Inlägg från: Jhannis |Visa alla inlägg
  • Jhannis

Våra funktionshindrade!

Nu gå jag rätt på sak. Barn med funktionshinder som går i skola i Östergötland har blivit av med sina assistenter i Färdtjänsten. Kommunen har inte råd att ha kvar assistenter som är med barnen i bussen när barnen hämtas till skolan och när barnen ska hem från skolan. 

Barnen har alla svårigheter med det ena och det andra. Barnet/barnen kan få epilepsianfall, kan börja spy, kan få svårt att andas, kan få nåt i mun som kan innebära kvävningsrisk. osv.

Nu mera har barnen inte en assistent med sig. Nu ska Busschauffören stanna och försöka hjälpa barnet! Vad kan en busschaufför om epilepsi??? Vad ska han göra ? utan utbildning inom området? Om ett barn får panik i bussen så kan det hända att busschauffören vänder blicken och krockar eller kör i diket. Massor av skriverier har gått i tidningarna, men Östergötlands kommun har inte gett tillbaka assistenterna.

Nu är min fråga är det mindre prioritet på våra funktionshindrade barn hur bra dem ska må till skolan och från skolan.

Många föräldrar har börjat köra sina barn själva till skolan och sen hämta från skolan. Många föräldrar förlorar tid från jobbet och från sin lön. Ska det vara så här ? Ska det vara så att barn med funktionshinder inte har samma värde som andra barn

• Svar på tråden Våra funktionshindrade!
  • Jhannis

Har vi någon som sitter i denna situation som är i Östergötland och vill diskutera om situationen?

• Jhannis
    Anonym (s) skrev 2024-11-22 22:16:46 följande:

Ok. Kan du någon gång faktiskt länka?

Behöver man länka ....Gå in och läs på Corren .se.
  • Jhannis
    Anonym (s) skrev 2024-11-22 22:16:46 följande:

Ok. Kan du någon gång faktiskt länka?

Jag tror inte att alla föräldrar med detta problem lägger ut en massa som går att länka till......Ha förstående.
  • Jhannis
    Anonym (Eh) skrev 2024-11-23 14:18:00 följande:

Som att de där barnassistenterna har någon vårdutbildning att tala om? Du fattar väl att man inte måste vara usk:a eller nåt för att få ett sånt jobb? Du ska se att den som kör kan lika mycket/lite som andra vuxna. Epilepsianfall kan ändå ingen hjälpa med, annat än att tillkalla ambulans om det behövs.

Nä du, det krävs knappast några special skills direkt för att vara ass.

Det är som att köra vilka barn som helst, alla barn kan spy eller behöva hjälp, vara stökiga eller annat. Det är sånt man som förare bara får ta. Och det finns massor med epileptiker som inte har särskild buss utan åker vanlig skolbuss som alla andra.

Barn med svår funktionshinder har rullstolar som inte kan tas in i en vanlig buss. Därför har det barnen färdtjänst.

Hjälpen tas bort för barn med funktionshinder ? till vilket pris?
  • Jhannis
    Freddie K skrev 2024-11-23 15:38:11 följande:

Vi har något liknande på vårt jobb och i hela stan. Tjänstemännen skulle diskutera igår om ett förslag som innebär att färdtjänsten dras in. Man skulle själv få betala sin resa som då skulle kosta 128 kr om dagen. Det fattar ni ju själva att det inte är hållbart när man har en hab-ersättning på 160 kr om dagen. Förjävligt, säger jag!

Det är fruktansvärt om färdtjänsten tas bort helt och hållet. Barn med behov ska ha rätt till färdtjänst och även till elevassistent som medföljer.

Det konstiga är att kommunerna drar in på allt som är till funktionshindrades fördel.
    Allt annat i kommunen får kosta hur mycket som helst utan att kommunen drar in.
  • Jhannis
    Freddie K skrev 2024-11-23 16:19:07 följande:
    Ja, jag håller med. Nu drabbas inte jag av det personligen, men det jag kommer drabbas av är om de drar in busskorten med. Sparka på den som redan ligger ner, liksom.
    Precis så är det i Sverige
    "SPARKA PÅ DEM SOM REDAN LIGGER"

Nu är det så att föräldrar till barn med behov drabbas väldigt hårt då dem inte vågar sätta barnen i färdtjänsten utan elevassistent. Föräldrarna måste ta ledigt från sitt jobb både förmiddag och eftermiddag för att barnen ska komma till skola och hem från skolan. Kostar väldigt massa pengar både från lönen och bensin/diesel 
  • Jhannis
    Anonym (Färdtjänsthandläggare) skrev 2024-11-23 17:06:26 följande:

Men du menar väl ändå att det är skolskjuts? för man får inte åka färdtjänst till och från skolan. Till och från fritids får man dock åka. 

I färdtjänst beviljas man ledsagare om man behöver ha assistans under själva resan, men då får man ordna med någon som följer med själv. 

