• Anonym (Trött mamma)

Slagsmål på förskolan

Hur ska man bäst jobba med det? På barnens förskola verkar det blivit väldigt mycket slagsmål utomhus mellan barnen. Äldste barnet kommer ofta hem och berättar att många barn bara slåss och slåss och att hen inte vill leka med dem längre på grund av det. Tyvärr märker vi också av att hen slåss mer hemma för att lite testa vad som händer, både mot oss och det yngre syskonet. Utan att helt ta in att det ju är samma sak som det hen själv inte gillar när nån annan gör.

Har frågat förskolan men mitt barn har inte själv initierat bråk på föris men varit med om dem.

Jag tycker ju det här är jättejobbigt, jag fattar ju att barn testar varann men det har verkligen ökat markant.

Har nån haft det såhär? Hur jobbade ni med det för att minska det?

• Svar på tråden Slagsmål på förskolan
  • Anonym (Åsikt)

Det tycker jag att du ska fråga pedagogerna om vad de gör för att minska slagsmålen.Det är verkligen inte okej med många slagsmål.Är de underbemannade eller oerfarna?

• Anonym (Trött mamma)
    Anonym (Åsikt) skrev 2025-02-24 22:12:29 följande:

Det tycker jag att du ska fråga pedagogerna om vad de gör för att minska slagsmålen.Det är verkligen inte okej med många slagsmål.Är de underbemannade eller oerfarna?

Underbemannade.
  • Anonym (Åsikt)

Då borde ni klaga hos deras chef   .Det behövs fler aktiviteter på gården för att hålla dem sysselsatta.Olika lekar tex,kanske fler leksaker o lekredskap 

• burleskburkläsk

Köp ungen en boxsäck och säckhandskar (ja om den vill och råd finns) samt lär den vad som är rätt och fel.
    Blir ungen påhoppad så kan den försvara sig lätt och lär inte bli påhoppad igen.
    När jag var liten (om jag tänker tillbaka) en boxsäck eller gå med i boxningsklubb och jag hade sluppit många plågsamma stunder!

Komner från en man som en gång i tiden var strykrädd och minst på hela skolan.

Jag blev så gott som dagligen slagen under ett bra antal år, i 9an började jag ta tag i kampsportsträning för jag var trött på stryk...en dag kom en tidigare bästa vän till mig och en mobbare, de stod och ropade nedanför på gården, de sade att jag inte vågade gå ut, jag gick ut, själv, utan tillhygge och förklarade att jag vill inte slåss, den ena hade jag aldrig varit i bråk med men den andra hade slagit mig 4-siffrigt genom åren, men de ville testa mig och gick på mig, slutade med att båda låg på gräset, det snackades om att jag skulle få igen...det hände aldrig.

Jag hatar våld, men jag försvarade mig med våld och fick bort det från mitt liv!

• Anonym (P)

Vi hade samma problem på vår förskola. Gården är uformat med ett ?dolt? hörn och där startade ett gäng killar på storbarnsavdelningen en slagsmålsklubb. Det tog ett tag att lösa upp det, för även om en pedagog alltid skulle stå i hörnan, hände alltid något som gjorde att de behövde avvika. Någon behövde kissa eller ramlade och behövde tröst. 

Till slut anställdes två manliga pedagoger som aktivt styrde in pojkarna på andra aktiviteter. En av dem var duktig på fotboll och såg till att det alltid fanns möjlighet att spela fotboll. En annan ordnade uppträdande och dans på gården. Pojkarna tydde sig till de manliga förebilderna och ägnade plötsligt rasterna åt annat än att slåss. Nu är tyvärr de är duktiga manliga pedagogerna borta, men pojkarna på avdelningen fortsätter med andra aktiviteter än att slåss. 

• Anonym (Trött mamma)
    Anonym (Åsikt) skrev 2025-02-25 11:22:25 följande:

Då borde ni klaga hos deras chef   .Det behövs fler aktiviteter på gården för att hålla dem sysselsatta.Olika lekar tex,kanske fler leksaker o lekredskap 

Finns inga pengar.
  • Anonym (Trött mamma)
    Anonym (P) skrev 2025-02-25 11:57:00 följande:

Vi hade samma problem på vår förskola. Gården är uformat med ett ?dolt? hörn och där startade ett gäng killar på storbarnsavdelningen en slagsmålsklubb. Det tog ett tag att lösa upp det, för även om en pedagog alltid skulle stå i hörnan, hände alltid något som gjorde att de behövde avvika. Någon behövde kissa eller ramlade och behövde tröst. 

Till slut anställdes två manliga pedagoger som aktivt styrde in pojkarna på andra aktiviteter. En av dem var duktig på fotboll och såg till att det alltid fanns möjlighet att spela fotboll. En annan ordnade uppträdande och dans på gården. Pojkarna tydde sig till de manliga förebilderna och ägnade plötsligt rasterna åt annat än att slåss. Nu är tyvärr de är duktiga manliga pedagogerna borta, men pojkarna på avdelningen fortsätter med andra aktiviteter än att slåss. 

Men då fanns ju pengar till resurser ...
  • Anonym (P)
    Anonym (Trött mamma) skrev 2025-02-25 15:07:29 följande:
    Men då fanns ju pengar till resurser ...
    Nej, det gjorde i samband med att andra slutade. Då valde man aktivt att anställa män och gjorde sen om pedagoggrupperna så att de hamnade på storbarnsavdelningen.
  • Anonym (Trött mamma)
    Anonym (P) skrev 2025-02-25 15:09:48 följande:
    Nej, det gjorde i samband med att andra slutade. Då valde man aktivt att anställa män och gjorde sen om pedagoggrupperna så att de hamnade på storbarnsavdelningen.
    Ah, smart. Ja, tror det verkligen skulle behövas.
Svar på tråden Slagsmål på förskolan