• Anonym (Lyan)

Första lägenhet

Letar efter en bra första lägenhet för att flytta hemifrån och var igår på visning på en hyresrätt. Det är en liten etta på 33 kvm med sovalkov. För att beskriva lägenheten så var den långsmal mittenlägenhet med enbart en balkongdörr att öppna. Bredvid balkongdörren fanns fanns ett stort fönster, nästan från golv till tak men som inte gick att öppna. Tror ni jag ångrat mig om jag väljer denna? Kanske känns lite instängd pga inga fönster åt sidorna? Vad skulle ni gjort? 

• Svar på tråden Första lägenhet
  • felicityporter

Min första lägenhet var exakt så och det var ju helt okej som en första lägenhet, men jag kände mig snabbt (efter ca 1,5 år) väldigt klaustrofobisk i den, men då bodde jag dessutom med sambo så vi var två.

• Anonym (grattis)

Min första lägenhet var 12 kvadratmeter. Min flickvän kallade den för en garderob med tillhörande badrum. Själv är jag övertygad om att huset byggdes runt sängen, den måste ha stått där innan huset byggdes. Man kunde utan problem sitta i sängen och laga mat. 

Många små lägenheter har bara ett fönster åt ett håll. Balkongdörren går ju att öppna. Många lägenheter överhuvudtaget har bara fönster åt ett håll. 

Klart du kanske ångrar dig om du tar den, men det är lika troligt att du inte gör det. Du får nog gå på andra saker än att det bara är fönster åt ett håll.

• Anonym (V)

Ja, det låter som ganska lite fönster i förhållande till lägenhetens storlek. Jag hade också tvekat, i synnerhet om det var en hyreslägenhet och jag skulle förlora mina köpoäng ifall jag tog den.

• Anonym (E)

Jag tänker att man ska vara tacksam för det man kan få. Det är svårt att hitta bostäder. Så länge den inte är totalt oduglig så kan du prova.

• Anonym (Ek)
    Anonym (E) skrev 2024-11-23 17:38:38 följande:

Jag tänker att man ska vara tacksam för det man kan få. Det är svårt att hitta bostäder. Så länge den inte är totalt oduglig så kan du prova.

Beroende på om alla ens köpoäng går åt, då får man vara försiktigare än om det är en privat hyresvärd.
  • Anonym (E)
    Anonym (Ek) skrev 2024-11-23 17:52:39 följande:
    Beroende på om alla ens köpoäng går åt, då får man vara försiktigare än om det är en privat hyresvärd.
    Jo, det är sant.
Svar på tråden Första lägenhet