• Hanna Sol

Gravida - hur många timmar sover ni på en natt?

Hej,

Hur många timmars sömn får ni som är gravida? Vilken vecka är ni i?

Jag har alltid sovit ca 8 timmar, men sedan graviditetsvecka 18 ungefär så sover jag dåligt. Jag försöker alltid somna omkring 22, men vaknar sedan minst en gång på natten för att kissa eller för att jag är hungrig. Oftast går jag bara upp och kissar och dricker vatten (äter inte något utan avvaktar till frukost). Jag kan också vakna och vara "uppe i varv" och ligga vaken och fundera kring saker fram tills jag ska gå upp och gå till jobbet. Känner någon igen detta? Börjar bli orolig att så många veckorna dålig sömn påverkar barnet. Är inte den person som kan sova på dagen så då blir det oftast bara lite vaken vila på sängen.

• Svar på tråden Gravida - hur många timmar sover ni på en natt?
  • Anonym (Hm)

från vecka 30 sov jag endast cirka 5 timmar per natt. så var det med båda barnen. Det var både för att jag var kissnödig, men också för att magen blev tyngre de sista veckorna och jag kände mig allmänt rastlös i kroppen. Var sjukt outvilad när barnen kom men man tar igen det inom sinom tid 😌

• Anonym (Zombie)

Jag sov jättedåligt sista halvan av graviditeten. Mardrömmar, kissnödig, törstig, hungrig. La mig 21 och vaknade femtielva gånger varje natt. Ibland kunde jag vakna vid 3 och inte somna om alls. Tror det är ganska vanligt om jag ska lyssna på andra kvinnor omkring mig. Men jag har turen att ha fått en bebis som låter mig sova åtta timmar per natt, oftast. Uppdelat på två eller tre omgångar, men ändå. Sover bättre nu än som gravid. 

• Anonym (RM)

Är i vecka 32 och sover så hemskt fruktansvärt dåligt. 

inga problem att somna på kvällarna men oftast behöver jag upp och kissa minst 2 ggr, äta nångång, spy pga halsbränna. så blir kanske en 3-4 timmar sammanhängande över hela natten. Kan inte heller riktigt sova på dagtid så ja, man är sliten 😂

• Anonym (Hm)
    Anonym (Zombie) skrev 2025-04-19 10:09:22 följande:

Jag sov jättedåligt sista halvan av graviditeten. Mardrömmar, kissnödig, törstig, hungrig. La mig 21 och vaknade femtielva gånger varje natt. Ibland kunde jag vakna vid 3 och inte somna om alls. Tror det är ganska vanligt om jag ska lyssna på andra kvinnor omkring mig. Men jag har turen att ha fått en bebis som låter mig sova åtta timmar per natt, oftast. Uppdelat på två eller tre omgångar, men ändå. Sover bättre nu än som gravid. 

juste! Mardrömmarna 😮 och hela tiden! Jag trodde jag var ensam om att uppleva det
  • Anonym (Zombie)
    Anonym (Hm) skrev 2025-04-19 17:33:47 följande:
    juste! Mardrömmarna 😮 och hela tiden! Jag trodde jag var ensam om att uppleva det
    Gud ja, vet bara en som upplevt samma! Så konstiga och hemska saker jag drömt, som en riktigt dålig tripp på LSD ibland. Det var så min sambo beskrev mina drömmar i alla fall! 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Zombie) skrev 2025-04-19 18:26:39 följande:
    Gud ja, vet bara en som upplevt samma! Så konstiga och hemska saker jag drömt, som en riktigt dålig tripp på LSD ibland. Det var så min sambo beskrev mina drömmar i alla fall! 
    Nej nej jag förstår precis vad han menar. Mina mardrömmar var helt bisarra och många minns jag än idag. Till och med när jag var gravid med äldsta som nu är 10. Ibland var jag rädd för att gå och lägga mig för de var så intensiva och konstanta..undra vad det beror på egentligen 😳
  • Anonym (Oreo)

De flesta gravida sover kasst 😆 Bara vänja sig. Jag har då upplevt att sömnen sen när bebis är ute blivit mkt bättre, sovit mkt mindre förstås men de få timmar man fått ihop har varit bra. Kände mig mkt tröttare innan bebis kom än efter trots att jag sovit färre timmar. Dålig kvalité på sömnen som gravid helt enkelt. 

Svar på tråden Gravida - hur många timmar sover ni på en natt?