• Anonym (Varför)

Födelsetalen sjunker - ni som är i den åldern, väljer ni aktivt bort barn?

Jag är medelålders och har redan fått barn. Så jag är ju nyfiken på hur de unga idag resonerar som uppenbarligen inte skaffat barn i den takt som vi 70-80-talister gjort. 

har ni bara skjutit på det av någon anledning, har ni inte träffat någon partner, eller vad beror det på? Känns ju jättekonstigt om den mest grundläggande driften av alla, nämligen att föröka sig, bara plötsligt försvunnit hos en hel generation. 

• Svar på tråden Födelsetalen sjunker - ni som är i den åldern, väljer ni aktivt bort barn?
  • Anonym (Hm)

Jag är 35 och har två barn. Ena fick jag ganska tidigt och andra är nu två år. Jag önskar att jag kunde ha fler. Rent fysiskt går det, även tidsmässigt och orken finns där, men ekonomiskt blir det en utmaning. Föräldraledigheten är fantastisk, men också begränsad. Bara det att man själv inte får bestämma över hur månaderna ska delas upp är ett stort problem, tex att man måste ta ut 100% efter 1 års dagen för att inte förlora SGI och att tre månader måste tilldelas fadern, även om familjen själv önskar att tex bara mamman ska vara hemma. Vill Sverige öka befolkningen behöver politikerna se över systemet Och faktiskt uppmuntra barnafödande med riktiga lösningar och med Lite ord i ett sketet jultal till befolkningen. 

• Anonym (Hm)

Och INTE med lite ord* ska det stå 

• Anonym (X)

Jag är en kvinna i 35-årsåldern. Har själv barn och tycker det är värt allt!

Bland mina närmaste tjejkompisar 5 st går det isär. En har två barn och är nöjd med det. En har ett barn, ensamstående och får nog inte fler. Tre har inga barn. En har inte träffat rätt man och vill inte försöka ensam. Två vill inte - en mest för att det verkar jobbigt, hon är nöjd med livet och vill inte uppoffra sig. En har lite svårigheter i livet och känner att hon inte orkar mer än hem, arbete och husdjur.

Slår man ut det blir det blir det inte ens ett barn per kvinna på oss.
    Tycker själv det är synd och att de missar så mycket, men är klok nog att respektera deras val.

• Anonym (Ui)

Jag har aldrig haft någon barnlängtan, det känns tvärtom helt fel för mig att skaffa barn. 

• Anonym (Ui)

Jag tror inte driften att föröka sig har försvunnit, jag tror bara att det är mer okej idag. Nuförtiden "finns" det ju fler homosexuella än för 100 år sedan, tidigare vågade man inte vara öppet gay. 

• GGN
    Anonym (X) skrev 2024-12-22 07:01:04 följande:

Jag är en kvinna i 35-årsåldern. Har själv barn och tycker det är värt allt!

Bland mina närmaste tjejkompisar 5 st går det isär. En har två barn och är nöjd med det. En har ett barn, ensamstående och får nog inte fler. Tre har inga barn. En har inte träffat rätt man och vill inte försöka ensam. Två vill inte - en mest för att det verkar jobbigt, hon är nöjd med livet och vill inte uppoffra sig. En har lite svårigheter i livet och känner att hon inte orkar mer än hem, arbete och husdjur.

Slår man ut det blir det blir det inte ens ett barn per kvinna på oss.
    Tycker själv det är synd och att de missar så mycket, men är klok nog att respektera deras val.

Men vadå missar så mycket, de kanske inte alls tycker att de missar något?
  • Anonym (Media)
    Anonym (S) skrev 2024-12-21 19:24:39 följande:
    Vi har sällan i historien haft det så bra som vi har det idag i västvärlden. I andra delar av världen kan man förstå att man inte skulle vilja ha barn men här i Sverige har vi det bättre och tryggare än vad de flesta människor genom hela världshistorien har haft det. Det är inte perfekt men man är bortskämd om man inte kan se allt vad vi faktiskt har.  
    Precis så är det. Vi har det bättre än någonsin, men det förstår inte folk.

Men, vi har ett otroligt intensivt medialt klimat idag. Vi låter oss påverkas av allt negativt som flödar över oss genom våra smarta telefoner. Från världens alla hörn dyker dramatiska click-bates upp bara för att vi ska gå in och läsa om just den nyheten.

Ett exempel på detta är ett av mina barn som för någon vecka sen undrade hur vi ska klara av vinterkräksjukan nu när den kommit. Hen hade sett detta på TikTok och blev orolig. För det första så är den som mest intensiv i februari normal sett, och för det andra hade jag själv inte en jävla aning om dylika saker när jag själv var runt 10år. Ser ni vad media gör med samhället?
  • Anonym (X)
    GGN skrev 2024-12-22 07:29:39 följande:
    Men vadå missar så mycket, de kanske inte alls tycker att de missar något?
    Jag vet att det är provocerande, därför håller jag käften :) men de utan barn vet ju faktiskt inte vad de missar. Det går inte att jämföra med att träffa andras barn.
  • Anonym (Media)
    Anonym (X) skrev 2024-12-22 07:36:12 följande:
    Jag vet att det är provocerande, därför håller jag käften :) men de utan barn vet ju faktiskt inte vad de missar. Det går inte att jämföra med att träffa andras barn.
    Det är en individualiserad och bekväm generation som växer upp om man jämför med tidigare unga vuxna.

Det är jobbigt att skaffa barn, det råder det inga tvivel om. Man får även träna i konsten att sätta andra individers behov före sina egna. Men precis som allt annat i livet där man får kämpa lite, så är det oerhört givande och helt fantastiskt att vara förälder. Men det är många idag som inte kommer att få uppleva detta.
  • Anonym (Kalla)

Vi har ju ett parti i riksdagen som inte gjort annat än svartmålat Sverige i flera år. Det pratas om inbördeskrig, folkutbyte, sharialagar mm. Vem vill skaffa barn då?

Svar på tråden Födelsetalen sjunker - ni som är i den åldern, väljer ni aktivt bort barn?