr, det råkade vara så att barnläkarföreningen hade en stor konferens just innan och då har man beslutat att det allmänna rekommendationen är att uppfödning av prematurbarn ska ta hänsyn till okorrigerad ålder.

De sa läkarna till oss oxå, men viktigt att tänka på (som barnens dietist berättat) är att barnens munnar inte är utvecklade på samma sätt som deras jämnåldriga vänner, när barnen föds så här tidigt!
    Därför kan dom ha svårt att bearbeta maten och på så sätt få ett "konstigt" sätt att äta.
    (i brist på ord......)

Min pojk Jonas är 2 år idag, och håller oftast handen mot läpparna när han äter, lixom "håller kvar" maten i munnen, vilket troligtvis har med hans tidiga födsel och matintroduktion att göra.
    Hans tvillingsyster gör dock inte det.

Men jag är ändå nöjd att vi började så pass tidigt, för dom är väldigt matglada, och tröttnade fort på ersättningen!

Idag är en grymt konstig dag.

Jonas o Mira fyller 2.

Det är 2 år sen dom föddes, bara sådär.

Hur sjukt som hellst!

Fast jag är såå glad idag!

Ettårsdagen var värre!

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Jonas & Miranda .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • M I R R E

Vi har en prematursköterska på vår BVC och det har varit toppen.

• cloudberry79

Grattis till Jonas och Mira! Två år!!

Vidar har fö inga problem med själva ätandet, han gapar jättestort när det kommer en sked med mat

• Proletariatet

Stort grattis till Jonas & Mira på två års dagen!

• Livsglädjen

Mira och Jonas: grattis på födelsedagen!!! Amathea: är det ok med dig eller känns det konstigt på ett jobbigt vis?

• V24

Grattis Jonas och Mira vad stora ni blivit! Hoppas ni haft en rolig födelsedag!

• Emmy K

Hej
    När ni pratar om maten, menar ni att extremt för tidigt födda barn skall börja äta smakportioner när de är fyra månader gamla? Isåfall skulle mina tjejer börja äta ungefär samma dag som bf. Det kan inte stämma. Mina tjejer föddes i vecka 23 och de väger idag 3330 kg. Det skulle inte kännas bra att ge dem mat på sked idag. Min ena tjej har fortfarande sonden kvar och kommer kanske att få peg inom tre månader. Ingen har pratat med oss om smakportioner, vad gör vi nu?

• cloudberry79

Prata med barnläkaren vad de rekommenderar. Vidar var inte lika tidig som dina tjejer, han kom i vecka 28 och har glatt ätit från sked sedan en månad tillbaka ungefär, redan när han var fyra månader började vi reda ersättningen på kvällen på maizena för att den inte skulle komma upp så fort.

• Amathea

Tack allihop för era gratulationer

Livsglädjen skrev 2008-04-23 21:23:22 följande:
    Mira och Jonas: grattis på födelsedagen!!! Amathea: är det ok med dig eller känns det konstigt på ett jobbigt vis?

Nu när dom fyllde 2 känns de superbra! Så otroligt skönt!

Ett-årsdagen, var oxå jätteskön, men mer eftertanke osv.

Nu kommer jag ifrån allt, iochmed att jag började jobba i början av april.

Så skönt!

Nu när jag börjat jobba och kommer ut o gör annat, har jag märkt att jag på nåt sätt nog tagit lite "Känslomässigt avstånd" från barnen.
    Låter värre än de är, inget avancerat eller så, men känner att NU börjar jag må riktigt bra med mina barn osv.
    Innan lastade jag över dom på Martin så fort han kom innanför dörren.

Nu är det Martin som hämtar på dagis, och har eftermiddagarna med barnen.
    Min egna självkänsla är mycke bättre, och jag orkar med barnen på ett helt annat sätt!
    NU känns de som om man fått en riktig vardag, ett riktigt liv med barnen.
    Inte alls präglat av "ept-krångel", trots att dom är infektionskänsligare, går hos dietist och Jonas extremt känsliga hy.
    Nu känns dom som vilka barn som hellst, och de är jätteskönt!

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Jonas & Miranda .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • MsBeauty

Jag frågade min sons läkare igår om smakportioner och han sa att A ska börja mitt emellan 4 månader okorrigerat och 4 månader korrigerat, så det blir väl när han är 6 månader (2 månader korrigerat). Han är född v. 24.

• Emmy K

Jag får väl fråga dem på BVC, om de nu vet något om detta. Det känns bara som om det inte är aktuellt ännu. Vi kommer även snart i kontakt med rehabiliteringen och deras dietist. Hon lär ju kunna svara på detta. Annars så låter det ju vettigt att hamna någonstans mittemellan.

Finns det någon lista över medlemmarna på den här tråden?

• Therese33

Det är helt otroliga att dom är så okunniga på BVC. Min son kommer vara 3 månader korrigerad ålder och 6 månader okorrigerad när vi börjar med smakportioner och det låter vettigt tycker jag, han får idag Nan1+Nan 2 och vi matar hela tiden, han nöjer sig inte med det!

• Grrl

Vad jag har förstått så är barnens magar ju vana med mat som om de varit fullgångna då de föds....men hur man arbetar med munnen, dvs att kunna forma en lagom tugga, arbeta med tungan så att den kommer ner mot svalget, och svälja den, är en mognadssak som kommer med åldern och där är ju en extrem-prematur inte utvecklad som den som är fullgången såklart! Men fixar de hela äta-mat-med-munnen processen tidigt så klarar magen det också. Så är säkert olika från barn till barn hur "mogna" de är för smakisar.

• Proletariatet

Tyra klarade inte att äta något annat än ersättning innan hon var ca, 6 månader korrigerat. Efter det var det bara gröt som gick ner men jag vet inte om det berodde på kräsenhet eller annat. Runt 10-11 månader började hon tycka om och klara smakportioner. Idag äter hon helt normalt (för sin ålder).
    ( född i v.24)

• Bebbabus

Ellie drack bara flaska till hon var 10 månader okorrigerad ålder.  Sedan började hon äta lite gröt, fruktkräm, mosade grönsaker mm. (Allt var tvungen att vara väldigt purektigt annars åt hon inte)  Hon är 17 månader nu och äter det mesta som vi äter, förutom potatis för det gillar hon inget vidare. Ellie är född i v 29+1.

Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr9