• Anonym (Mor)

Har ni regler för detta - skolan?

Vårt barns lågstadieklass har inte haft en fast lärare under i princip hela höstterminen, på grund av sjukskrivning. Läraren kommer inte att komma tillbaka heller. Under tiden har barnen haft olika vikarier, ofta flera nya per vecka, och fritidspersonal som undervisat dem. Vikarierna har varit mest lärarstudenter, idrottslärarstudenter och högstadielärare från en närliggande skola som kommit någon dag då och då. Absolut noll kontinuitet med andra ord. En lärarstudent skulle varit där månaden ut, men slutade efter första veckan. Det är den längsta tiden de fått ha en och samma lärare.

VI mejlade barnets mentor (som inte är samma person som läraren) och bad om att få ta hem matteboken över helgen för att stämma av att vårt barn verkligen lärt sig det som varit tänkt. Det har nämligen varit rörigt i klassen och vårt barn berättar att de tittar mycket på film och att de fått använda en matteapp på ipad tämligen fritt vissa lektioner. Vikarier har heller inte haft någon koll på kunskapsnivåer och gett fel stenciler till fel barn. Vi vill helt enkelt stämma av kunskapsnivån.

Skolan säger dock tvärt nej till att ta hem boken över helgen. Ingen vidare motivering än "det behövs inte". Detta hade mentor också stämt av med rektor.

Hur är det på era barns skolor? Är det tvärt nej att få ta hem en lärobok?

• Svar på tråden Har ni regler för detta - skolan?
  • Anonym (Mor)
    Anonym (Egna) skrev 2024-11-23 09:14:02 följande:

I våra barns skolor har alla, på gammaldags vis kan man väl säga, sina egna böcker och lärarna kan omöjligt hålla koll på vilka som stoppar böcker i bänken och vilka som stoppar böcker i väskan. 

Här har barnen varsin bok, men de delas ut inför lektion och tas tillbaka när lektionen är slut. 
  • Anonym (Mor)
    Anonym (Lena) skrev 2024-11-23 09:36:17 följande:

På vår skola får de inte ta hem böckerna i lågstadiet generellt. Det är för att de inte ska komma bort eller glömmas hemma. Jag vet inte hur de skulle ställa sig till om en förälder gärna vill. Jag vet att man alltid är välkommen att närvara en dag eller två om man så vill. De brukar också ha träffar där barnen har möjlighet att visa sina böcker och vad de arbetat med under terminen. 

Kan ni inte prata med mentorn om ni kan komma till skolan en eftermiddag och kolla i matteboken? 

Tyvärr, vi är inte välkomna i skolan annat än för lämning och hämtning. Vi vill inte heller bara titta i böckerna, vi vill att hon gör motsvarande uppgifter hemma, så att vi säkerställer att hon kan det hon ska. 
  • Anonym (Mor)
    Anonym (Lena) skrev 2024-11-23 09:47:02 följande:
    Kan ni kolla i boken vid hämtning och fota några sidor? Det borde inte vara helt omöjligt att övertyga en vikarie om att ni ska få kolla en stund i boken. 
    Nej, de är inlåsta. Vi frågade fritids igår vid hämtning, men de hade fått instruktion att inte lämna ut den. 
  • Anonym (Mor)
    Anonym (Lena) skrev 2024-11-23 09:49:23 följande:

Oavsett så är det dumt att starta ett bråk kring det här så försök att lösa det smidigt. Det är viktigt att ha bra relationer till skolan. Det är också en bra lärdom till ditt barn, att lösa saker utan att skapa bråk. 

Den gränsen är sen länge passerad. Vi står i kö till andra skolor och byter så fort vi får möjlighet.
    Vårt barn är inte alls inblandad i diskussionen om att få ta hem boken.
  • Anonym (Mor)
    Anonym (Maja) skrev 2024-11-23 10:13:11 följande:

Och samtidigt klagar skolan på att föräldrar inte engagerar sej i sina barns skolgång.? 

Tror du ska slå näven i bordet och kräva att antingen få låna hem böckerna eller få hänvisning till litteratur som motsvarar den nivån dom förväntas kunna. 

