• Anonym (Sara)

Kollega jämt sjukskriven

Har en kollega som sjukskriver sig ofta och då faller hennes arbetsuppgifter på mig så jag får jobba dubbelt. Hen har inga barn och jag vet inte varför hen är borta så mycket eftersom vi inte känner varandra så bra, och varje gång är det för olika saker hen sjukskriver sig som influensa, feber, magsjuka osv 
    Hen är aldrig borta många dagar så sjukintyg behövs men däremot ofta. Jag funderar på och ta upp det med chefen men vill inte framstå som illojal. Vad hade ni gjort i min sits?

• Svar på tråden Kollega jämt sjukskriven
  • Anonym (H)
    Anonym (Sara) skrev 2024-11-22 14:48:27 följande:
    Jag är ganska ny och om någon är sjuk måste den andra täcka upp
    Vad händer om ni är båda sjuka? 
    Eller om du är sjuk men inte hon?

Gör hon ditt jobb utan att klaga? 
  • Hjelm

Självklart ska du ta upp din orättvist ökade arbetsbörda med chefen, men inte lägga dig i varför kollegan är sjuk så ofta. Din arbetsbörda är en grej mellan dig och din chef - hennes frånvaro är en grej mellan henne och chefen.

• Anonym (Petra)
    Och? Om du inte hinner med så måste du ju orata med chefen. Och så himla ny kan du ju inte vara eftersom kollegan hunnit vara sjuk många gånger. 
    Känns ju märkligt att du frågar här innan du pratar med chefen. 
  • Anonym (Göran)

Hej.

Du ska inte prata med din chef om din kollegas frånvaro.  

Oavsett vad du känner/tycker så håll det för dig själv. 

Du kan anses vara illojal okamratlig, opålitlig  

jag har varit med om så mycket märkligt på mina arbetsplatser så håll tyst om hennes frånvaro  

Att utföra två personers arbete är inte något du ska ta på dig. 

Chefen kommer inte att tycka du är duktig. Du kommer inte få något extra. Tvärtom. Chefen kommer att ta det för givet samtidigt räddar du situationen Varje gång du jobbar extra. 

givetvis ska du påtala att du inte kan jobba för två.

• Goneril
    Tukt skrev 2024-11-22 14:22:26 följande:
    Om du inte har en bra och nära relation till din chef så skulle jag börja prata med facket. I alla fall informera dom och höra lite om de själva vet det finns något problem bakom.
    Risken är annars att du triggar igång en konflikt med din chef. Det blir lite som om du "bussar" facket på hen, om du inte får gehör. Det riskerar bland mindre bra chefer, att det blir du som är problemet. Men just genom att ta det med facket och spela med öppna kort, så kan det bli mindre konfliktfyllt.
    .
    Man ser ibland här på FL att folk uppmanas att kontakta facket. Det måste vara den absolut sista åtgärden, missförhållanden tas upp med den närmsta chefen. Att gå till facket innebär att chefen kommer att framstå i dålig dager vilket inte befrämjar den egna arbetssituationen. Får inte TS sätta upp övertid? Det brukar tala sitt eget tydliga språk. Alltså: Om man levt i verkligheten springer man inte till facket om inte chefen visat sig helt oduglig. Man får tänka sig för och inte såga av den gren man sitter på. I det här fallet kanske chefen inte ens vet hur läget är och att då springa till facket vore fatalt. Tala med chefen! 
  • Anonym (HR)

Vadå jobba dubbelt? Du jobbar i rimlig takt din arbetsdag sen går du hem. 

Arbetsgivaren har enligt lag skyldighet att utreda efter sex sjukningar/år och kan då begära förstadagsintyg vid nästa sjuktillfälle. Om arbetsgivaren inte gör det har du en kass arbetsgivare. 

• fornminne
    Det där är inte rimligt. Till viss del kanske man kan täcka upp, men självklart ska du inte behöva jobba för två.

Det är DETTA du ska ta upp med chefen. Inte att kollegan är borta ofta, utan hur DIN arbetssituation ser ut. Det är chefens ansvar att lösa bemanningen, inte din.

