• Anonym (Mor)

Har ni regler för detta - skolan?

Vårt barns lågstadieklass har inte haft en fast lärare under i princip hela höstterminen, på grund av sjukskrivning. Läraren kommer inte att komma tillbaka heller. Under tiden har barnen haft olika vikarier, ofta flera nya per vecka, och fritidspersonal som undervisat dem. Vikarierna har varit mest lärarstudenter, idrottslärarstudenter och högstadielärare från en närliggande skola som kommit någon dag då och då. Absolut noll kontinuitet med andra ord. En lärarstudent skulle varit där månaden ut, men slutade efter första veckan. Det är den längsta tiden de fått ha en och samma lärare.

VI mejlade barnets mentor (som inte är samma person som läraren) och bad om att få ta hem matteboken över helgen för att stämma av att vårt barn verkligen lärt sig det som varit tänkt. Det har nämligen varit rörigt i klassen och vårt barn berättar att de tittar mycket på film och att de fått använda en matteapp på ipad tämligen fritt vissa lektioner. Vikarier har heller inte haft någon koll på kunskapsnivåer och gett fel stenciler till fel barn. Vi vill helt enkelt stämma av kunskapsnivån.

Skolan säger dock tvärt nej till att ta hem boken över helgen. Ingen vidare motivering än "det behövs inte". Detta hade mentor också stämt av med rektor.

Hur är det på era barns skolor? Är det tvärt nej att få ta hem en lärobok?

• Svar på tråden Har ni regler för detta - skolan?
  • Anonym (A)

Våra barn har inte heller fått ta hem böcker.
    Be barnet skriva av vad som står på boken och komma ihåg färg/bild på framsidan, sedan kan ni beställa en på nätet. Så har vi gjort och sedan räknat allt hemma eftersom barnet inte lärt sig något alls i skolan. Samma problem här med många olika lärare och stökig klass.

• Anonym (Äh)

Asså, vad ska de göra då om ditt barn tar med boken hem? Who gives a f....

• Xenia

Men är varje skola rektorns egna kungarike som hen enväldigt bestämmer allt i?

Jag skulle överklaga dessa beslut till kommunens utbildningsnämnd och om det inte ger något till Skolverket:
    - att man aldrig får låna hem barnens läroböcker
    - att föräldrar aldrig får närvara i skolan

Vad ligger bakom, att de vill dölja hur dåligt det står till?

• Anonym (Mor)
    Anonym (Äh) skrev 2024-11-23 14:19:47 följande:

Asså, vad ska de göra då om ditt barn tar med boken hem? Who gives a f....

Jag får tyvärr inte ens tag på boken, eftersom
    den är inlåst i ett klassrum. Barnen får böckerna på lektionen, varpå de samlas in när lektionen är slut. 
  • Anonym (Mor)
    Xenia skrev 2024-11-23 14:28:51 följande:

Jag skulle överklaga dessa beslut till kommunens utbildningsnämnd och om det inte ger något till Skolverket:

Man börjar ju undra kring bakgrunden. Jag vet ingen annan skola som är så stängd som vår. 
  • Anonym (Äh)
    Xenia skrev 2024-11-23 14:28:51 följande:

Att man inte får ta hem böckerna är en sak, men skolan har all rätt att neka vh tillträde.
  • Anonym (Äh)
    Anonym (Mor) skrev 2024-11-23 14:29:39 följande:
    Jag får tyvärr inte ens tag på boken, eftersom
    den är inlåst i ett klassrum. Barnen får böckerna på lektionen, varpå de samlas in när lektionen är slut. 
    Låter lite sjukt faktiskt. Kontakta mentor igen med samma fråga. Om hen säger att "det behövs inte" så kontra med att det behövs för ER del eftersom ni vill se hur långt barnen kommit. Om ni inte får gehör så kontakta rektorn med samma fråga. Om det är stopp även där så kontakta huvudman, oftast kommunen. Fråga hur ni ska göra för att få ta hem barnens skolböcker. Man kan också fråga rektor lite lugnt om man verkligen ska behöva blanda in Skolinspektionen för en sådan här sak.....

