• Anonym (Mor)

Har ni regler för detta - skolan?

Vårt barns lågstadieklass har inte haft en fast lärare under i princip hela höstterminen, på grund av sjukskrivning. Läraren kommer inte att komma tillbaka heller. Under tiden har barnen haft olika vikarier, ofta flera nya per vecka, och fritidspersonal som undervisat dem. Vikarierna har varit mest lärarstudenter, idrottslärarstudenter och högstadielärare från en närliggande skola som kommit någon dag då och då. Absolut noll kontinuitet med andra ord. En lärarstudent skulle varit där månaden ut, men slutade efter första veckan. Det är den längsta tiden de fått ha en och samma lärare.

VI mejlade barnets mentor (som inte är samma person som läraren) och bad om att få ta hem matteboken över helgen för att stämma av att vårt barn verkligen lärt sig det som varit tänkt. Det har nämligen varit rörigt i klassen och vårt barn berättar att de tittar mycket på film och att de fått använda en matteapp på ipad tämligen fritt vissa lektioner. Vikarier har heller inte haft någon koll på kunskapsnivåer och gett fel stenciler till fel barn. Vi vill helt enkelt stämma av kunskapsnivån.

Skolan säger dock tvärt nej till att ta hem boken över helgen. Ingen vidare motivering än "det behövs inte". Detta hade mentor också stämt av med rektor.

Hur är det på era barns skolor? Är det tvärt nej att få ta hem en lärobok?

• Svar på tråden Har ni regler för detta - skolan?
  • Anonym (Mor)
    Anonym (Lärarförälder) skrev 2024-11-24 08:36:42 följande:

skriv till mentorn och be att få namnet på boken så ni kan köpa den. Det kommer de svara på om de inte är helt galna. Jag har köpt både matte och engelskaböcker och haft hemma i tider av vikariekaos. 

som lärare förstår jag regeln att inte ta hem böcker även om det hade varit ok hos oss. Den här skolan verkar dock orimligt stängd, är det en friskola?

Det här är en alldeles vanlig kommunal skola. Och jag förstår att man inte tar hem böcker i parti och minut, men hur vanligt är det egentligen att en förälder vill göra det? Jag har en kompis som är lärare som var väldigt förvånad över att vi inte är välkomna i skolan. Hans erfarenhet är att det handlar om ett fåtal föräldrar per läsår som vill delta. Vi frågade också honom om det här med skolbok och han svarade detsamma. De få föräldrar som vill se, speciellt vid speciella tillfällen som detta, får så klart stämma av med boken. Skulle alla föräldrar komma i parti och minut och vilja ha hem bok eller besöka skolan, skulle det säkert se annorlunda ut. 

Läseboken skickas ju hem varje vecka, så varför är alla andra böcker så heliga?

Vi får inget klart svar på vilken bok värt barn har. Det är olika nivåindelningar och vi behöver så klart veta vilken version vårt barn har. 

• Anonym (Äh)

Be barnet skriva ner på en lapp vilken bok det är.

• Anonym (Lärarförälder)
    Anonym (Mor) skrev 2024-11-24 10:03:17 följande:

Det här är en alldeles vanlig kommunal skola. Och jag förstår att man inte tar hem böcker i parti och minut, men hur vanligt är det egentligen att en förälder vill göra det? Jag har en kompis som är lärare som var väldigt förvånad över att vi inte är välkomna i skolan. Hans erfarenhet är att det handlar om ett fåtal föräldrar per läsår som vill delta. Vi frågade också honom om det här med skolbok och han svarade detsamma. De få föräldrar som vill se, speciellt vid speciella tillfällen som detta, får så klart stämma av med boken. Skulle alla föräldrar komma i parti och minut och vilja ha hem bok eller besöka skolan, skulle det säkert se annorlunda ut. 

Vi får inget klart svar på vilken bok värt barn har. Det är olika nivåindelningar och vi behöver så klart veta vilken version vårt barn har. 

Så svårt kan det inte vara att svara på vilken bok det är. Inte på lågstadiet. Kontakta mentorn och be att få ett klart besked, annars be att få boka en telefontid där ni reder ut det. Matten är viktig så stå på er. Upplever barnet matten som svår?
  • Anonym (Mor)
    Anonym (Lärarförälder) skrev 2024-11-24 10:23:40 följande:
    Så svårt kan det inte vara att svara på vilken bok det är. Inte på lågstadiet. Kontakta mentorn och be att få ett klart besked, annars be att få boka en telefontid där ni reder ut det. Matten är viktig så stå på er. Upplever barnet matten som svår?
    Det kan man tycka. Vi ska prata med rektor imorgon.

Nej, barnet uppfattar inte alls matte som svårt. Däremot har vi förstått att hon därmed fått noll hjälp under terminen. Vi vill stämma av att hon verkligen förstått och lärt sig "som man ska" och inte räknar som hon själv räknat ut att man ska räkna. Men då behöver vi veta vad de gjort och hur hon lärt sig.
  • Anonym (Mor)
    Anonym (Mor) skrev 2024-11-24 10:26:43 följande:

Nej, barnet uppfattar inte alls matte som svårt. Däremot har vi förstått att hon därmed fått noll hjälp under terminen. Vi vill stämma av att hon verkligen förstått och lärt sig "som man ska" och inte räknar som hon själv räknat ut att man ska räkna. Men då behöver vi veta vad de gjort och hur hon lärt sig.
    Det kan man tycka - som i att det inte borde vara så svårt. Halva meningen försvann.
  • Anonym (Äh)

Förresten, tänk på att det är fullt lagligt att spela in samtal, både via telefon och om ni har möte med rektorn. Vad f*n ska vara så svårt med att berätta vilken bok barnet har?! Det skulle iaf jag vilja veta, och kräva svar på.

• Anonym (Lärarförälder)

Lycka til! Det är en investering att ha just matteböcker hemma också, i alla fall om man som jag har barn som är lite glömska. 
  • Anonym (Mor)
    Anonym (Lärarförälder) skrev 2024-11-24 11:03:47 följande:
    Lycka til! Det är en investering att ha just matteböcker hemma också, i alla fall om man som jag har barn som är lite glömska. 
    Jo, vi ska se till att ha dem hemma, i alla fall så länge hon går i den här skolan.
  • EpicF
    Anonym (Mor) skrev 2024-11-24 10:03:17 följande:

Nja, ni behöver inte veta vilken nivå i boken hon är på för att kontrollera att hon lärt sig kunskapsmålen. Låna hem en eller flera matteböcker från biblioteket den aktuella årskursen och jobba med det hemma. På så sätt säkrar ni att hon iallfall uppnår målen för årskursen. 
  • Anonym (A)

Vi visste vad boken hette. Det fanns olika nivåer men vi valde att köpa den svåraste och räkna allt i den hemma. Då kan hon ju det man behöver. Om barnet har lätt för matte är det inger problem att räkna det svåraste. 
  • Räkan77

Jag skulle höra av mig till skolförvaltning på kommunen och fråga om kommunens policy om föräldrarnärvaro på skolan. Och påpeka att det försvårar samarbetet för er.

Svar på tråden Har ni regler för detta - skolan?