• Anonym (Grannen under)

Grannar (barn) som stör

Jag bor i en hyreslägenhet som inte är speciellt bra isolerad. Det är extremt lyhört och man hör både från grannarna och trapphuset. 

Över mig bor en barnfamilj med två barn i förskoleåldern. Jag respekterar att barn låter och härjar om dagarna, och det är helt okej. Någonting jag inte riktigt klarar av är att dom vaknar SENAST 06.00 varje dag, både vardagar och helger. 

Varje morgon springer dom runt som galningar i lägenheten med hälarna (så som barn har en tendens att göra) och skriker i protest mot vad vet jag, detta håller på fram till 07.30 när dom går hemifrån. Jag går upp vid 07.30, och vill gärna kunna sova fram tills larmet ringer, men det är omöjligt. På helgerna börjar det samma tid, men håller på hela dagarna utan stopp. 

Jag har lämnat en trevlig lapp till dom om att det vore tacksamt om dom försökte vara tystare iaf fram till 08 på helgerna. Men ingenting förändras. 

Vad gör man i såna här situationer? Är det bara gilla läget och leva med öronproppar (som inte hjälper heller) eller kan man gå vidare med detta så att kanske hyresvärden kan lägga sig i? Kan man be dom köpa mattor? VAD GÖR MAN? JAG BLIR GALEN :( 

ps. Hade jag haft möjlighet att bosätta mig i ett hus utan grannar så hade jag gjort det, dessa tips undanbedes vänligast! 

• Svar på tråden Grannar (barn) som stör
  • Anonym

Svår situation, jag lider med dig.

Det ska ju vara tyst på helgerna fram till klockan 9, dessa föräldrar borde gå ut med ungarna så att resten av huset får sova kan jag tycka.

Prata med värden, lär väl inte hända så mycket men kan vara värt ett försök.

Det verkar som att barnfamiljer kommer undan med i stort sett vad som helst.

• Anonym (Grannen under)
    Anonym skrev 2025-01-30 17:31:03 följande:

Svår situation, jag lider med dig.

Det ska ju vara tyst på helgerna fram till klockan 9, dessa föräldrar borde gå ut med ungarna så att resten av huset får sova kan jag tycka.

Prata med värden, lär väl inte hända så mycket men kan vara värt ett försök.

Det verkar som att barnfamiljer kommer undan med i stort sett vad som helst.

Det är väl lite det jag känner också.. så fort det är barn i bilden så måste man bara respektera och gilla läget, för att ?barn är barn?? det borde finnas någon lag att barnfamiljer får bo längst ner i husen - skämt o sido! 
  • Anonym
    Anonym (Grannen under) skrev 2025-01-30 17:38:36 följande:
    Det är väl lite det jag känner också.. så fort det är barn i bilden så måste man bara respektera och gilla läget, för att ?barn är barn?? det borde finnas någon lag att barnfamiljer får bo längst ner i husen - skämt o sido! 
    Det vore ju praktiskt, men många andra vill ju också bo längst nere med uteplats...

Jag bodde i en större lägenhet i radhus tidigare, familjen bredvid hade barnens rum på andra sidan väggen i mitt sovrum.
    Det var ett jävla liv rent ut sagt, i tid och otid.
    Jag pratade med grannen och då bytte de rum för barnen. Själv kunde jag inte byta då min stora säng bara fick plats i just det sovrummet.
    Så dem gick det ju ändå att resonera med.

Värre när det väsnas ovanifrån... mattor vore det minsta man kan begära. Gärna rejält tjocka sådana.
  • Anonym (L)

Det är inte speciellt svårt att som förälder lära sina barn att man får leka lugna lekar på förmiddagen när man bor i lägenhet. I annat fall så får de ju gå ut med dem.

Sen kan man ju på olika sätt se till så de inte går upp lika tidigt på helgerna som vardagarna. 

• Anonym (F)

Det finns ingen exakt tid på dygnet när man får ha högre ljudnivåer än annars, men så klart extra störande vissa tider. Om grannarna stör så får du prata med hyresvärden. Sedan kan det ju vara en bra idé att du lägger dig tidigare på kvällen om du inte får sova ut.

• Anonym (Hm)

Samma sak här. Jag håller på att bli knäpp och då har jag ändå två barn själv. Jag har lämnat lapp två gånger, en snäll och en lite hårdare. Barnen här är vakna till ungefär 22 fast de är ganska små. En helg när de höll På vid 23 tiden ringde jag störningsjouren Och efter det har det varit ganska stor förbättring. 

• Anonym (Fia)

Många fattar inte att steg ibland kan låta mer i våningen under än i den våningen där man går. I ett lyhört hus kan det kännas som om man bodde inuti en trumma. Det kan vara värt att knacka på och prata med dem och be att de skaffar tjocka mattor eller lekmadrasser till de golv där barnen springer som mest. 

Och är det full rulle före sju på morgonen kan det nog vara läge att ringa störningsjouren.

• beli

Silikonöronproppar är nåt helt annat än vanliga skumgummiöronproppar. Med dem har jag kunnat sova bredvid en snarkande man, och jag är ganska känslig.

(Sen stavas det skämt åsido. Åsido är gammal svenska för 'på sidan'.)

• Anonym (HGF)

Kontakta hyresgästföreningen om du är medlem där?

