• skrotomanen

Akut snitt...fårgor.

Min lilla tjej har ännu inte fixerat sig utan ligger emellanåt på tvären i magen. Är idag i vecka 36+0. Jag är otrolig för att det bli akut kejsarsnitt. Jag har EXREMT LÅG smärttröskel. Kommer jag känna av det akuta snittet om det blir aktuellt? Hur känns det i sådana fall och hur lång tid innan snittet läkt?

• Svar på tråden Akut snitt...fårgor.
  • lillajag82

mina barn fixerade sig runt 37-38 så din hinner fixera sig

Emelié010224 & Albin060520
  • Elli47

Jag är både akutsnittad och planerat snittad och tycker inte att smärtan efteråt har varit särskilt besvärlig, man får ju smärtstillande sprutor första dygnet och sen får man äta värktabletter, åt tabletter i några dagar sen klarade jag mig utan. Det var mycket mycket värre att ha gallsten ska jag säga! Men alla är olika så jag kan givetvis inte säga hur det kommer att kännas för dig!

• Tsarbabe

Av att ett barn ligger på tvären i vecka 36 så blir det inget akut snitt av. Om barnet inte vänder på sig så planerar de in ett snittdatum till dej. Då kommer du få vara vaken under tiden som bebisen plockas ut.

Själv har jag bara erfarenhet av akut snitt och inget planerat så jag vet inte hur planerade är men har hört att de flesta inte känner av det, eller känner av det mindre.
    Och sedan har det med om man är mycket överviktig mm. Om det är mer fett de måste skära igenom mm...

Prata med din BM om det.

Gravid i vecka 16 {BF 071224}
  • 820723

Ett akutsnitt behöver inte vara ett "akut" snitt utan det kallas så eftersom det inte är planerat! När det är mer bråttom så kallas det katastrofsnitt!

I mitt fall, jag blev akutsnittad, så fick jag ryggbedövning å var vaken under hela snittet! Var totalt förlamad från bröstkorg å ner till tårna å kände inte ett dugg! Jag var också orolig för att det skulle kännas så jag frågade vad som sklle hända om dom började skära å det skulle göra ont!

Blir du katastrofsnittad så blir du sövd under hela snittet!

Hur lång tid det tar för snittet att läka är lite olika beroende på hur dom sätter ihop snittet! Jag fick agraffer vilket jag tror, alltså jag är inte säker, läker saktare! Det kändes iaf så!
    Jag har fortfarande broskbildningar där snittet är lagt plus att magen liksom hänger över snittet! Kan bero på att jag är för fet också men jag vet fler som har så!

Det är nog olika beroende på läkkött å kroppsbyggnad!

Hoppas att förlossningen går bra å att du slipper bli snittad!

Lycka till!

• skrotomanen

Min svägerska fick en pojke i tisdags som förlöstes med akut snitt pga att han låg i säte trots två vändningar. Jag är orolig att min tjej inte ska vända sig. Att de måste planera ett snitt. Jag är väldigt orolig för det.

• 820723

Ja, jag tänker inte önska dig ett snitt för det är det värsta jag varit med om! Det stod i min journal att jag absolut int eville bli snittad så jag låg på förlossningen i 31 timmar innan dom tog beslutet men hade det inte funnits en risk för mmitt barn så hade jag kunnat lega 31 timmar till!

Jag var även fast besluten att om hon legat i säte så hade jag fött henne vaginalt ända!!

Nu får vi väl hoppas att du inte är lika envis som mig!

Alla har ju olika uppfattningar om hur förlossningen ska vara å alla fasar för olika saker å det är inte meningen att skrämma upp dig men så känner jag!

• Postis

820723- På vilket vis var det det värsta du varit med om?

• gullungar

Jag har två barn, första blev ett katatstrof-snitt och jag sövdes ner - det jobbigaste efteråt var att jag var så lullig av alla mediciner och hade svårt att ta till mej min lilla tjej och amningen ska vi inte prata om. Min andra son blev ett planerat snitt och det var det bästa jag varit med om i hela mitt liv!!
    Jag hade inte ont alls! Varken under tiden eller efter och harinte haft något problem med snittet. Jag var bara så lycklig över att få vara vaken o få vara med om min sons födelse!

• skrotomanen

Ungefär hur lång tid tar det att läka efter ett snitt om det nu är ett måste? Jag har magknip bara jag tänker på snitt, aoavsett det är planerat eller akut. Jag har sagt till alla jag känner, att jag vill inte bli snittade om det inte är absolut nödvändigt för mitt eller barnets skull.

• 820723
    Postis skrev 2007-07-08 10:38:23 följande:
    820723- På vilket vis var det det värsta du varit med om?
    För att jag personligen inte känner att jag har fött barn! Ett syn sett som jag vet inte alla hålelr  med om men jag känner så! Jag hade sett fram emot smärtan, svetten, blodet å tårarna! Låter lite sjukt kanske men jag känner att jag blev berövad någonting!
  • lillajag82
    820723 skrev 2007-07-08 11:08:22 följande:
    För att jag personligen inte känner att jag har fött barn! Ett syn sett som jag vet inte alla hålelr  med om men jag känner så! Jag hade sett fram emot smärtan, svetten, blodet å tårarna! Låter lite sjukt kanske men jag känner att jag blev berövad någonting!
    jag vet många som kännt som du gör ..

sj tycker jag bara att det är ett annat sätt att "föda" få ut barn på
    jag tycker som så att även om man snittas så har du fått barn o det kommer från dig..
    vist e det tråkigt när man är inställd på att få ont men sen bestäms det att man inte får det
    jätte tråkligt..

sj vet jag inte om jag vill föda 3 :de barnet (vem vet när det sker) "ej gravid nu"
    pga 2 jobbiga men forta förlossningar men heltklart underbart när barnet e ute
    Emelié010224 & Albin060520
  • 820723
    lillajag82......Jo, om jag hade haft två jobbiga förlossningar så hade jag säkert också valt att blir snittad men jag vet ju inte hur det känns att föda barn så just nu har jag inget att jämföra med!

Som jag skrev tidigare så har alla kvinnor(och män) så olika syn å förväntningar på förlossningen å ingen är ju den andra lik! Det är väl tur det!
  • Nathalie009

hm du behöver ju inte roa dej för att snittet ska göra ont det är ju ingenting jämfört med värkar iaf.. =)

Svar på tråden Akut snitt...fårgor.