Får du inget gehör har du inget annat val än att koppla in facket. Men börja med att prata med chefen om din situation.
  • Tukt
    Goneril skrev 2024-11-22 19:30:45 följande:
    Man ser ibland här på FL att folk uppmanas att kontakta facket. Det måste vara den absolut sista åtgärden, missförhållanden tas upp med den närmsta chefen. Att gå till facket innebär att chefen kommer att framstå i dålig dager vilket inte befrämjar den egna arbetssituationen. Får inte TS sätta upp övertid? Det brukar tala sitt eget tydliga språk. Alltså: Om man levt i verkligheten springer man inte till facket om inte chefen visat sig helt oduglig. Man får tänka sig för och inte såga av den gren man sitter på. I det här fallet kanske chefen inte ens vet hur läget är och att då springa till facket vore fatalt. Tala med chefen! 
    Min upplevelse är den motsatta. Men också att "gå till facket" betyder ju inte med automatik att facket i sin tur agerar mot chefen. Det kan, som jag skrivit, också handla om att få råd och information.
  • enfunderandeman
    Anonym (Sara) skrev 2024-11-22 12:30:40 följande:
    Kollega jämt sjukskriven

Har en kollega som sjukskriver sig ofta och då faller hennes arbetsuppgifter på mig så jag får jobba dubbelt. Hen har inga barn och jag vet inte varför hen är borta så mycket eftersom vi inte känner varandra så bra, och varje gång är det för olika saker hen sjukskriver sig som influensa, feber, magsjuka osv 
    Hen är aldrig borta många dagar så sjukintyg behövs men däremot ofta. Jag funderar på och ta upp det med chefen men vill inte framstå som illojal. Vad hade ni gjort i min sits?

Vad har det med saken att göra, om hon har barn eller inte?  Det blir inte mer acceptabelt att vara borta mycket för att man har barn. Min uppfattning är att majoriteten av fallen är det tvärtom. Folk som inte har barn. Får jobba dubbelt, för folk som har barn. För det vabbar något otroligt. 

Eller du tycker att föräldrar ska ha räkmackor. Över ett liv som dom valt själva? Att det då är ok, om kollegor får jobba dubbelt.

Mycket trådar här nu, om folk som inte har barn. Det sticker rejält i ögon hos någon.
  • Anonym (Sporadisk)

Sporadiska sjukskrivningar skulle kunna handla om psykisk ohälsa alternativt missbruk. 

Så att påtala detta till facket har inget med hen att göra. Hen skulle ju dessutom kunna behöva mer hjälp och stöd. 

• Anonym (Göran)
    Anonym (Sporadisk) skrev 2024-11-23 10:04:49 följande:

Sporadiska sjukskrivningar skulle kunna handla om psykisk ohälsa alternativt missbruk. 

Så att påtala detta till facket har inget med hen att göra. Hen skulle ju dessutom kunna behöva mer hjälp och stöd. 

Så kan det faktiskt vara.  Vi är ofta snabba att döma varandra?
  • Anonym (J)
    Anonym (K) skrev 2024-11-22 12:33:32 följande:

Du ska så klart ta upp detta med chefen! Det har inte med kollegan att göra, förklara för din chef att det inte är ok att du ska göra dubbelt arbete om någon är borta. Det är hens sak att lösa, inte din. Och du ska INTE dra upp din kollega i det samtalet! Du behöver ärligt talat inte bry dig om varför hon är borta alls.

Fast chefen vet väl redan att han eller hon är sjukskriven ofta.

Jag är också det ofta. Jag har en utmattning.

Prsta först innan du går till chefen . Hur svårt är det att fråga typ, hur är det egentligen 
  • Anonym (J)
    Anonym (Göran) skrev 2024-11-23 10:20:59 följande:
    Så kan det faktiskt vara.  Vi är ofta snabba att döma varandra?
    Precis , tragiskt 
  • Anonym (J)

Hur många ggr har man inte suttit med panikångest när man ska iväg. Stått fullt påklädd och iordning innanför dörren. Men börjat storgråta och gömt sig hemma resten av dagen, 

Lägg dig inte i saker du inte har en jäkla aning om. Tror det är få som vill mygla med flit.

