• Anonym (undrar)

Utredningshemmet Skogsdungen (umeå)

Är det någon här som känner till det och kan berätta lite kort om det?

• Svar på tråden Utredningshemmet Skogsdungen (umeå)
  • behöver hjälp01

Vi åkte på skogsdungen i tre dagar, där som bygger om hela taket pga vattenskador, svamp, mögel och väldigt mycke damm, våran son har fått hota och nyser o igen kletade ögon, jag som mamma fick åka på sjukan två ggr då jag fått luftvägs inflammation och sår på benen som ser ut som brännskador pga allergi mot mögel, pappan började blöda näsblod för den torra luften och irriterad i näsa o ögon. Förjävligt att dom får ha öppet ett ställe för barn när det byggs om, jag kommer att skicka bilder här nedanför.

• mastress

Det är allvarlig ingen ska behöva leva där det finns mögel. För det kan framkalla allergier hos barn även om dom inte har allergier, och även vuxna kan få allergier om dom inte har haft det förut. jag kan ta upp detta på nästa medlemsmöte i miljöparitet om Skogsdungen när det gäller mögelskador, så det tas upp i kommunal fullmäktige. Det kan leda till att Skogsdungen tvingas stänga.

• Anonym (E)
    mastress skrev 2014-04-13 17:24:58 följande:
    Jag har ingen juridisk utbildning så jag kan inte hjälpa till i juridiska frågor, jag hjälper bara dom som står mej nära och vänner som står mej nära. Det jag kan har jag lärt mej själv och genom erfarenheter med socialen under min uppväxt tid. Jag kan rekomdera att du tar kontakt med nån står dej nära och som har erfarenhet där du bor i din släkt eller bland vänner du har och även tar lärdom av det du genom går nu. Jag vill inte ta på mej för mycket efter som jag är känslig för stress. Jag hjälper den vän som jag hjälper nu för att hon står mej nära och för att jag älskar henne och hennes barn, vill inte se henne från tas sina barn och att dom ska hamna i familjehem som jag gjorde när jag var 16 år tills jag var 18 år. Jag är idag 52 år och jag lär mej hela tiden hur socialen jobbar och hur dom bryter mot lagen. Jag är förtidspensionerad att hjälpa nån jag inte känner gör jag inte. Jag kan säga att jag blev sparkad av min fosterfar när jag bodde i familjehem när jag svimmade i bastun.
    Man får absolut hjälpa andra med juridiska frågor även om man inte är juridiskt skolad. Du får däremot inte kalla dig för advokat. :)

• mastress

Jag är inte advokat. Jag har inga planer på att bli det, för det är en lång utbildning.
    Jag känner advokater som jag brukar fråga om saker, när jag är osäker på juridiska frågor.
    Det jag kan inom juridik har jag lärt mej själv. 

• mastress

Min vän måste vara på skogsdungen på obestämd tid, hon måste vara med på akviteterna där, hon får inte gå i kyrkan, för att socialen anser det är skadligt för barnen. Socialen verka har total kontroll över henne, till och med stödfamiljen går på socialens lögner.

• mastress

Hon är inte längre på skogsdungen, och socialen har lagt ner utredningen, jag blandade in komunalfullmäktige, och dom som har hand om socialen och familjer där. Hon fick behålla barnen, eftersom det som kommit fram inte skulle hålla i en domstol om att få omhänderta barnen

• Anonym (mysepyse)

Hej! Vet att det här är en gammal tråd men jag såg att flera hade dåliga erfarenheter. Jag tror att allt beror på varför man är där och vilken inställning man har själv. Är din/er första erfarenhet att man läser negativa trådar på familjeliv.se så har man redan där fått en negativ bild och kanske uppfattning (?) 
    Det är, precis som med allt annat bättre att skapa sig en egen uppfattning. 

Oavsett, så "tar" ingen någons barn och då särskilt inte utan någon som helst orsak. Sen så får man aldrig glömma, att de personer som av någon anledning får sina barn omhändertagna (tillfälligt, inga barn försvinner från sina biologiska föräldrar för alltid) berättar nästan aldrig den fullständiga sanningen för sina vänner eller familjemedlemmar över omständigheterna till varför ett barn placerats hos exempelvis ett familjehem. Man berättar sin egen version, den är oftast inte sanningsenlig. Och det är inte heller så konstigt, att man inte gör det, för det är inte roligt och det är minst sagt otroligt jobbigt att behöva berätta en sån sak. Då är man oftast (i ren frustration, ilska och sorg) arg på allt och alla som har med själva placeringen av deras barn att göra, man blir automatiskt "the bad guy". För man måste ju skylla på någon, det är alltid lättare än att ta ett titt på sig själv och att erkänna att man har brustit i sitt föräldraskap gentemot sitt/sina egna barn. 

