• Anonym (Linn)

Smisk i litteraturen?

Jag söker svenska böcker där smisk skildras. Inte erotiska böcker eller böcker som bara handlar om smisk utan "vanliga" skönlitterära böcker där någon enstaka smiskskildring förekommer. Jag vill att den som får smisk är en tjej/kvinna och det får gärna vara en äldre bok.

Mina drömmars stad och Vävarnas barn är de jag själv känner till. Vet du någon så tipsa gärna! 

• Svar på tråden Smisk i litteraturen?
  • Anonym (C)

Som en som vuxit upp med det hemska straffet så undrar jag vad det är du är ute efter. Eftersom det inte är i samband med sex så tolkar jag det som att du vill läsa scener om när barn agades. Varför i hela världen då?

• Tukt

Det där beror ju på vilket sätt. Serien "1793" tangerar ju det, men hårdare Även Alkemistens dotter har lite sådant. Men sällan så frekvent som med sådant som fokuserar på maktförskjutning.

• Tukt
    Anonym (C) skrev 2024-12-11 14:33:43 följande:

Som en som vuxit upp med det hemska straffet så undrar jag vad det är du är ute efter. Eftersom det inte är i samband med sex så tolkar jag det som att du vill läsa scener om när barn agades. Varför i hela världen då?

Man kanske inte behöver ifrågasätta folks motiv för att de vill testa känslor och tankar i specifika ämnen.
  • Anonym (C)
    Tukt skrev 2024-12-11 14:47:55 följande:
    Man kanske inte behöver ifrågasätta folks motiv för att de vill testa känslor och tankar i specifika ämnen.
    Jo, om det involverar skildringar av barn har man absolut rätt att ifrågasätta.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (C) skrev 2024-12-11 14:33:43 följande:

Nej, inte barn. Det tyckte jag att jag var tydlig med när jag skrev tjej/kvinna men inser att man kan tolka in lite vad som i begreppet tjej. Men vuxen är det jag menar.

Jag har också vuxit upp med det. Jag finner att läsa om det både är fascinerande och på något sätt bearbetande. Men erotiska skildringar tycker jag inte om för det skildrar inte mina egna upplevelser och vittnesmål om riktig misshandel vill jag heller inte läsa för det är för obehagligt. Därav önskan om just skönlitterärt. Det blir en lagom nivå för mig.

Har du tips?
  • Anonym (C)
    Anonym (C) skrev 2024-12-11 15:07:58 följande:
    Menar att det visst kan finnas förståeliga skäl till frågan men det kan lika gärna någon som vill onanera till skildringar när barn får smisk. Därför kan och bör man absolut undra över syftet.
  • Anonym (Linn)
    Tukt skrev 2024-12-11 14:46:24 följande:

Det där beror ju på vilket sätt. Serien "1793" tangerar ju det, men hårdare Även Alkemistens dotter har lite sådant. Men sällan så frekvent som med sådant som fokuserar på maktförskjutning.

Tack för tipsen!
  • Anonym (C)
    Anonym (Linn) skrev 2024-12-11 15:09:55 följande:
    Nej, inte barn. Det tyckte jag att jag var tydlig med när jag skrev tjej/kvinna men inser att man kan tolka in lite vad som i begreppet tjej. Men vuxen är det jag menar.

Jag har också vuxit upp med det. Jag finner att läsa om det både är fascinerande och på något sätt bearbetande. Men erotiska skildringar tycker jag inte om för det skildrar inte mina egna upplevelser och vittnesmål om riktig misshandel vill jag heller inte läsa för det är för obehagligt. Därav önskan om just skönlitterärt. Det blir en lagom nivå för mig.

Har du tips?
    Ok då är jag med och kan förstå. Vet att jag läst korta skildringar i romaner men inget direkt som fastnat. Kan inte säga på rak arm vilka. Förutom 50 shades. I filmväg finns även The Secretary tex.
  • Tukt
    Anonym (C) skrev 2024-12-11 15:07:58 följande:
    Så om man vill läsa en bok om att barn far illa så ska man "ifrågasättas"? 
Svar på tråden Smisk i litteraturen?