Jag sitter i liknande situation som du TS, har en alkoholist till granne som bor ovanför mig. Har ringt hyresvärden och störningsjouren samt polisen upprepade gånger och även pratat med honom själv. Inget hjälper tyvärr och har påtalat problemet vid upprepade tillfällen i 2 års tid. Han sköter inte sin hygien och för oväsen alla tider på dygnet. Så förstår ditt dilemma. Bästa man kan göra är att ligga på och föra en saklig dialog samt dokumentera när detta händer så man har bevis när man för en dialog med sin hyresvärd och eventuellt andra insatser. 

• cosinus

Det är ju tyvärr så att barn inte är så rackarns lättstyrda varken med sömn eller hur mycket de lever om i en viss ålder.

Men med det sagt så måste man ju ändå som förälder göra så gott man kan för att inte störa övriga i huset.

Fråga om barnen kan tänkas ha mjuka tofflor på sig på morgonen. Det borde ju rimligen dämpa en del. Skrik är ju svårare tyvärr. Barn som inte vill göra det man måste göra på morgonen är ju inget ovanligt och man får ju inte strypa barnen för att de inte ska låta.

Börja med att prata med grannarna, få dem att förstå hur mycket det låter hos dig. Ge dem en chans att förbättra sig och annars prata med hyresvärden.

• Anonym (T)

Prata med hyresvärden! Det är verkligen inte okej. 

Om värden inte hjälper dig kan du ju spela hårdrock till sent på kvällen. Jag är morgonpigg av mig och råkade vakna redan 05:30 en gång. Drog igång hårdrock på högsta blås och efter bara fem minuter hör jag spring ovanför. Det kan de ha, de slappa föräldrarna över oss. 

• Anonym (Bojjan)

Usch, jobbigt för er alla! 

Prata med dem istället för att lämna lapp. Hör med dem om de kan skaffa mattor. Det finns billiga lekmattor/träningsmattor av skumgummi på ställen som Jula och Rusta. (Vi la madrasser på golvet för att skona grannarna, även om våra barn inte var varken så vilda eller morgonpigga.) 

Och de bör så klart försöka hålla barnen lugna på morgnar och kvällar. Men det kan vara jättesvårt med vissa barn. Att få dem att sova längre på helgerna är inte alls säkert att det går. Många barn vaknar sin vanliga tid även om de varit uppe sent. Rätt vanligt också att de mår dåligt av att ha olika tider på vardagar och helger. Det brukar inte rekommenderas. 

Jag vill också tipsa om silikonproppar. Och att du själv har mycket textilier som mattor, gardiner och textil konst på väggarna. Det dämpar litegrann. 

De blir äldre hela tiden, barnen, om det är någon tröst. Du får ge föräldrarna kondomer i brevlådan så att det inte blir fler.  

• Anonym (Grannen under)

Tack för svar och tips! 

Idag (lördag) kl 07.50 tröttnade nog föräldrarna på ungarna och släppte dom lösa i porten. Så det sprangs och skreks upp ner, upp ner, i flera minuter, tillslut går dom ut utanför porten, och står och slår i dörren istället. 

Jag förstår inte hur man kan vara så oerhört respektlösa mot sina grannar. 

Till er som tipsar om att prata med dom istället för att lämna lappar, för det första så är jag inte bekväm med det, jag lider av social ångest och tycker sånt är väldigt jobbigt. För det andra så är det endast ena föräldern som verkar prata svenska till viss del, pappan kan hälsa osv men mamman verkar inte kunna någon svenska alls tyvärr, och det verkar vara mamman som är hemma för det mesta. 

Det verkar som att det enda jag kan göra just nu är att kontakta hyresvärden och se om det gör saken bättre. 

Till er som tipsar om störningsjouren, vad händer om jag ringer störningsjouren, men när de kommer så är ungarna tysta eller har hunnit lämna hemmet? Störningsjouren är inte alltid jätte snabba ut... 

• Anonym (Bojjan)

Då tycker jag att du ska prata med värden. Trapphuset är ingen lekplats (och småbarn ska väl inte vara ensamma ute?!). 

• Anonym
    Anonym (Grannen under) skrev 2025-02-01 09:06:55 följande:

Tack för svar och tips! 

Idag (lördag) kl 07.50 tröttnade nog föräldrarna på ungarna och släppte dom lösa i porten. Så det sprangs och skreks upp ner, upp ner, i flera minuter, tillslut går dom ut utanför porten, och står och slår i dörren istället. 

Jag förstår inte hur man kan vara så oerhört respektlösa mot sina grannar. 

Till er som tipsar om att prata med dom istället för att lämna lappar, för det första så är jag inte bekväm med det, jag lider av social ångest och tycker sånt är väldigt jobbigt. För det andra så är det endast ena föräldern som verkar prata svenska till viss del, pappan kan hälsa osv men mamman verkar inte kunna någon svenska alls tyvärr, och det verkar vara mamman som är hemma för det mesta. 

Det verkar som att det enda jag kan göra just nu är att kontakta hyresvärden och se om det gör saken bättre. 

Till er som tipsar om störningsjouren, vad händer om jag ringer störningsjouren, men när de kommer så är ungarna tysta eller har hunnit lämna hemmet? Störningsjouren är inte alltid jätte snabba ut... 

Herregud alltså... jag lider verkligen med dig.
Svar på tråden Grannar (barn) som stör