Anonym (H) skrev 2024-12-22 09:18:35 följande:
Jag är 31 och för mig låter detta mer som 80 talet. Men mina föräldrar gick aldrig på fest, umgicks enbart med familj och nån enstaka vän. Och vi bodde på landet. Mamma lagade alltid mat. Pappa däremot körde färdigmat.
Men att ta med barnen på fest och låta de sitta där halva natten var nog ej acceptabelt enligt soc då heller. Skulle jag tro.
Nejdå, jag är född 89 och min man 88 och har samma erfarenhet, likaså mina vänner i samma ålder som jag växte upp med, deras och mina föräldrar var på samma fester. Jag är uppvuxen på landet, min man i en tätort.
Tror inte mina föräldrar blev anmälda till soc någon gång men min mans familj blev det flera gånger, fick gå på samtal osv men mer än så gjorde man inte. Han och hans syskon växte upp bland mycket alkohol, rökning inomhus, ingen som såg efter dem osv. Han var ofta ute hela nätterna, började själv att dricka när han var ca 10-11 år. Nu i vuxen ålder rör han inte alkohol alls, inte gjort sen han var tonåring. Vårt barn har aldrig sett oss dricka alkohol. Vet att detta kanske är extremfall just mer alkoholen inblandad men det var egentligen "kravet" som föräldrar hade på sig på den tiden kontra idag som var min poäng. Idag har man oerhörd press på sig, BVC ligger på en om precis allt från mat till motion till läsning till konstant tillsyn osv osv, tror inte föräldragenerationerna före oss hade samma press. Perfektionen i sociala medier på det dessutom.
Detta har jag även hört från ex äldre kollegor som har barnbarn idag, att det är enorm skillnad med allt man ska hålla koll på idag för deras barn jämfört när de själva var småbarnsföräldrar.
Dessutom verkar det som att dessa oengagerad föräldrar blivit till oengagerade far- och morföräldrar som har fullt upp med sitt och inte ställer upp som avlastning utan att sucka och stöna över det.