• Anonym (Ledsen)

Upptagna människor som vill klämma in en i deras luckor ...

Jag upplever en sorg just nu och vill i förekommande syfte undanbe mig ev elaka kommentarer ( finns en del sådant här ) utan syfte, däremot vill jag veta er ärliga åsikt. 

Jag är medelålders och har sambo men barnlös ( av olika anledningar). Jag upplever att en del i min umgängeskrets inte har tid att umgås längre då de har familj och barn. Jag förstår detta men det som blir kränkande är att de vill erbjuda sina luckor, ex fredag mellan kl 13-14 har person A en timme överför mig. 

Jag uppfattar detta som kränkande då det blir en relation som inte är jämlik. Det blir en relation som är på deras villkor, när de kan och hur länge de kan osv. 

Att.bli inklämd i en lucka känns inte som vänskap. Häromdagen förlorade jag en " vän" som tyckte jag var otacksam för den timmen han kunde erbjuda på fredagen en timme mellan två klockslag. Tackade nej med motiveringen att han borde ägna den timmen åt sig själv istället. 

Så det blev en roman men svårt att hålla sig kortfattad. Dela gärna era åsikter om detta. Är det rätt att klämma in folk i luckor ? Säger inte det att värdet på den personen är lågt om ens något värde alls ? 

• Svar på tråden Upptagna människor som vill klämma in en i deras luckor ...
  • Anonym (Ted)

Fast vänd på det.
    Funkar fredag 13-14 för dig?
    Eller hade 15-16 varit bättre?
    Om du inte har något emot att ses 13-14 så är det väl bättre att ses den tiden än att inte ses alls?
    Du går miste om väldigt mycket om du fastnar i detta synsätt.

• Ascendere

Vill man ses så hittar man en tid som funkar för alla parter. Kan man inte leva med att andra människor har andra förutsättningar då ska man inte umgås med dem. 

• Anonym (..)

Det är inte värt att ha sådana relationer där man blir inklämd. 

Allt går att lösa om man vill. Men fyrkantigheten kan ställa sig ivägen. Varför hade du inte kunnat äta middag med t.ex din kompis och hens familj samtidigt? 

Varför ska umgänget ske bara mellan er. Varför inte umgås medan din kompis lagar mat till hela familjen. Det går absolut att öppna upp sitt schema. Men din vän är antinfen för fyrkantig eller vill inte blanda in dig i hens privata sfär. Så nej, det är ingen riktig vän utan en bekant du har att göra med där - som man kan ha det trevligt med.

• Anonym (Va)

Så personer som har extremt lite tid att avvara vill satsa den lilla tid de har för att umgås med dig... Och du blir kränkt?! Man ska väl vara glad om man har sådan prio i någons liv! Ja, vem behöver sådana vänner...

• Anonym (B)

Det blir ju lite så när man får barn. Barnen och ansvaret över dem måste komma först. Sedan partnern. Sist vänner

• Meddelande borttaget
  • Dexter dot com

Om vänner har fullt upp men ändå prioriterar att träffa mig så känner jag mig uppskattad , inte kränkt! Man får acceptera att man är på olika platser i livet och vara tacksam för vänner som verkligen försöker få till det fast dom förmodligen är rätt slutkörda. 

• Anonym (Ted)
    Dexter dot com skrev 2025-01-28 09:52:38 följande:

Om vänner har fullt upp men ändå prioriterar att träffa mig så känner jag mig uppskattad , inte kränkt! Man får acceptera att man är på olika platser i livet och vara tacksam för vänner som verkligen försöker få till det fast dom förmodligen är rätt slutkörda. 

Jag tänker också så.
    Om någon säger att vet du, det är jättetight just nu men jag ser att jag är i stan/har en lucka/kan smita tidigare på tisdag, vad tror du om det?
    Då är ju problemet löst!?
  • Aliona

Det är svårt att hinna med när man har familj och barn. Mellan jobb, hämta och lämna barn, barnens aktiviteter, matlagning och ta hand om hemmet, egen träning, sin partner, egen återhämtning, läxläsning och nattningar så finns det inte så mycket tid kvar. Men det är också viktigt att behålla och vårda relationen till sina vänner, och i synnerhet dem som inte är i samma livssituation för det är så lätt att hamna i osynk, och tyvärr blir relationen lite ojämlik, för även om vännerna är viktiga så får de inte smma plats under åren med barn. Men jag tänker att man kan hitta på lite olika saker. Att luncha en fredag är väl alldeles utmärkt. Synd att du kände att du blev inklämd i enda lediga luckan. Kanske är du lite extra känslig nu, om du går genom jobbiga saker? Jag skaffade barn sent, och var därför barnfri långe när vännerna hade barn, och då kunde vi umgås med en termos kaffe på lekplatsen, söndagsbrunch hemma hos dem, eller på kvällen över middag, och sen tittade barnen på TV. Är föräldrarna inte ensamstående så borde de också kunna dela på sig och dina vänner umgås tex en stund efter jobbet, gå ut en kväll eller på helgen, träna tillsammans eller kanske att ringas. Även om det är tar tid att ha barn så är det hemskt tråkigt med föräldrar som inte också prioriterar sina vänner. 

• Anonym (Va)
    Anonym (Ted) skrev 2025-01-28 09:54:36 följande:
    Jag tänker också så.
    Om någon säger att vet du, det är jättetight just nu men jag ser att jag är i stan/har en lucka/kan smita tidigare på tisdag, vad tror du om det?
    Då är ju problemet löst!?
    Nä, men enligt ts synsätt så är det tydligen bara ok om båda har massor med tid att välja mellan. Ts vill ju inte känna att det är på andras villkor, men glömmer att det är lika mycket bådas villkor eftersom även barnfria kan vara upptagna.
Svar på tråden Upptagna människor som vill klämma in en i deras luckor ...