Inlägg från: Anonym (Lärarförälder) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lärarförälder)

Har ni regler för detta - skolan?

skriv till mentorn och be att få namnet på boken så ni kan köpa den. Det kommer de svara på om de inte är helt galna. Jag har köpt både matte och engelskaböcker och haft hemma i tider av vikariekaos. 

som lärare förstår jag regeln att inte ta hem böcker även om det hade varit ok hos oss. Den här skolan verkar dock orimligt stängd, är det en friskola?

• Anonym (Lärarförälder)
    Anonym (Mor) skrev 2024-11-24 10:03:17 följande:

Det här är en alldeles vanlig kommunal skola. Och jag förstår att man inte tar hem böcker i parti och minut, men hur vanligt är det egentligen att en förälder vill göra det? Jag har en kompis som är lärare som var väldigt förvånad över att vi inte är välkomna i skolan. Hans erfarenhet är att det handlar om ett fåtal föräldrar per läsår som vill delta. Vi frågade också honom om det här med skolbok och han svarade detsamma. De få föräldrar som vill se, speciellt vid speciella tillfällen som detta, får så klart stämma av med boken. Skulle alla föräldrar komma i parti och minut och vilja ha hem bok eller besöka skolan, skulle det säkert se annorlunda ut. 

Läseboken skickas ju hem varje vecka, så varför är alla andra böcker så heliga?

Vi får inget klart svar på vilken bok värt barn har. Det är olika nivåindelningar och vi behöver så klart veta vilken version vårt barn har. 

Så svårt kan det inte vara att svara på vilken bok det är. Inte på lågstadiet. Kontakta mentorn och be att få ett klart besked, annars be att få boka en telefontid där ni reder ut det. Matten är viktig så stå på er. Upplever barnet matten som svår?
  • Anonym (Lärarförälder)
    Anonym (Mor) skrev 2024-11-24 10:26:43 följande:
    Det kan man tycka. Vi ska prata med rektor imorgon.

Nej, barnet uppfattar inte alls matte som svårt. Däremot har vi förstått att hon därmed fått noll hjälp under terminen. Vi vill stämma av att hon verkligen förstått och lärt sig "som man ska" och inte räknar som hon själv räknat ut att man ska räkna. Men då behöver vi veta vad de gjort och hur hon lärt sig.
    Lycka til! Det är en investering att ha just matteböcker hemma också, i alla fall om man som jag har barn som är lite glömska. 
Svar på tråden Har ni regler för detta - skolan?