Just saying..

• Anonym (Pål)
    Anonym (mysepyse) skrev 2019-05-29 08:51:40 följande:

Hej! Vet att det här är en gammal tråd men jag såg att flera hade dåliga erfarenheter. Jag tror att allt beror på varför man är där och vilken inställning man har själv. Är din/er första erfarenhet att man läser negativa trådar på familjeliv.se så har man redan där fått en negativ bild och kanske uppfattning (?) 

Oavsett, så "tar" ingen någons barn och då särskilt inte utan någon som helst orsak. Sen så får man aldrig glömma, att de personer som av någon anledning får sina barn omhändertagna (tillfälligt, inga barn försvinner från sina biologiska föräldrar för alltid) berättar nästan aldrig den fullständiga sanningen för sina vänner eller familjemedlemmar över omständigheterna till varför ett barn placerats hos exempelvis ett familjehem. Man berättar sin egen version, den är oftast inte sanningsenlig. Och det är inte heller så konstigt, att man inte gör det, för det är inte roligt och det är minst sagt otroligt jobbigt att behöva berätta en sån sak. Då är man oftast (i ren frustration, ilska och sorg) arg på allt och alla som har med själva placeringen av deras barn att göra, man blir automatiskt "the bad guy". För man måste ju skylla på någon, det är alltid lättare än att ta ett titt på sig själv och att erkänna att man har brustit i sitt föräldraskap gentemot sitt/sina egna barn. 

Just saying..

Hoppas du inte jobbar med människor för det här var trådens mest ologiska och korrupta inlägg.

SJÄLVKLART finns det socialarbetare som gör ett dåligt jobb!

Du är väl iallafall medveten om att det finns poliser som begår övergrepp och saknar moralisk kompass? Läkare som inte borde få vara läkare? Lärare som begår övergrepp och tillåter mobbning?

Varför skulle just socialarbetare vara annorlunda än alla andra yrkeskategorier?! Är det svårt att komma in på socionomutbildningen? Måste man genomgå långa psykiatriska utredningar och göra intelligenstest först samt ha 20 års arbetslivserfarenhet under antagningsprocessen? Knappast!

Jag har haft en kollega som är psykolog som våldtagit minderåriga kvinnor på Sis-hem.

Alla yrkeskategorier har människor i arbete som gör ett dåligt jobb, att du har inställningen att socialarbetare aldrig gör fel och att alla föräldrar som utreds är skyldiga till något allvarligt oavsett vad som kommer fram är ju bara det upplagt för myndighetsövergrepp och vänskapskorruption.

Det händer ofta att allvarliga fall inte tas på allvar samtidigt som andra får oproportionerliga åtgärder och det beror i båda fall på samma sak; Dåligt omdöme samt att myndighetsutövaren inte sett till barnets bästa utan har handlat efter personliga fördomar, rädsla eller i vissa fall, ren sadism.

Det är klart det händer. Det händer i alla andra branscher. Det är helt verklighetsfrånvänt att hävda att just socialarbetare skulle vara mänsklighetens undantag.

En fråga, är det bara mänsklighetens undantag som söker sig till yrket eller är det institutionen i sig som frälser de anställda från det som förekommer i alla andra branscher?
  • Anonym (Mamma Mia släkt med Fia)
    Anonym (Pål) skrev 2019-05-30 11:11:49 följande:

Hoppas du inte jobbar med människor för det här var trådens mest ologiska och korrupta inlägg.

SJÄLVKLART finns det socialarbetare som gör ett dåligt jobb!

Du är väl iallafall medveten om att det finns poliser som begår övergrepp och saknar moralisk kompass? Läkare som inte borde få vara läkare? Lärare som begår övergrepp och tillåter mobbning?

Varför skulle just socialarbetare vara annorlunda än alla andra yrkeskategorier?! Är det svårt att komma in på socionomutbildningen? Måste man genomgå långa psykiatriska utredningar och göra intelligenstest först samt ha 20 års arbetslivserfarenhet under antagningsprocessen? Knappast!

Jag har haft en kollega som är psykolog som våldtagit minderåriga kvinnor på Sis-hem.

Alla yrkeskategorier har människor i arbete som gör ett dåligt jobb, att du har inställningen att socialarbetare aldrig gör fel och att alla föräldrar som utreds är skyldiga till något allvarligt oavsett vad som kommer fram är ju bara det upplagt för myndighetsövergrepp och vänskapskorruption.

