Ninni 17 Maj skrev 2007-12-06 22:45:18 följande:
Hej, och tusen tack för alla svar. Jag bor i Norge sedan tre år tillbaka och jag tror inte att de har Aurora här? Jag vet till och med inte vad det är? Auti:jag är också livrädd för båda alternativen dvs keisarsnitt och vaginalt. Jag var inte det minsta orolig när jag skulle föda Will vaginalt, men keisarsnitt har jag alltid varit rädd för. Saadie: Jag håller inte längre med om att läkarna vet bäst. De är människor de med och det finns inga garantier. Det är jag som ensam tar beslutet i sista änden om kejsarsnitt eller inte. De kan göra allt det de är lärda till att göra vid förlossningen, men de kan inte ta beslutet för mig. De kan heller inte råda mig till vad som kan bli det bästa beslutet för mitt ofödda barn. Det ansvaret läggs på mig, och bara mig! Linhen: Som det är nu så följer helt din tankegång =) Zockervadd: Det är samma här, min tillit är borta. Min son var inte "sjuk" på något sätt, heller inte finns det en förklaring på varför det gick som det gjorde. Jag har bara mina egna teorier om varför =( CLT: Vad är en Aurora? Jag tror inte att det finns här, jag har dessvärre inte fått den uppföljningen som det verkar finnas hemma. Varken jag eller min man har fått något stöd sedan den dagen vi blev utskrivna från intensiven. Däremot har jag själv tagit intiativ till att prata med en BM som var från ett annat sjukhus och som läste mina journaler, men det gav mig ingenting. Hon lyssnade, men hade inga åsikter. Linhen: Idag utecklas Will normalt om än lite sent, läkarna gav oss besked om att vi kan inte vara helt säkra innan han når skolåldern att det kan ha blivit några komplikationer från födseln. Men med tanke på vad jag trodde från starten, så känns dessa komplikationen som en fis i havet om jag skall vara ärlig. Så länge han kan få ett värdefullt liv utan allt för stora begränsningar så är jag tacksam och lycklig. Jennie
Oj...Vet ju inte hur sjukvården fungerar i Norge...Men i Sverige är det ju praxis att man får prata med ansvarig läkare + psykolog efter en svår förlossning (om man vill). Landstinget betalar dessutom psykologhjälp så länge man behöver...å det behöver man nog efter vad du gått igenom.
En Aurora är en BM/psykolog som man kan få prata med om man är förlossningsrädd mm mm...Jag har bara hört gott om dessa, ska själv gå som sagt o bearbeta förra förlossningen o den kommande...
Vet inte vad du kan få för hjälp i Norge, men nån måste du ju få prata med! Skriver man förlossningsbrev i Norge? Hur får man snitt beviljat? Finns det ingen ansvarig läkare som man kan prata med på det sjukhuset man ska föda?
Hade JAG varit i DIN situation hade jag valt planerat snitt, helt klart! Jag är ju bara akutsnittad men det jag läst mig till så är ett planerat väldigt lungt o tryggt!
Kram