Hörni?hur kommer det sig att man om och om igen hamnar i diskussion om vad flickors kön heter. Jag blir så trött!
Snippa är ett ?nytt? ord. Man har med hjälp av RFSL och lite språkforskare vaskat fram ordet och lanserat det som ett neutralt ord/benämning på flickors könsorgan. Ett motsvarande ord till pojkarnas snopp, som funnits ganska länge.
Varför? Jo för att det inte fanns ett neutralt ord för flickors könsorgan. Man anser det viktigt att flickor har ett ord för sitt könsorgan och att det inte är vulgärt eller en omskrivning/liknelse av något helt annat.
Visst kan man tycka att ordet är konstigt eller fult, men det är ett ord som i alla fall inte förknippas med massa annat, som tex. ?pulla?, ?kissen?, ?puppan?, ?smulan? osv. gör. Den närmsta associationen jag får till snippa är ?gräddsnipa? men dessa är ju inte allt för vanliga idag och dessutom påminner formen lite om det kvinnliga underlivet
Jag ryser varje gång någon omtalar flickors kön med förlöjligande eller sockersöta termer som ?smulan? ?kissen? ?musen? ?pullan? m.fl. Flickor har väl för fasen inte något fluffigt litet sött djur mellan benen eller en liten smula. Pulla för mig är en höna eller ett verb: att pulla=onanera. Känns inte det minsta lämpligt som namn på en liten flickas könsorgan.
Jag är en inbiten förespråkare av ordet snippa. Även små flickor ska ha ett namn för sitt könsorgan. För det är inte en framstjärt eller en katt, höna, mus, råtta, tuss! Flickors könsorgan är värt ett eget namn och nu är det faktiskt så att snippa är det namn man fastställt.