• skrollan2

larm för prematurbarn hemma

Min docka föddes i v33 o igår fick vi åka hem från neo men är fortfarande inskrivna eftersom vi kommer att ha hemsjukvård 3dgr i veckan.
    Vi fick med ett larm som man har i sängen ifall hon inte skulle andas eller röra p sig.
    Hade larmet på neo o d etjöt inget där men inatt har d etjutit en del o jag hoppar upp av panik varje gång,kan inte slappna av o sova.men hon andas.
    har ngn erfarenhet av larmen?Hur har ni kunat slappna av?
    vet ju att barn kan ha ett andningsupehåll mot 20sek,de dör ju inte på 20sek.
    Nu har jag henne i famnen hela tiden för att s eom hon andas,blir så nojjig av att höra larmet...
    Nån med lite lugnande råd kanske?

• Svar på tråden larm för prematurbarn hemma
  • skrollan2

Ok,de sa hemvårdspersonalen att de är väldigt känslga.men den har inte gått en endaste gågn på sjukan.knepigt...
    Vi har en platta som man har under madrassen o sen en monitor där de blinkas grönt för andning o sen larmar den med rött blinkande ljus...
    Stirrar mig blind på dne juh...

• skrollan2

japp ok..den sitter med en tråd från platta till monitor.vi har rätt tjock madrass men om d eskullee vara felet så skulle inte gröna lampan ticka...eller?

• syrra

Den gröna lampar visar väl att det är kontakt är madrassen för tjock känner den inte av andningsrörelserna riktigt.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Mylla

Har ni en madrass med "noppor"? Dom ska vara uppåt isåfall, mot barnet.
    Jag vet inte om det kan vara så att andningsrörelserna missas bara ibland, om de blir lite svagare ibland kanske.
    Det är nog bäst att ni ringer till sjukhuset om ni inte kommer på något.

• skrollan2

ok,inga noppor utan nån metallgrejj emellan...madrass från ikea o sen tunn bädmadrass på.
    madrassen är ca 15cm tjock

• syrra
    skrollan2 skrev 2007-12-14 19:59:42 följande:
    ok,inga noppor utan nån metallgrejj emellan...madrass från ikea o sen tunn bädmadrass på.madrassen är ca 15cm tjock
    lägg larmet mellan madrassen och bäddmadrassen så ska det nog funka
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Mylla

Då kanske den är för tjock ändå? Vad menar du, metallgrej? Är den ovanpå larmet?
    Lägga larmet ovanpå madrassen, jag tror inte det funkar. Dom jag har använt ska användas på hårt underlag. Ta bort bäddmadrassen kanske går?

• sofie och laura

jag har en knapp på magen till leo som föddes i v 29 den bär man runt hela tiden o den har larmat ett antal ggr någon mer som har haft en knapp på magen

• skrollan2

Vi har bytt ut madrassen till en skumgummi o de har inte tjutit en endaste gång efter de:-9o vi har fått sova lugnt hela natten
    tack för alla råd

Svar på tråden larm för prematurbarn hemma