• Jhannis

Våra funktionshindrade!

Nu gå jag rätt på sak. Barn med funktionshinder som går i skola i Östergötland har blivit av med sina assistenter i Färdtjänsten. Kommunen har inte råd att ha kvar assistenter som är med barnen i bussen när barnen hämtas till skolan och när barnen ska hem från skolan. 

Barnen har alla svårigheter med det ena och det andra. Barnet/barnen kan få epilepsianfall, kan börja spy, kan få svårt att andas, kan få nåt i mun som kan innebära kvävningsrisk. osv.

Nu mera har barnen inte en assistent med sig. Nu ska Busschauffören stanna och försöka hjälpa barnet! Vad kan en busschaufför om epilepsi??? Vad ska han göra ? utan utbildning inom området? Om ett barn får panik i bussen så kan det hända att busschauffören vänder blicken och krockar eller kör i diket. Massor av skriverier har gått i tidningarna, men Östergötlands kommun har inte gett tillbaka assistenterna.

Nu är min fråga är det mindre prioritet på våra funktionshindrade barn hur bra dem ska må till skolan och från skolan.

Många föräldrar har börjat köra sina barn själva till skolan och sen hämta från skolan. Många föräldrar förlorar tid från jobbet och från sin lön. Ska det vara så här ? Ska det vara så att barn med funktionshinder inte har samma värde som andra barn

• Svar på tråden Våra funktionshindrade!
  • Freddie K
    Jhannis skrev 2024-11-23 15:55:19 följande:
    Det är fruktansvärt om färdtjänsten tas bort helt och hållet. Barn med behov ska ha rätt till färdtjänst och även till elevassistent som medföljer.

Det konstiga är att kommunerna drar in på allt som är till funktionshindrades fördel.
    Allt annat i kommunen får kosta hur mycket som helst utan att kommunen drar in.
    Ja, jag håller med. Nu drabbas inte jag av det personligen, men det jag kommer drabbas av är om de drar in busskorten med. Sparka på den som redan ligger ner, liksom.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Freddie K

De säger att det ska vara lika för alla. Lika dåligt ja. Istället för att dra in på färdtjänst och så så borde de börja med att höja haben till 160 kr så att det blir samma i hela landet. Just i det här fallet i den här stan så känns det som att de vill dra in på färdtjänsten och i slutändan busskorten med bara för att vi fick igenom högre hab och semesterersättning.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Färdtjänsthandläggare)

Men du menar väl ändå att det är skolskjuts? för man får inte åka färdtjänst till och från skolan. Till och från fritids får man dock åka. 

I färdtjänst beviljas man ledsagare om man behöver ha assistans under själva resan, men då får man ordna med någon som följer med själv. 

• Jhannis
    Freddie K skrev 2024-11-23 16:19:07 följande:
    Ja, jag håller med. Nu drabbas inte jag av det personligen, men det jag kommer drabbas av är om de drar in busskorten med. Sparka på den som redan ligger ner, liksom.
    Precis så är det i Sverige
    "SPARKA PÅ DEM SOM REDAN LIGGER"

Nu är det så att föräldrar till barn med behov drabbas väldigt hårt då dem inte vågar sätta barnen i färdtjänsten utan elevassistent. Föräldrarna måste ta ledigt från sitt jobb både förmiddag och eftermiddag för att barnen ska komma till skola och hem från skolan. Kostar väldigt massa pengar både från lönen och bensin/diesel 
  • Jhannis
    Anonym (Färdtjänsthandläggare) skrev 2024-11-23 17:06:26 följande:

Men du menar väl ändå att det är skolskjuts? för man får inte åka färdtjänst till och från skolan. Till och från fritids får man dock åka. 

I färdtjänst beviljas man ledsagare om man behöver ha assistans under själva resan, men då får man ordna med någon som följer med själv. 