De är rädda för att det har att göra med garanterad undervisningstid som eleverna har rätt till. Ett snack med SI skulle nog inte skada oavsett.
  • Xenia
    Anonym (Äh) skrev 2024-11-23 14:43:24 följande:
    Att man inte får ta hem böckerna är en sak, men skolan har all rätt att neka vh tillträde.
    Jag kan förstå att lärare vill slippa att föräldrar kommer och går i skolan hursomhelst och stör undervisningen. Men det gäller alltså skolgården också?

Men om mitt barn berättar att det är sånt liv i klassrummet så att hen inte lär sig något? Om mitt barn säger att hen blir mobbat och att lärarna inte gör något? Om mitt barn säger att det är så stökigt och mycket mobbning att hen vägrar att gå i skolan? Då har jag alltså inte rätt att få se det med egna ögon.

Hur det är i skolan angår alltså bara lärarna och elverna, inte föräldrarna. Jag trodde att lärarna vill samarbeta med föräldrarna?
  • Anonym (Skolverket)

Kontakta skolinspektionen och fråga dem. 

Skolan idag vill att föräldrar ska bry sig om sina barns skolgång. Men skolan vill absolut inte att man lägger sig i och tycker och tänker. 

Det är dubbeltydigt.

Jag tror jag som förälder idag har betydligt mer koll på mina barns läxor och vad de läser än mina föräldrar hade på mina saker under 80- och 90-talet. Dagens barn behöver lära sig ta ansvar och inte bli söndercurlade av sina förälderar som har stenkoll på sina barns läxor. 

Däremot är det inte alls okej med så många vikarier i klassen. DET ska ni ta högre än rektorn. De behöver extra eller två resurs och en bra lärare som kan sätta en vettig nivå på barnen för att få studiero i klassen.Någon som kan peka med hela handen. Ring Skolverket. 

• Anonym (Konstigt)

Så konstigt det låter på ts skola (och en del andra i tråden). Man får ju verkligen en obehaglig känsla av att de har något att dölja. På vår skola är de väldigt öppna istället. Böcker hem särskilt om man varit sjuk eller hamnat efter. Och nästan onödigt långa veckobrev där de går igenom ämne för ämne vad de jobbar med just nu? har barn på lågstadiet och mellanstadiet på denna (kommunala) skola. Skulle tro att vi är rätt lyckligt lottade då?

• Anonym (Äh)
    Xenia skrev 2024-11-23 16:45:44 följande:
    Jag kan förstå att lärare vill slippa att föräldrar kommer och går i skolan hursomhelst och stör undervisningen. Men det gäller alltså skolgården också?

Men om mitt barn berättar att det är sånt liv i klassrummet så att hen inte lär sig något? Om mitt barn säger att hen blir mobbat och att lärarna inte gör något? Om mitt barn säger att det är så stökigt och mycket mobbning att hen vägrar att gå i skolan? Då har jag alltså inte rätt att få se det med egna ögon.

Hur det är i skolan angår alltså bara lärarna och elverna, inte föräldrarna. Jag trodde att lärarna vill samarbeta med föräldrarna?
    Ja, det gäller skolans område. Skolan har rätt att avhysa vuxna, även om de är vh. Naturligtvis inte för sånt som "skulle bara lämna en mössa", men att bara hänga där, typ.

Då ska du prata med mentor/lärare, sedan rektor, sedan huvudman (ofta kommunen) och/eller Skolinspektionen. Men nej, du har inte rätt att gå till skolan för att se det med egna ögon. Frågan är vad man ska tycka att det hjälper, för du som vh ska ändå inte ingripa i det som händer på skolan, och vilken förälder skulle klara att bara stå och titta på när ens barn mobbas? Sånt ska skolan sköta.

Samarbete innebär inte att man får hänga på skolan som vuxen. Det handlar bl.a. om de andra barnens miljö och trygghet, inte så att skolorna har något att dölja.
  • Anonym (Äh)
    Anonym (Skolverket) skrev 2024-11-23 17:04:17 följande:

Kontakta skolinspektionen och fråga dem. 