Det händer ofta att allvarliga fall inte tas på allvar samtidigt som andra får oproportionerliga åtgärder och det beror i båda fall på samma sak; Dåligt omdöme samt att myndighetsutövaren inte sett till barnets bästa utan har handlat efter personliga fördomar, rädsla eller i vissa fall, ren sadism.

Det är klart det händer. Det händer i alla andra branscher. Det är helt verklighetsfrånvänt att hävda att just socialarbetare skulle vara mänsklighetens undantag.

En fråga, är det bara mänsklighetens undantag som söker sig till yrket eller är det institutionen i sig som frälser de anställda från det som förekommer i alla andra branscher?

Du låter arg?

Självklart finns det även social arbetare som gör fel. Och även undersköterskor och busschaufförer. Men också föräldrar. Som förälder (själv) är det lätt att bli arg på alla andra när man hamnar under socialtjänstens förstoringsglas. Absolut hemskt jobbigt, man blir besviken och ledsen. Känner sig anklagad över att vara en "dålig förälder", vem vill bli det? Men i vissa fall, är det så att föräldrar gör inte det som krävs för att skydda sina barn. Man tror att man gör det, och kan inte förstå vad man gör för fel. Förrens man börjar att jobba med sitt föräldraskap.

Men du behöver inte bli så förbannad och spotta ner alla yrkeskategorier, bara för att du har en dålig erfarenhet. Finns mkt rötägg men även bra människor inom ALLA yrkeskategorier. Jag är en av de som är bra, och har kollegor som är bra, men även stött på mindre bra kollegor genom åren också. Tror de flesta kan se det och förstår det.
  • Pisces81

Skogsdungen

???? Oja. De har antagligen blivit anmälda av någonting eftersom de har stängt just nu.

Skulle rekommendera att alla som blivit drabbade av dem hör av sig till uppdrag granskning och berättar. Skulle vilja att ett sånt ställe är mer humant om det fixas till och öppnas igen.

För som de behandlar människor och deras människosyn är horribel.

Inte alla men många av dem i personalen.

????

• Pisces81
    mastress skrev 2014-04-07 17:12:16 följande:

Jag har en vän som bor på Skogsdungen med sina barn, hör rykten om att en som bor på Skogsdungen alltid får sina barn familjehem placerade. Ova sett om det visa sej att om dom ser att hon kan ta hand om barnen., och att som bott på skogsdungen har fått behålla sina barn. Min vän blev placerad på Skogsdungen utan domstolsbeslut. Socialen hade inte fått något domstolsbeslut på att min vän skulle placeras där med sina barn, hon sa till mej att hon skulle daska till barnen om dom inte lydde, men jag sa till henne att hon inte skulle göra det, och sa till henne att det var ett sätt för få henne bli olämplig förklarad som mamma. Fattar inte hur socialen kan säga till en förälder att om ska slå sina barn, när vi har en lag som säger att det är förbjudet att slå barn. Verkar som socialen gör allt för att ta barn ifrån familjer och placera dom i familjehem.

Anonym (undrar) skrev 2007-09-15 12:55:47 följande:

Har fått rätt mycket info om skogsdungen av dem..

Men undrar ändå om det finns fler som vet ngt om dem?

???? Oja. De har antagligen blivit anmälda av någonting eftersom de har stängt just nu.

Skulle rekommendera att alla som blivit drabbade av dem hör av sig till uppdrag granskning och berättar. Skulle vilja att ett sånt ställe är mer humant om det fixas till och öppnas igen.

För som de behandlar människor och deras människosyn är horribel.

Inte alla men många av dem i personalen.

????
  • Anonym (Socialenärintekloka)
    mastress skrev 2014-04-18 09:33:03 följande:

Det är allvarlig ingen ska behöva leva där det finns mögel. För det kan framkalla allergier hos barn även om dom inte har allergier, och även vuxna kan få allergier om dom inte har haft det förut. jag kan ta upp detta på nästa medlemsmöte i miljöparitet om Skogsdungen när det gäller mögelskador, så det tas upp i kommunal fullmäktige. Det kan leda till att Skogsdungen tvingas stänga.

Inte bryr de sig. En del psykopater bland personalen där
  • Anonym (Socialenärintekloka)
    Anonym (mysepyse) skrev 2019-05-29 08:51:40 följande:

Just saying..

Eller hur?

Men ibland så sker detta inte alls rättvist eller ens lagligt. Skrivet mängder av böcker och annan litteratur i ämnet. Tex boken socialtjänsten bygger sin verksamhet på hot. Något flertalet människor bevittnat.

Alla föräldrar har inte gjort dessa fel som socialtjänsten och skogsdungen påstår.
Svar på tråden Utredningshemmet Skogsdungen (umeå)