Kan man se att en kvinna är steriliserad via ultraljud på magen?
Kanske onödig fråga men såg precis en film (kanske inte ska säga vilken så jag inte spoilar) där de skulle kolla om en tjej hade blivit steriliserad mot sin vilja , läkaren kollar några sekunder med ultraljud på magen och ser att hon har blivit det.
Hon har inga ärr eller något heller för operationen har tydligen gjorts via slidan när de gjorde en abort. Det kan väl ändå inte vara så lätt att se? Är själv gravid och har varit det flera gånger och för att ens se livmodern tidigt i graviditeten behöver man ju göra vaginalt ultraljud, men man skulle alltså kunna se äggledarna tydligt genom ultraljud på magen? Minns förresten att jag frågade en gång när jag inte var gravid men hade ont (hade tydligen en cysta) och gjorde vaginalt ultraljud, frågade om äggledarna är ok och gynekologin sa att man inte kan se dom.
Som sagt är det ju bara en film och inte så allvarligt :) Men brukar störa mig lite när man ser en film och så är såna saker helt orealistiska. Ofta är det sånt som gäller kvinnors kroppar och graviditeter, borde ju inte vara så svårt att kolla upp innan. Men kanske är jag som har fel.