• Anonym (J)
    Anonym (Sporadisk) skrev 2024-11-23 10:04:49 följande:

Håller med, det säger mer om ts i detta fallet. Så det kanske behövs , så ts  får sig en tillsägelse 
  • Anonym (l)

Många märkliga råd i tråden. TS ska ta med chefen att det inte går att hinna med när kollegan är borta. TS ska inte som ny prata med kollegan om dennes mående eller diskutera detta med facket. Chefen är första anhalt, facket kan komma in senare om det finns behov men att prata med facket före chefen är att ta onödiga resurser. Rådet kommer bli att ta det med chefen först ändå.

• Anonym (l)
    Tukt skrev 2024-11-23 09:40:38 följande:
    Min upplevelse är den motsatta. Men också att "gå till facket" betyder ju inte med automatik att facket i sin tur agerar mot chefen. Det kan, som jag skrivit, också handla om att få råd och information.

Råd och info... Det är ett ärende som inte alls behöver bli en stor sak om chefen agerar korrekt när hen pratar med denne.  "Höra om det finns något problem bakom" Vaddå, höra om chefen eg är galen? För kollegan ska inte TS få info om.

Jag är allt för att rådfråga med facket men detta är att skapa problem som inte finns i dagsläget.

• Goneril
    Anonym (l) skrev 2024-11-23 13:12:16 följande:

Många märkliga råd i tråden. TS ska ta med chefen att det inte går att hinna med när kollegan är borta. TS ska inte som ny prata med kollegan om dennes mående eller diskutera detta med facket. Chefen är första anhalt, facket kan komma in senare om det finns behov men att prata med facket före chefen är att ta onödiga resurser. Rådet kommer bli att ta det med chefen först ändå.

Jag har sett detta på nära håll; att koppla in facket som första instans uppfattades som ett knivhugg av den klagandes närmsta chef. Därmed kunde vidare karriärdrömmar läggas på hyllan. TS ska inte framföra ett flummigt "får dubbel arbetsbörda" utan skriva upp varje dag vilka ärenden som gjorde att hon fick arbeta över, en ordentlig dagbok. TS ska inte heller hänga ut den sjuka kollegan, det är inte hennes sak. Alltså, bara konstatera att det blivit för mycket vilket ska underbyggas med dokumentation visande ex?akt vilka dagar det blev för mycket. Sen får chefen själv räkna ut att det sammanfaller med den sjuka kollegans bortovaro. Man måste vara lite pragmatisk om man vill ta sig fram I livet. Lyssna inte på de som ropar på facket, detta kan lösas utan deras hjälp. Även om man bara vill ha råd kan man inte lita på att frågan stannar hos fackordföranden.
  • Anonym (Emily)
    Goneril skrev 2024-11-22 19:30:45 följande:
    Jag har ringt facket ett antal gånger, när det varit problem på jobbet. Jag har beskrivit situationen och frågat vad jag har för rättigheter.

Till chefen har jag inte ens nämnt facket utan bara gjort tydligt att jag vet vad som gäller. Att utstråla självförtroende räcker långt, när man vill få chefen att följa reglerna. 
  • Anonym (Emily)
    Goneril skrev 2024-11-23 13:27:42 följande:
    Jag har sett detta på nära håll; att koppla in facket som första instans uppfattades som ett knivhugg av den klagandes närmsta chef. Därmed kunde vidare karriärdrömmar läggas på hyllan. TS ska inte framföra ett flummigt "får dubbel arbetsbörda" utan skriva upp varje dag vilka ärenden som gjorde att hon fick arbeta över, en ordentlig dagbok. TS ska inte heller hänga ut den sjuka kollegan, det är inte hennes sak. Alltså, bara konstatera att det blivit för mycket vilket ska underbyggas med dokumentation visande ex?akt vilka dagar det blev för mycket. Sen får chefen själv räkna ut att det sammanfaller med den sjuka kollegans bortovaro. Man måste vara lite pragmatisk om man vill ta sig fram I livet. Lyssna inte på de som ropar på facket, detta kan lösas utan deras hjälp. Även om man bara vill ha råd kan man inte lita på att frågan stannar hos fackordföranden.
    Jag håller helt med dig om att TS inte ska diskutera kollegans hälsa med facket. Det får kollegan i så fall göra själv, om hon skulle vilja det.

Det TS kan behöva hjälp med är att veta hur hon ska hantera chefens orimliga förväntningar. Dina tips här om att dokumentera ordentligt är typiskt sådant som facket också kan ge råd om.
Svar på tråden Kollega jämt sjukskriven