Om du menar att det numera heter skolskjuts där funktionshindrade sitter fastspända i rullstolen och rullstolen är fastspänd i golvet. Mig veterligt så hette det färdtjänst när jag var assistent.
  • Jhannis
    Anonym (Eh) skrev 2024-11-23 17:25:34 följande:
    Och vad var din poäng? Det har ingenting att göra med det jag skrev.
    Jag tycker du kan lämna tråden för du har inte nått vettigt att säga.
  • Jhannis
    Anonym (Eh) skrev 2024-11-23 18:04:17 följande:
    Du menar, för att jag inte håller med. Kort sagt, det behövs inga extra vuxna i bussen. De som behöver det får väl ansöka om ledsagare om de är så illa däran, men isf lär de redan ha en personlig assistent.
    Barnen som har en assistent hemma får åka på morgonen med bussen, men ska ta sig på egenhand hem när barnet/barnen kommit till skolan. På eftermiddagen får assistenten ta sig till skolan på egen hand....

Varför fungerade det tidigare med att ha från skolan en elevassistent som var med i bussen till och från. Elevassistenten hade koll på att barnen så att dem inte bet sig som många funktionshindrade gör, såg till att barnen inte plockade saker från skolväskan, slängde sina mössor och vantar. Höll koll på om nåt av barnen höll på att få EP anfall. Elevassistenten hade även information hur det hade varit i skolan under dagen. Ibland viktig information 
    Busschauffören kan inte informera nåt om barnen. Kan inte heller bromsa in för att hjälpa till barnen om det skulle behövas
  • Jhannis
    Anonym (Eh) skrev 2024-11-23 18:30:22 följande:
    Jo, det säger väl sig självt? Att assistenten tar sig till sin arbetsplats på egen hand är inget konstigt.

För att man idag inte har samma resurser. Man har inte råd helt enkelt.
    Precis man har inte råd när det gäller funktionshindrade, men Sverige har råd att sänka miljoner när det är Gala för Världens barn. 
  • Jhannis
    Anonym (Eh) skrev 2024-11-23 21:30:05 följande:
    Man har inte råd öht, och det är inte "Sverige" som betalar utan varje enskild kommun för sig. De där pengarna till galan kommer väl dessutom från privatpersoner. Blanda inte äpplen och kaskelotter.
    Ok jag tar bort tråden för det som svarar här har ingen kunskap i frågan jag ställt inte heller ett intresse för att funktionshindrade barn ska ha det bra i Sverige. 

Önskar att ni aldrig får barn eller barnbarn med funktionshinder för ni skulle inte klara av att ha barn/barnbarn med funktionshinder. Ni skulle inte slåss för det funktionshindrades rättigheter.
  • Jhannis
    Anonym (Eh) skrev 2024-11-23 22:20:14 följande:
    Hahaha ja men gör det du, lycka till :D Jag är nog närmare kunskap än vad du är iaf iom att jag jobbar inom den världen, men sure, vi säger så.

Och ja, jag jobbar med funktionshindrade barn, om du undrar. Sedan är det skillnad på att fatta hur världen hänger ihop och att känna empati, om du kan inse att det är två olika saker.
    Har väldigt svårt att tro att du jobba med funktions hindrade barn så som du skriver. Jag själv har jobbat med funktionshindrade barn i över 10 år. 
    Du borde nog inte jobba med funktionshindrade med din tankesätt. Det verkar inte som du vill att även funktionshindrade ska ha rättigheter 
  • Jhannis
    Anonym (Eh) skrev 2024-11-23 22:41:50 följande:
    Du får tro vad du vill men så är det.

Vadå för tankesätt? Att jag fattar hur budgetar fungerar? Ja men hujedamej.... 
    Varför bland in budgetar? Förklara för en dum djävel som inte förstår sig på nåt.
  • Jhannis
    Anonym (Eh) skrev 2024-11-23 22:48:25 följande:
    Ja du... Du vet det där med plus och minus, att man bara har en viss summa att röra sig med och att det då inte räcker till allt man skulle önska. Bevisligen räcker pengarna inte till och då väljer man att dra in på vissa funktioner, i det här fallet elevassistenter som åker buss. Man tittar på de områden där det finns minst behov och kapar där.
    Nu vet jag inte om du bor i Östergötland eller någon annanstans och om du läser vad som har hänt med barn i bussen med bara busschaufför!...

Jag har läst i media om barn som har lämnats på fel adress och barn som inte kan prata fattar inte varför ingen möter upp vid bussen har fått stå länge inne i stan.  (Fruktansvärt) 

Barn som är fel låsta med rullstolen i bussen så stolen rör på sig.

Nu tar jag bara några exemplar men detta har stått om i Corren.

Borde det inte finnas pengar just för att våra barn med funktionshinder har rätten till elevassistent och att barnen kommer hem säkert. Är inte detta fråga om säkerhet och säkerhet borde få kosta 
  • Jhannis
    Anonym (Eh) skrev 2024-11-23 23:10:14 följande:
    Jo jag bor i Östergötland, men jag har svårt att tro att det är unikt för just barn i detta område....

Så vi behöver barnvakter åt de som kör så de åker till rätt ställen...? Ingen som kan visa de där stackarna hur man låser fast en stol? Låter som att det borde finnas enkla lösningar på just de sakerna.

Skriv ett medborgarförslag till din kommun om du vill ha en förändring. Du kan säkert skriva en insändare också till de lokala tidningarna.
    Det har varit massor av insändare i Corren. Massor av föräldrar som skrivit  om att det inte kommer låta sina barn åka skolbussen/färdtjänsten mer...Inget händer för det verkar inte spela någon roll för det handlar bara om funktionshindrade barn som samhället inte bryr sig om deras säkerhet.
Svar på tråden Våra funktionshindrade!