Inlägg från: Teresse7 |Visa alla inlägg
  • Teresse7

Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?

Anonym (O) skrev 2025-01-05 18:24:01 följande:
    Inget mer/inget värre än att människan fortfarande kommer stå högst i näringskedjan. Ska vi också skjutas bort menar du?
    Det va ett riktigt pinsamt svar 
  • Teresse7
    Anonym (O) skrev 2025-01-05 20:35:08 följande:
    Eller så låter man vargen leva o större utsträckning och tar ner jägarnas kvot.
    Fast... vänta lite nu... jägarna har en väldigt liten kvot... vargen är ett problem redan nu för övriga djurarter och hör och häpna dom blir fler... vad händer med övriga djur om vi inte skjuter vargarna ? 
  • Teresse7
    Anonym (O) skrev 2025-01-05 22:06:32 följande:
    Vad snackar du om. Hur kan 375 individer vara ett problem? Jämfört med hur många jägare menar du då?
    Exakt när är siffran 375 individer ifrån då? Det är ju inga dagsfärska siffror. Under det dryga året har det ju blivit ett större problem, så den siffran har nog ökat rätt tveklöst. Mig vetligen görs idag kartläggningar på antalet vargar. Inga siffror än. Så 375 visst. Det funka ju. Men det va ett tag sedan 
  • Teresse7
    Anonym (O) skrev 2025-01-05 22:27:43 följande:
    Hur ledsamt det än är så är det du som är människan eller hur? Den smarta? Den som kan lösa problemet utan att någon dör? Gör det då istället för att lägga skulden på vargen som bara följer sina instinkter.
    Ska vi följa våra insikter så är ju människan en jägare i grunden. 
  • Teresse7
    Anonym (O) skrev 2025-01-05 22:23:11 följande:
    Det var ett år sedan. Så dom har nog inte utökat sin population nämnvärt sedan dess.  Så hur menar du att dom har blivit ett större problem sen dess? Kan det bero på inavel på grund av för stor avskjutning inom ett begränsat område? 
    Sista året har vargen börjat ge sig på mer och mer boskap. Det är rätt tydligt att de blivit flera. Dom förökar sig som alla andra arter. På 1 år hinner det komma rätt många fler. Det tror jag du förstår. Nu får man skjuta ett fåtal vargar på vissa ställen. Det har knappast hunnit bli inavel. Så du menar att vargen blivit inavlad ? Att det är därför den dödar boskap? 
  • Teresse7
    Anonym (O) skrev 2025-01-05 23:03:30 följande:
    Nej det har jag inte påstått nånstans. Jag menar att vi inte borde känna oss så hotade av vargen; lös dom problem som finns istället. Eller menar du att vi inte klarar det? Vi har ju för fasen tagit oss till månen för mer 50 år sedan.
    Jo det har du påstått. Inte bara en gång i tråden utan flera. VI är inte hotade av vargen men våra djur är. 

Vi klarar att lösa problemet. Människan är jägare i grunden. Vi löser det med jakt. Eller så kan vi sätta alla vargar på månen ?
  • Teresse7
    Anonym (O) skrev 2025-01-05 23:25:15 följande:
    Eller så tänker man ut nåt som funkar på riktigt. Om inte rovdjursstängsel funkar så får man väl fundera ut varför dom inte funkar och förbättra dom så att dom funkar mot varg. Hur svårt ska det vara. Att du ens tror att jag vill skicka vargarna till månen säger rätt mycket om hur korkade människor har blivit. Eller finns det ingen vettig lösning på det här problemet menar du? Alla är ju inte raketforskare det förstår jag, men jag tror inte heller att den kompetensen behövs här.
    Alltså jag tycker månen verkar som en bra lösning ändå. Tänker att jägarna kan hjälpa dom dit. Så kan vi åka dit och mata dom med havre ibland. 
  • Teresse7
    Xenia skrev 2025-01-06 01:22:55 följande:
    Då borde alla rovdjur utrotas för att de är ett hot mot bytesdjuren. RävAnlen är ett hot mot sorkar, harar etc. Lejon, tigrar och leoparder är ett hot mot antiloper och gaseller etc.

Schakaler, coyoter, pumor, ja, alla dessa måste utrotas för att inte andra djur ska utrotas.

Väldigt konstigt resonemang. Vilka djur har utrotats i Tyskland pga vargen?

Nej, enda orsaken att döda vargar är för att de är ett hot mot människans intressen, t ex att de dödar boskapsdjur. Massor av arter har utrotas av människan och fortsätter att utrotas av människan.
    Ingen har skrivit att någon art ska utrotas. Det många vill här är att vargstammen ska hållas efter. Inte utrotas. 

Räven skjuter vi om den ställer till det. Inte olagligt. Inget problem. 

Sen bor vi i Sverige. Det är rätt centralt att vi håller disskutuonen här. Jämföra med andra länder hjälper inte oss med våra problem med vargen. Andra länder har problem med vargen. Hoppas innerligt du sett bilder på när vargen dragit fram över fårhägn och varit i hästhagar. Det är makabert. Det händer i svergie. Här där vi bor titt som tätt nu. Hur kan det inte vara ett problem? 

Men visst vi kan låta vargen växa här också. Testa att ta en annan väg än dom gjorde på 1800 talet. Kan bli riktigt spännande för alla. Not.
  • Teresse7
    Xenia skrev 2025-01-06 13:47:04 följande:
    De dödar väl av instinkt så många de kan.

Har ingen tänkt på bokskapsvaktande hundar? De kostar förstås mycket men boskapsägare skulle kunna få bidrag till det.

"En boskapsvaktare är ingen vallhund i snäv bemärkelse, den skall följa flocken, inte driva den. En boskapsvaktare skall vara präglad på sin flock, inte på människor, men den skall gå att hantera och får inte vara aggressiv mot människor. Präglingen börjar när hunden är valp, då den får vistas tillsammans med husdjuren i en fålla.
    ---

Skyddet består av flera led. När rovdjuren känner vittringen av hundarna eller deras doftmarkeringar från urinen drar de sig för att komma nära husdjuren. Om hundarna hör eller känner vittringen av rovdjur skrämmer de iväg dessa med skall. I sista hand går det till närstrid mellan hund och rovdjur.

Det finns tre slag av boskapsvaktare:

Flockvaktare som följer djur i lösdrift.

Territorialvaktare som vistas med djur i inhägnader.

Herdehundar som arbetar med en herde och som har till uppgift att varsla om samt avskräcka annalkande rovdjur. Herdehundar kan ha den dubbla uppgiften att vara både vall- och vakthundar.

En traditionell kombination av vallhund och flockvaktare är raserna puli och komondor från det ungerska pusztan; pulin drev fåren dagtid medan komondoren patrullerade oavbrutet på natten.
    ---
    De raser som används i Sverige är maremmano abruzzesepyrenéerhundkangal och blandras (mellan pyrenéer och cão da serra da estrela)."
    sv.wikipedia.org/wiki/Boskapsvaktare

Vi står högre än vargen i näringskedjan. Ska vi frångå det? Vargen ska få ha sin plats i näringskedjan men inte vi?
  • Teresse7
    molly50 skrev 2025-01-06 14:57:50 följande:
    Och varför är vargen så fantastisk och så mycket mer värd att alla andra arter ska stiga åt sidan för den?
    Exakt min fråga också. Svaret på den frågan är lika "lätt" att få som alla dessa bidrag som ska delas ut till våra bönder. Jösses 
Svar på tråden Hur kan ni jägare leva med er själva efter att ha dödat ett djur?