• Litheo

Pulla, är det så hemskt namn?

Vi säger snopp o pulla om könen.
    Är det så hemskt namn?
    Jag tycker defenitivt att det är motsatsorden till varandra.
    Varför ska flickkönet förskönas så hemskt.. som tex snippa.. vem fasen har hört det ordet förr? Tycker det är löjligt!!! Allt ska vara så pluttinuttigt men det är kön vi pratar om. Varför kan man inte bara så säga det utan att det ska låta äckligt?
    Jag tycker pulla är ett gulligt namn iallafall!!!

Jag står för snopp o pulla o kommer uppfostra min son med de orden!

• Svar på tråden Pulla, är det så hemskt namn?
  • LeaveMeAlone

slog upp det på wikipedia.se och då stod det

"Onani(Omdirigerad från Pulla)
    Onani eller masturbation innebär att reta det egna könsorganet i syfte att uppnå sexuell tillfredsställelse, och i många fall även orgasm, utan sexuellt umgänge."

slår man däremot på snippa så står det

"Vulva
    (Omdirigerad från Snippa)
    Vulva med anatomiska detaljer utmärktaVulva (även blygd eller på senare tid i vardagligt språk snippa) är en sammanfattande term för de yttre könsorganen hos kvinnan."

tycker också ordet låter konstigt, iom att det är nytt, men kommer att säga det till min son(har nämnt det vid något tillfälle men han är inte så intresserad, bara konstaterat att mamma INTE har snopp).

• Maria222

Jag hade aldrig hört ordet snippa innan jag började läsa här på familjeliv... Är det nåt nytt ord som har kommit nu eller vem har hittat på det? =)

Tycker för övrigt att det är ett väldigt fint namn som passar bra! Pulla skulle jag absolut inte säga!

• Spartacus

öööh... pulla är när man pullar någon, enligt mig! och det känns lite väl sexuellt för att säga till barn...

pulla=sexuell stimulans av kvinna

• Jane Roe
    Linndan skrev 2007-09-21 11:20:19 följande:
    pulla = fingersex för dom allra flesta, skulle haja till lite om ett barn kom och sa "pulla"..
    För mig har det också samma betydelse !
  • Lady Gaga

"Pullan" kallade man det för när jag växte upp. Även "hönan".
    Jag brukar säga "smulan" numera.

~äta här eller äta påse?~
  • smulan76

Oj, vilket fint alias jag fick helt plötsligt
    Min katt hette förresten också Smulan!

Som flera andra skriver så är Pulla ett sexuellt ord och inte ett könsorgan för mig. Det är ju detta som är problemet att det inte finns något vedertaget vardagsord för vårt kön. Och någonstans måste ju förändringen starta!!!! Därför tänker jag använda ordet snippa när jag pratar med mina barn och uppmanar alla andra att också göra det.

• laluna

vi säger också pulla, det beror nog på  vad man är van vid.
    För mig är inte pulla ett sexuellt ord, men som sagt det är nog vad man är uppväxt med. Jag tycker snippa är ett bra ord.

När min äldsta dotter föddes så hade man inte börjat säga snippa och jag ville inte att hon skulle växa upp och känna att hennes underliv var något hon behövde skämmas för vilket många gör speciellt då en del kallar den för framstjärt m.m. Det är väl ingen stjärt heller. Men det har ju med att göra att vi skäms  att uttala ord för det kvinnliga könsorganet.

Fram för snippa & snopp! bra ord.

Frågan är då vad barnen tänker om jag helt plötsligt börjar kalla det nåt annat.

• laluna

Men jag tycker att pulla är ett ok ord men det skulle vara bra om vi kunde ha samma ord över hela sverige, som snopp. så skulle folk inte behöva fundera inte barnen heller.

• Rosa 26

Har växt upp med "pullelurvan", de ni!!!

• Plupp01

Hörni?hur kommer det sig att man om och om igen hamnar i diskussion om vad flickors kön heter. Jag blir så trött!

Snippa är ett ?nytt? ord. Man har med hjälp av RFSL och lite språkforskare vaskat fram ordet och lanserat det som ett neutralt ord/benämning på flickors könsorgan. Ett motsvarande ord till pojkarnas snopp, som funnits ganska länge.

Varför? Jo för att det inte fanns ett neutralt ord för flickors könsorgan. Man anser det viktigt att flickor har ett ord för sitt könsorgan och att det inte är vulgärt eller en omskrivning/liknelse av något helt annat.

Visst kan man tycka att ordet är konstigt eller fult, men det är ett ord som i alla fall inte förknippas med massa annat, som tex. ?pulla?, ?kissen?, ?puppan?, ?smulan? osv. gör. Den närmsta associationen jag får till snippa är ?gräddsnipa? men dessa är ju inte allt för vanliga idag och dessutom påminner formen lite om det kvinnliga underlivet

Jag ryser varje gång någon omtalar flickors kön med förlöjligande eller sockersöta termer som ?smulan? ?kissen? ?musen? ?pullan? m.fl. Flickor har väl för fasen inte något fluffigt litet sött djur mellan benen eller en liten smula. Pulla för mig är en höna eller ett verb: att pulla=onanera. Känns inte det minsta lämpligt som namn på en liten flickas könsorgan.

Jag är en inbiten förespråkare av ordet snippa. Även små flickor ska ha ett namn för sitt könsorgan. För det är inte en framstjärt eller en katt, höna, mus, råtta, tuss! Flickors könsorgan är värt ett eget namn och nu är det faktiskt så att snippa är det namn man fastställt.

• popcornplaya

springan sa vi när jag va liten..hehe men jag har inget emot snippa. Pulla däremot är inget ord jag vill höra ur en lite barnmun. Det är ju liksom fingersex. Lite väl vuxet för barnamunnar tycker jag...=/

Svar på tråden Pulla, är det så hemskt namn?