• Anonym (Hej)

Att ett av barnen avstår pengar, åsikter?

Min make har precis fått veta att han ska få pengar av sin mamma nu när mormorn gått bort för ett tag sen. Då mamman är en fattig pensionär kommer han att tacka nej då hon behöver alla pengar. Det rör sig om 100.000 kr. 

Hans andra två bröder blev glada och sa ja tack. Dessa syskon har redan gott ställt och maken tycker att mamman behöver alla pengar. Hon kommer bara ha typ 100.000 kvar själv. 

Personligen tycker jag att ingen skulle ta emot pengarna. Men visst det är ju upp till dom. Lite taskigt kan jag tycka mot våra barn dock att just han säger nej. Och barnens kusiner som redan reser mycket får ännu mer pengar. Våra barn har inte gjort nåt på länge. Nu kan kusinerna ha råd med en resa under sommarlovet medan våra inte har det. Men visst, det ska såklart inte vara på mammans bekostnad av arvet.

Gör min man rätt här?

• Svar på tråden Att ett av barnen avstår pengar, åsikter?
  • Fjäril kär

Ja. Utan tvekan.  Mamman är den som behöver pengarna. 

Att ni skulle ha råd resa ses som en lyx i jämförelse. 

Det är makens pengar. Inte dina. 

• Anonym (Hej)
    Fjäril kär skrev 2025-04-07 14:20:14 följande:

Ja. Utan tvekan.  Mamman är den som behöver pengarna. 

Att ni skulle ha råd resa ses som en lyx i jämförelse. 

Det är makens pengar. Inte dina. 

ja jag skrev ju det  

jag skrev dock aldrig att jag skulle resa. 

• Anonym (Hej)

Mitt svar på min egen fråga är att ingen av syskonen skulle säga ja. Framförallt när man har gott ställt. 

• Anonym (Arg)

Ja. Det där med att resa och vad dina barn eventuellt går miste om behöver du inte ens tänka på, gå inte dit i tanken. 
    Utan var stolt över din man som väljer att avstå och skit i vad andra gör.

• Anonym (Hej)
    Anonym (Arg) skrev 2025-04-07 14:28:30 följande:

Ja. Det där med att resa och vad dina barn eventuellt går miste om behöver du inte ens tänka på, gå inte dit i tanken. 
    Utan var stolt över din man som väljer att avstå och skit i vad andra gör.

Ja det är sant 
  • Anonym (Testamente?)

Men det är väl mamman som erbjuder sina tre barn 100 000 var av mormors arv?
    Det är ju mamman och hennes eventuella syskon som ärver mormodern eller har mormodern skrivit testamente där hon ger barnbarnen 100 000 var?
    Om det är mamman som vill ge vidare av arvet känner väl hon att det är rätt? 
    Men din mans mamma kan ju också skriva i sitt testamente att din man väntat med att få sina 100 000  och får då större arv än sina syskon när hon går bort.

• cosinus

Det är ju upp till var och en att tacka ja eller nej. Mamman vill ge vidare pengar. Hon är vuxen och tar de beslut hon vill.

Vad kommer hon göra med pengarna om din make tackar nej? Kommer hon ändå fortsätta leva snålt, inte använda dem och så finns det kvar den dagen hon dör så är det kanske ingen ide att tacka nej.

Ett alternativ är ju att tacka ja och använda pengarna så att de gagnar henne. T ex köpa henne saker hon behöver men själv inte skulle unna sig. Eller ge henne upplevelser tillsammans med barnbarnen. Ska fina minnen för både henne och dem. Det kan ju vara en tanke.

• Anonym (fint)
    Anonym (Hej) skrev 2025-04-07 14:17:00 följande:
    Att ett av barnen avstår pengar, åsikter?

Min make har precis fått veta att han ska få pengar av sin mamma nu när mormorn gått bort för ett tag sen. Då mamman är en fattig pensionär kommer han att tacka nej då hon behöver alla pengar. Det rör sig om 100.000 kr. 

Hans andra två bröder blev glada och sa ja tack. Dessa syskon har redan gott ställt och maken tycker att mamman behöver alla pengar. Hon kommer bara ha typ 100.000 kvar själv. 

Personligen tycker jag att ingen skulle ta emot pengarna. Men visst det är ju upp till dom. Lite taskigt kan jag tycka mot våra barn dock att just han säger nej. Och barnens kusiner som redan reser mycket får ännu mer pengar. Våra barn har inte gjort nåt på länge. Nu kan kusinerna ha råd med en resa under sommarlovet medan våra inte har det. Men visst, det ska såklart inte vara på mammans bekostnad av arvet.

Gör min man rätt här?

Låter som att din man är en fi person med hjärtat på rätta stället. Skulle kännas hemskt att ta emot pengar och resa och annat roligt medan mamman har svårt att få ihop vardagen.

Att de andra syskonen inte är lika fina och omtänksamma med mamman kan ni inte göra något åt. De är sina egna personer och göra sina val. 

likaså att hans syskon och deras barn har andra ekonomiska möjligheter än vad ni har. Det är inget som de måste kompensera er för, även det är deras val och ert.  Om ni vill resa mer med era barn så får ni försöka skrapa fram mer pengar så att ni kan göra det. Men helst inte på en fattigpensionärs bekostnad. Ni måste ju se er ekonomi som ert ansvar, inte mammans eller syskonens. 
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Testamente?) skrev 2025-04-07 14:32:16 följande:

Men det är väl mamman som erbjuder sina tre barn 100 000 var av mormors arv?
    Det är ju mamman och hennes eventuella syskon som ärver mormodern eller har mormodern skrivit testamente där hon ger barnbarnen 100 000 var?
    Om det är mamman som vill ge vidare av arvet känner väl hon att det är rätt? 
    Men din mans mamma kan ju också skriva i sitt testamente att din man väntat med att få sina 100 000  och får då större arv än sina syskon när hon går bort.

Ja precis (Hon har inga syskon) nej inget testamente. jag tänkte mer på att barnen kunnat hitta på nåt kul om deras pappa fått pengar, för han skulle lika väl kunna ge våra var. 50.000 var. Eller en resa. Men det var ju annars bra tänkt ang mammans testamente. 
  • Anonym (Hej)
    Anonym (fint) skrev 2025-04-07 14:35:51 följande:
    Låter som att din man är en fi person med hjärtat på rätta stället. Skulle kännas hemskt att ta emot pengar och resa och annat roligt medan mamman har svårt att få ihop vardagen.

Att de andra syskonen inte är lika fina och omtänksamma med mamman kan ni inte göra något åt. De är sina egna personer och göra sina val. 

likaså att hans syskon och deras barn har andra ekonomiska möjligheter än vad ni har. Det är inget som de måste kompensera er för, även det är deras val och ert.  Om ni vill resa mer med era barn så får ni försöka skrapa fram mer pengar så att ni kan göra det. Men helst inte på en fattigpensionärs bekostnad. Ni måste ju se er ekonomi som ert ansvar, inte mammans eller syskonens. 
    Ja det är han. Men jag håller med egentligen. Kan dock ändå tycka att syskonen kunde sagt nej när dom är rika. Men samtidigt känna att det blir lite orättvist mot våra barn eftersom maken är generös mot dom annars. Men precis, det ska inte ske på mammans bekostnad heller. Att hon får mindre pengar bara för att han ska få mer pengar. 
Svar på tråden Att ett av barnen avstår pengar, åsikter?