Om du menar att det numera heter skolskjuts där funktionshindrade sitter fastspända i rullstolen och rullstolen är fastspänd i golvet. Mig veterligt så hette det färdtjänst när jag var assistent.
  • Jhannis
    Anonym (Eh) skrev 2024-11-23 17:25:34 följande:
    Och vad var din poäng? Det har ingenting att göra med det jag skrev.
    Jag tycker du kan lämna tråden för du har inte nått vettigt att säga.
  • Anonym (Eh)
    Jhannis skrev 2024-11-23 17:56:45 följande:
    Du menar, för att jag inte håller med. Kort sagt, det behövs inga extra vuxna i bussen. De som behöver det får väl ansöka om ledsagare om de är så illa däran, men isf lär de redan ha en personlig assistent.
  • Anonym (Eh)
    Jhannis skrev 2024-11-23 17:56:45 följande:
    Och du kan dessutom besvara frågor som en normal person istället för att vingla iväg i något helt annat.
  • Jhannis
    Anonym (Eh) skrev 2024-11-23 18:04:17 följande:
    Du menar, för att jag inte håller med. Kort sagt, det behövs inga extra vuxna i bussen. De som behöver det får väl ansöka om ledsagare om de är så illa däran, men isf lär de redan ha en personlig assistent.
    Barnen som har en assistent hemma får åka på morgonen med bussen, men ska ta sig på egenhand hem när barnet/barnen kommit till skolan. På eftermiddagen får assistenten ta sig till skolan på egen hand....

Varför fungerade det tidigare med att ha från skolan en elevassistent som var med i bussen till och från. Elevassistenten hade koll på att barnen så att dem inte bet sig som många funktionshindrade gör, såg till att barnen inte plockade saker från skolväskan, slängde sina mössor och vantar. Höll koll på om nåt av barnen höll på att få EP anfall. Elevassistenten hade även information hur det hade varit i skolan under dagen. Ibland viktig information 
    Busschauffören kan inte informera nåt om barnen. Kan inte heller bromsa in för att hjälpa till barnen om det skulle behövas
  • Anonym (Eh)
    Jhannis skrev 2024-11-23 18:16:01 följande:
    Barnen som har en assistent hemma får åka på morgonen med bussen, men ska ta sig på egenhand hem när barnet/barnen kommit till skolan. På eftermiddagen får assistenten ta sig till skolan på egen hand....

Varför fungerade det tidigare med att ha från skolan en elevassistent som var med i bussen till och från. Elevassistenten hade koll på att barnen så att dem inte bet sig som många funktionshindrade gör, såg till att barnen inte plockade saker från skolväskan, slängde sina mössor och vantar. Höll koll på om nåt av barnen höll på att få EP anfall. Elevassistenten hade även information hur det hade varit i skolan under dagen. Ibland viktig information 
    Busschauffören kan inte informera nåt om barnen. Kan inte heller bromsa in för att hjälpa till barnen om det skulle behövas
    Jo, det säger väl sig självt? Att assistenten tar sig till sin arbetsplats på egen hand är inget konstigt.

För att man idag inte har samma resurser. Man har inte råd helt enkelt.
  • Jhannis
    Anonym (Eh) skrev 2024-11-23 18:30:22 följande:
    Jo, det säger väl sig självt? Att assistenten tar sig till sin arbetsplats på egen hand är inget konstigt.

För att man idag inte har samma resurser. Man har inte råd helt enkelt.
    Precis man har inte råd när det gäller funktionshindrade, men Sverige har råd att sänka miljoner när det är Gala för Världens barn. 
  • Anonym (Va?)
    Jhannis skrev 2024-11-23 19:40:24 följande:
    Precis man har inte råd när det gäller funktionshindrade, men Sverige har råd att sänka miljoner när det är Gala för Världens barn. 
    Fast då är det väl privatpersoner som skänker pengar frivilligt, och inte något som belastar skattebetalarna?
  • Anonym (Eh)
    Jhannis skrev 2024-11-23 19:40:24 följande:
    Man har inte råd öht, och det är inte "Sverige" som betalar utan varje enskild kommun för sig. De där pengarna till galan kommer väl dessutom från privatpersoner. Blanda inte äpplen och kaskelotter.
  • Jhannis
    Anonym (Eh) skrev 2024-11-23 21:30:05 följande:
    Man har inte råd öht, och det är inte "Sverige" som betalar utan varje enskild kommun för sig. De där pengarna till galan kommer väl dessutom från privatpersoner. Blanda inte äpplen och kaskelotter.
    Ok jag tar bort tråden för det som svarar här har ingen kunskap i frågan jag ställt inte heller ett intresse för att funktionshindrade barn ska ha det bra i Sverige. 

Önskar att ni aldrig får barn eller barnbarn med funktionshinder för ni skulle inte klara av att ha barn/barnbarn med funktionshinder. Ni skulle inte slåss för det funktionshindrades rättigheter.
  • Anonym (s)

Du slåss inte direkt för någons rättigheter när du blandar äpplen och päron konstant. Vad ger det för diskussion? En dålig...

Svar på tråden Våra funktionshindrade!