Skolan idag vill att föräldrar ska bry sig om sina barns skolgång. Men skolan vill absolut inte att man lägger sig i och tycker och tänker. 

Det är dubbeltydigt.

Jag tror jag som förälder idag har betydligt mer koll på mina barns läxor och vad de läser än mina föräldrar hade på mina saker under 80- och 90-talet. Dagens barn behöver lära sig ta ansvar och inte bli söndercurlade av sina förälderar som har stenkoll på sina barns läxor. 

Däremot är det inte alls okej med så många vikarier i klassen. DET ska ni ta högre än rektorn. De behöver extra eller två resurs och en bra lärare som kan sätta en vettig nivå på barnen för att få studiero i klassen.Någon som kan peka med hela handen. Ring Skolverket. 

Inte alls dubbeltydigt. Självklart vill man att föräldrar ska engagera sig, men det är på hemmaplan, stötta barnet på olika sätt. Hur undervisningen sköts har faktiskt inte ens rektor med att göra, så länge det inte är något helt knasigt.

Sedan det där med vikarier, man kan ju inte trolla fram vettiga lärare som söker tjänst där. Vad ska man göra åt den biten? Måste inte ens vara behöriga, men så klart inte säkert att man kan fylla platsen, särskilt inte mitt i ett läsår. Och resurser kostar pengar, som de flesta skolor inte har. Snarare att många drar ner på tjänster, ffa "onödiga" sådana.
  • Anonym (Egna)
    Anonym (Lena) skrev 2024-11-23 09:38:16 följande:
    Fast man förstör för sitt barn om man lär ut att man kan bryta mot skolans regler hur som helst.
    Ursäkta otydligheten. Jag tänkte att det därmed var solklart att skolan tillåter att barnen tar hem sina böcker när de/föräldrarna vill eller behöver.
  • Xenia
    Anonym (Äh) skrev 2024-11-23 17:16:55 följande:
    Ja, det gäller skolans område. Skolan har rätt att avhysa vuxna, även om de är vh. Naturligtvis inte för sånt som "skulle bara lämna en mössa", men att bara hänga där, typ.

Då ska du prata med mentor/lärare, sedan rektor, sedan huvudman (ofta kommunen) och/eller Skolinspektionen. Men nej, du har inte rätt att gå till skolan för att se det med egna ögon. Frågan är vad man ska tycka att det hjälper, för du som vh ska ändå inte ingripa i det som händer på skolan, och vilken förälder skulle klara att bara stå och titta på när ens barn mobbas? Sånt ska skolan sköta.

Samarbete innebär inte att man får hänga på skolan som vuxen. Det handlar bl.a. om de andra barnens miljö och trygghet, inte så att skolorna har något att dölja.
    Tja, jag skulle kunna hängt strax utanför skolan. Det finns inga murar runt skolorna som jag sett utomlands.

Hade jag sett fysisk mobbning av mitt barn då så skulle jag ingripit och åt helvete med alla regler som mest skyddar mobbare och skolan. Poängen är ju att skolan inte klarar av det.

Om det är allmänt stök på själva lektionerna så skulle föräldrarna kunnat vara till hjälp. De skulle kunna tryckt på hos rektor och kommunen. Dvs vara ett stöd för lärarna. Ibland verkar lärare så uppgivna, de får inget stöd från sin egen rektor.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Äh) skrev 2024-11-23 17:16:55 följande:

Men om ett barn mobbas på skolan så sköter uppenbarligen inte skolan sitt jobb. Du kan inte på allvar mena att man som förälder i det här läget ska tar ett steg tillbaka.
  • Anonym (Äh)
    Anonym (Maja) skrev 2024-11-23 19:22:11 följande:
    Men om ett barn mobbas på skolan så sköter uppenbarligen inte skolan sitt jobb. Du kan inte på allvar mena att man som förälder i det här läget ska tar ett steg tillbaka.
    Du fattade inte texten med andra ord.
Svar på tråden Har ni regler för detta - skolan?