• Anonym (Daniel)

Vaknar 3 på natten och är utsövd....

Jag behöver ert råd. Jag har fått en konstig sömnvana. Är så trött efter jobbet att jag somnar direkt efter maten, ofta vid 17, 18. Sover sedan ett par timmar, äter något och går sedan och lägger mig vid 20. Vaknar sedan 3, ibland ännu tidigare och kan inte somna om.  

Jag har vissa kvällar försökt att "ställa om" genom att vara vaken längre. Problemet då är att kvällen blir en pina och att jag får ångest ( pga att jag i stort sett måste vara vaken i 24 h). 

Jag är 40+ och man. 

Tacksam för råd om ni har några. 

Hälsningar 

Daniel 

• Svar på tråden Vaknar 3 på natten och är utsövd....
  • Dexter dot com

Ska du komma till rätta med det måste du tvinga dig att vara vaken till 21-22 ( beroende på när du måste gå upp ) några kvällar i rad. Börja en dag när du är ledig och ta en powernap runt lunch ( om du vaknat kl 3.00 ) och håll dig sedan sysselsatt tills du lägger dig och se till att du går upp efter 7-8 timmars sömn.

• Anonym (S)

Fast varför måste du vara vaken 24 timmar?

Du behöver sysselsätta dig så att du inte går och lägger dig när du kommer hem. 
    Träna, gå en promenad, träffa eller ring en kompis, ta en sväng till biblioteket etc.

Du kan ju gå och lägga dig vid 21 och sen förskjuta det en kvart i taget med några dagars mellanrum om det känns för tidigt.

Svar på tråden Vaknar 3 på natten och är utsövd....