• Snowstorm

Livrädd för att lämnas ensam under förlossningen!!!

Är "bara" i v.22 men tänker mkt på att jag INTE vill lämnas ENSAM under förlossningen (alltså inga barnmorskor närvarande). Har hört att de inte bevakar en hela tiden. Tänk om barnet håller på och får syrebrist o ingen märker det. För de har väl inte nån elektrod eller nåt på hela tiden för att kolla att barnet är ok??

Kan man skriva i förlossningsplanen att man vill ha en bm närvarande hela tiden, eller iallafall nåt mätinstrument på för att hålla koll på hur barnet mår??

Usch tyvärr har jag inte så stor tilltro till sjukvården efter många dåliga erfarenheter.

• Svar på tråden Livrädd för att lämnas ensam under förlossningen!!!
  • Stikkan

Lillen hade skaplelektrod och de två korta stunderna bm gick ut (en gång var överlämning till nästa skift) så var de väldigt tydliga med var de var och vad gubben skulle göra om vi av någon anledning ville ha in bm på rummet igen. Kände mig inte alls ensam utan väldigt väl omhändertagen. Undersköterskan lämnade mig aldrig (vad jag minns).

• mianf

Min BM var inte hos mig precis hela tiden, dock var hon där eller undersköterskan på studs när vi ringde på klockan. Kände aldrig mig ensam på ngt sätt, var väl lite i min egna värld

• Hannah1982

jag tyckte också att det var obehagligt att vara ensam...om min sambo var tvungen att gå så kom alltid en undersköterska eller bm å satt hos mig.... men tyvärr finns det nog inte resurser så de kan stanna hela tiden!

• Lukas syskon

Bm el ej där är ok men gud den nåde när maken försökte gå ifrån mig. Kissa snabbt som bara *** var ordern som gällde. När det är svårt att kommunicera mitt i all smärta är en närstående ovärderlig enligt mig.

• babyassistans

Hej där!

För kvinnor som önskar ett stöd som närvarar under hela förlossningen är doulor ett bra alternativ. Deras utbildning är helt inriktad på att stötta och stödja kvinnan på hennes vilkor för att göra barnafödandet till den upplevelse som kvinnan och hennes partner önskar. Vi vet idag att de förlossningar som har doulastöd är snabbare, upplevs tryggare och kräver mindre insatser i form av klocka och snitt!!Lycka till!!

• Ningla

( bara läst TS )

Jovisst lämnade dom rummet allt som oftast , men inte under något " viktigt " skede och sambon min var ju där hela tiden , bara att trycka på knappen så kom dom snabbt. Men det gjorde vi aldrig , men den fanns där iaf. Sattes mätinstrument och elektrod på skallen ganska tidigt här... så det var bra koll på lillan. Lite distraherande bara ibland och se och höra blippet.

Något jag förövrigt ska skriva in i min nästa förlossningsplan är INGA BM studenter ; )

(¯`°?.¸ ღ♥ TiLdE ♥ღ ¸.?°´¯)
  • FruPuffen

Har du din man med så håller ju även han koll på hjärtljuden. Perfekt sysselsättning för en man som annars kan känna sig lite hjälplös under förlossningen .

Mamma till Albin 2 år och Kotten i magen, bf 20 aug!
  • Ananaspaj

Jag tyckte tvärt om. Min förra förlossning var så där underbar...de (bm, usk) kom in sällan och tittade till oss...vi badade och myste, sen när jag fick krystvärkar så var det så häftigt! De hjälpte mig upp i sängen, sen bara sto de där vid fotändan/väggen...det var tyst i rummet (förutom mina ljud)..Jag stod på knä vid huvudändan. När huvudet kommit ut, kom bm fram och kollade så inte navelsträngen låg fel eller så, sen gick hon bort igen...tills han dunsat ner på sängen :)

Underbart att slippa alla heja rop, och håll emot och krysta nu men inte nu... Vi gjorde det själva :) Ett stygn inne på förlossningen 4 timmar totalt. En sån förlossning vill jag ha igen tack! I måndags helst...

Du fixar det, för mig var lugn och ro det viktigaste och att jag slapp ligga på rygg som första gången. ALDRIG mer!

• Balehead

Det beror nog på. Om du får en 20-timmarsförlossning kan du inte kräva att BM är närvarande hela tiden. Ofta har de flera föderskor att se till i väntan på att krystvärkarna börjar.
    Elektroden sitter på hela tiden (jag var själv emot detta, eftersom jag inte ville att de skulle sätta fast något i huvudet på mitt ofödda barn!), så att du tydligt kan se vad som händer.

Nej, som sällskap är det nog bättre att du förlitar din på karln eller en väninnna eller mamma eller någon annan som kan följa dig.

Svar på tråden Livrädd för att lämnas ensam under förlossningen!!!