• Anonym (Utlandssvensk)

Får inte utlandssvensk skaffa pass i Sverige?

En svensk medborgare som bor utanför EU påstod att utflyttade svenskar inte får skaffa ett nytt pass medans dom är på besök i Sverige. Hon ska ha blivit tillsagd att göra det från landet hon bor i på svenska ambassaden där.

Stämmer det verkligen att det är så? Får inte utflyttade svenskar skaffa nya pass när dom är inom Sveriges gränser på en svensk polissstation som boende i Sverige gör?

Fråga 2: Har ni som är utlandssvenskar  haft problem med att skaffa nya pass eller är det lätt gjort?

• Svar på tråden Får inte utlandssvensk skaffa pass i Sverige?
  • Anonym (jury)

För utlandssvenskar i Danmark gäller i varje fall det motsatta. Man kan inte få pass på Sveriges ambassad i Köpenhamn. Man måste göra det på svensk polisstation.

Har svårt att tro att man inte kan göra det samma i om man är skriven i andra länder. Men det är dock opraktiskt att göra det på svensk polisstation, eftersom man normalt måste boka tid för ansökan ett par veckor i förväg och man därefter kanske först får passet någon månad senare som också skall hämtas på samma polisstation.

• Anonym (Utlandssvensk)
    Anonym (jury) skrev 2024-12-20 16:05:00 följande:

För utlandssvenskar i Danmark gäller i varje fall det motsatta. Man kan inte få pass på Sveriges ambassad i Köpenhamn. Man måste göra det på svensk polisstation.

Har svårt att tro att man inte kan göra det samma i om man är skriven i andra länder. Men det är dock opraktiskt att göra det på svensk polisstation, eftersom man normalt måste boka tid för ansökan ett par veckor i förväg och man därefter kanske först får passet någon månad senare som också skall hämtas på samma polisstation.

Jag tycker också det verkar konstigt att man inte skulle få göra det i Sverige. Kanske kan man få passet skickat till en ambassad sen i landet man bor i?

Det vore roligt om någon som har skaffat pass nyligen kunde berätta hur det gick till och om dom hade problem med alla papper och vilka papper som behövdes.
  • Anonym (USA)

Det går bra att skaffa pass i Sverige. Det är faktiskt mycket billigare och snabbare att göra det medan man är i Sverige. 

Om passet inte hinner komma medan man är kvar i Sverige skickas det til ambassaden (eller vidare till konsulatet för en extra kostnad). 

Jag har haft strul med sonens pass. Då han är född utanför Sverige har han samordningsnummer istället för personnummer. Samordningsnummer blir ?vilande? och måste återaktiveras vart femte år (tror jag det är). Så senast vi skulle skaffa pass till grabben tog det flera månader att ordna. 

• Anonym (USA)

Man behöver också en massa papper. Det skall undersökas att man fortfarande är Svensk medborgare. Har man skaffa annat medborgarskap (USA i mitt fall) måste man ta med pappren på det så att de kan se at det skedde efter 2001 (innan det förlorade man Svenskt medlemskap om man skaffade annat medborgarskap)

När ett barn fyllt 18 och innan de är 21 måste de skicka in papper om att de vill behålla Svensk medlemskap annars förlorar de det. 

• Tow2Mater
    Anonym (USA) skrev 2024-12-20 16:15:23 följande:

Det går bra att skaffa pass i Sverige. Det är faktiskt mycket billigare och snabbare att göra det medan man är i Sverige. 

Om passet inte hinner komma medan man är kvar i Sverige skickas det til ambassaden (eller vidare till konsulatet för en extra kostnad). 

Jag har haft strul med sonens pass. Då han är född utanför Sverige har han samordningsnummer istället för personnummer. Samordningsnummer blir ?vilande? och måste återaktiveras vart femte år (tror jag det är). Så senast vi skulle skaffa pass till grabben tog det flera månader att ordna. 

Hur återaktiverar man samordningsnumret?
  • Anonym (Utlandssvensk)
    Anonym (USA) skrev 2024-12-20 16:15:23 följande:

Anonym (USA) skrev 2024-12-20 16:18:54 följande:

Man behöver också en massa papper. Det skall undersökas att man fortfarande är Svensk medborgare. Har man skaffa annat medborgarskap (USA i mitt fall) måste man ta med pappren på det så att de kan se at det skedde efter 2001 (innan det förlorade man Svenskt medlemskap om man skaffade annat medborgarskap)

När ett barn fyllt 18 och innan de är 21 måste de skicka in papper om att de vill behålla Svensk medlemskap annars förlorar de det. 

Informativt svar.
    Vad jobbigt allt ska vara alltid...

Behöver man ta med: ett svenskt pass, fylla i det där pappret på 2 sidor från Polisen om medborgarskap och föräldrars medborgarskap med mera och Certificate of Naturalization som är utfärdat efter 2001? Det står att det kan vara kopia om det är notarized eller tjafsar dom om det inte är originalet? Behöver man det utländska passet också? Det gäller en vuxen med svenskt personnummer.
    Fattar att ni inte jobbar på passpolisen men undrar vad ni har fått ta med.
Svar på tråden Får inte utlandssvensk skaffa pass i Sverige?