Det är ett jäkla tjat från skolan om hur vi ska samarbeta med dem, men vi har noll insyn. När rektorn fick kritik för hur hon hanterat ett antal ärenden, valde hon att stänga ute föräldrar från skolan. Fram tills dess hade föräldrar varit välkomna att delta en halvdag per termin eller så, vilket vi gärna hade gjort. Det är dock förbjudet nu.

På föräldramöten får vi föräldrar gå till klassrummet och titta i barnens böcker. Det är dock en kort stund och ger inte särskilt mycket.
  • Anonym (Mor)
    NinniQX skrev 2024-11-23 10:23:37 följande:

Om ni vet vilken bok samt kapitel hon är på så finns allt på nätet att ladda ner och skriva ut. Ni behöver inte boken. 

Det är det vi tyvärr inte är helt säkra på, eftersom de hoppat fram och tillbaka under tiden de haft vikarier. Vissa har följt boken, andra har tagit fram stencil och några har gett dem ipads och en matteapp. Hade skolan berättat vad de gjort, hade det varit mycket enklare.
    Anonym (Zå) skrev 2024-11-23 10:21:23 följande:

Det finns läroböcker att köpa och här finns det också på biblioteket. Gå och låna/köp en som är menad för årskursen och kolla hur mycket av det i boken barnet kan. Spelar ingen roll om det är samma bol eller inte, nivån ska vara samma.

De är inte riktigt samma och det finns också olika nivåer på böckerna som vår skola använder sig av. Vi vill därför jämföra med den bok hon har.

• Anonym (Mor)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-23 10:32:35 följande:

Sanslöst dåligt att inte få ta hemmen bok från skolan. Har jag aldrig tidigare hört talas om. Ni föräldrar får ju ansvara för boken. 

Det är därför jag är nyfiken på hur andra skolor har det. Det känns ju väldigt skevt, men det kanske är vanligt numera.
  • Anonym (Mor)
    Aliona skrev 2024-11-23 11:04:38 följande:

Samma regler i sonens lågstadieskola. Man får inte ta med sig böcker hem efter skolan. De är inlåsta så vi kan inte titta i dem när vi hämtar och lämnar. När de har löxa, tex i matte som de har varje vecka, så är det inte i boken utan lösa utskrivna sidor. Det är fullkomligt omöjligt för föräldrar att monitorera vad ens barn gör och inte gör i skolan, eller att öva extra med sitt barn om det skulle behövas. Jag har på utvecklingssamtalet tagit upp det här och sagt att jag vill veta hur de råknar matte och hur de förklarar svenska och vilka glosor de jobbar med på engelskan så att jag kan följa upp hemma och hänvisa till hur det görs i skolan, men det är inget vi får. I slutet på läsåret fick vi hem alla böcker, men det mesta är anteckningaböcker som de klistrat in kopior i så man kan se vad de gjort men inte vad de inte hunnit med, eller vad barnet tex missat vid sjukdom. I matten hade de en riktig bok men de hade bara räknat 10-15 sidor på hela läsåret. När jag frågade sade läraren att de jobbar med annat material. Det hela är väldigt frustrerande och enerverande för mig som förälder som vill jobba tillsammans med skolan för mitt barns lärande. 

Exakt samma situation här. Ingen som helst insyn och omöjligt att följa upp. Och när böckerna väl kommer hem till sommarlovet, går det inte att följa upp eftersom mindre än hälften är gjort i boken. 

• Anonym (Mor)
    Anonym (Äh) skrev 2024-11-23 14:19:47 följande:

Asså, vad ska de göra då om ditt barn tar med boken hem? Who gives a f....

Jag får tyvärr inte ens tag på boken, eftersom
    den är inlåst i ett klassrum. Barnen får böckerna på lektionen, varpå de samlas in när lektionen är slut. 
  • Anonym (Mor)
    Xenia skrev 2024-11-23 14:28:51 följande:

Men är varje skola rektorns egna kungarike som hen enväldigt bestämmer allt i?

Jag skulle överklaga dessa beslut till kommunens utbildningsnämnd och om det inte ger något till Skolverket:
    - att man aldrig får låna hem barnens läroböcker
    - att föräldrar aldrig får närvara i skolan

Vad ligger bakom, att de vill dölja hur dåligt det står till?

Man börjar ju undra kring bakgrunden. Jag vet ingen annan skola som är så stängd som vår. 
Svar på tråden Har ni regler för detta - skolan?