• Anonym

Partner tycker jag är en ekomisk börda

Jemp skrev 2024-11-21 11:49:33 följande:

Gemensam ekonomi går ju att göra på flera sätt. Antingen har man helt gemensamma konton och blandar helt. Alternativt så betalas alla gemensamma räkningar och pengar sätts av på ett separat matkonto (här dras såklart också sonens kostnader) samt ev gemensamt spar, och resten fördelas lika på er två.

Har ni inte gemensam ekonomi behövs fortfarande ett gemensamt konto för mat och sonen.

Han har ju då dessutom en räkning till dig varje månad på halva inkomstförlusten för föräldraledigheten (och vab i framtiden). 

Man kan också argumentera för att han, vid högre inkomst, står för mer än hälften även om ni inte har gemensam ekonomi. 

Vadå "en räkning" till ts???
  • Anonym
    Jemp skrev 2024-11-21 12:01:19 följande:
    Utgift/skuld.
    Han är inte skyldig något...
  • Anonym

Beställ tid på familjerådgivning
    Gå själv om han vägrar följa med

Det är oacceptabelt det han gör

• Anonym
    Jemp skrev 2024-11-21 12:46:58 följande:
    Jo. 
    Nej.

Försök att dra det till KFM då så får du facit.
  • Anonym
    Jemp skrev 2024-11-21 16:28:59 följande:
    Jag menar naturligtvis moraliskt. Men man kan inte välja bort att betala för sitt barn. 
    Skulle ts separera kan hon ju dock kräva underhåll från FK.
    Det är ju sant, det kommer han inte undan.

Att däremot kräva ersättning när man är hemma anser iaf jag är helknäppt.
  • Anonym
    Anonym (Ui) skrev 2024-11-21 16:36:03 följande:

Men självklart ska alla pengar vara gemensamma OCH han ska kompensera dig för att du tar hans föräldraledighet SAMT att man delar 50/50 på arbetet hemma efter bådas arbetsdag är slut!

Det är definitivt inte självklart att alla pengar ska vara gemensamma!
    Inte heller är det självklart att mannen ska "kompensera" för att mamman tar hand om barnet, helknäppt ju.

Att dela på hemmaarbetet däremot ser jag som givet, när båda är hemma. Dock har man ingen "arbetsdag" när man är ledig med sitt barn.

Så som vissa sitter här och predikar krav så skulla jag, om jag vore man, tveka både länge och väl innan jag skaffade ungar med någon.
    Det känns som småbarnsmammor numera har blivit riktiga kravmaskiner.
  • Anonym
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-21 17:35:37 följande:
    Det är ju självklart att mannen skall kompensera om kvinnan är föräldraledig. Hon skall ju inte behöva förlora på att ta hand om hans barn. Det bästa är ju att man som familj har gemensam ekonomi, men om det inte är så måste ju mannen kompensera, särskilt om man inte delar lika på föräldraledigheten! 
    Vi får nog enas om att inte enas när det kommer till detta.
  • Anonym
    Anonym (xxx) skrev 2024-11-21 17:43:44 följande:
    Varför tycker du att han ska slippa betala för sitt barn?

Någon måste ta hand om barnet och hade han inte haft TS hade han antingen själv fått stå för kostnaden att vara hemma eller anlita en nanny. Så varför ska han slippa?
    Jag har inte sagt att han ska slippa att betala för sitt barn.
  • Anonym
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-21 17:47:26 följande:
    Märklig inställning. Om man skaffar barn tillsammans, varför tycker du inte att man skall dela på arbetet och kostnaderna?
    Inte nödvändigtvis dela på föräldraledigheten nej. Jag tog all ledighet och krävde inte en tioöring för det.
    Att snika och mäta ören ligger inte för mig.

Livet är inte gratis, annat kostar mer än barnet och ledigheten. 
    Millimetrar får andra mäta.

Skulle inte orka med att ha det som du och en del andra verkar kräva.
  • Anonym
    Anonym (Dumpa) skrev 2024-11-21 23:24:10 följande:
    Herregud, dumpa den mannen! Jag har barn via donation och det känns mer värdigt. Då vet jag åtminstone att jag själv och har då rätt till underhållsstöd och bostadsbidrag. 
    Vilket är fel.
    Skaffar man barn utan en far till barnet så borde inte jag och alla andra som betalar skatt behöva bidra till din unge.
  • Anonym
    Anonym (Dumpa) skrev 2024-11-22 15:40:02 följande:
    Bli politiker och engagera dig för en lagändring då. Jag som skattebetalare vill exempelvis inte betala för skilsmässobarn med psykisk ohälsa. Ändå tvingas jag göra det. 
    Jag är politiskt engagerad, men tack ändå.

Synd att du skiter i barn med psykisk ohälsa samtidigt som du mjölkar mamma staten på pengar själv, till ett faderslöst barn allt pga dig.
  • Anonym
    Anonym (Dumpa) skrev 2024-11-22 17:06:29 följande:

Jag är väldigt nöjd med mitt beslut kring hur jag har fått barn. Bättre att göra så som jag gjort än att få barn med något jäkla stolpskott. Min övertygelse är dock att det bästa för barnet är att ha två vettiga föräldrar. Tyvärr kunde inte jag ge det till mitt barn. Men det jag kan ge är fullt tillräckligt. 

Mannen som ts skriver om i tråden verkar dock inte vara intresserad av att ta hand om sitt barn. Jag tänker att sånt ger ett barn större men för livet än att aldrig ens ha haft en pappa. Det finns liksom ingen som väljer bort dig då. 

Håller verkligen inte med.

"Det jag kan ge är fullt tillräckligt"? Vad händer som du skulle bli sjuk, eller i värsta fall dö? Vem ska ta hand om barnet då?

När pappan, oavsett engagemang, går bort så ärver barnet. Vem finns att ärva nu?
    Och jo, jag är medveten om att inte alla lämnar ett arv efter sig men den stora majoriteten gör det. OCh det berövar du ditt barn.

Sedan är det käpprätt åt varmare breddgrader att staten ska leka farsa och ge dig underhåll. Underhållet ska föräldern som inte har hand om barnet stå för, och det var knappast staten som gjorde dig gravid. Eller jo, på sätt och vis men jag tror att andemeningen går fram.

Ok, inseminera, gör det. Men stå för fiolerna själv. Det är inte mer än rätt.
  • Anonym
    Anonym (grrrrrrrrr) skrev 2024-11-23 10:59:48 följande:

Man MÅSTE diskutera ekonomin INNAN man skaffar barn.

Detta för att många män tyvärr försöker komma undan så billigt som möjligt, medan kvinnan subventionerar familjen under barnåren och betalar för det med mindre besparingar och lägre pension.

Att ta ansvar för sina egna barn är inte något män tycker att de ska göra numera, och då slutar det med att kvinnan får dra lasset tills hon tröttnar och sen drar mannen tillbaka varenda öre han kan från de stackars barnen.

Jag hade vägrat barn om inte FL delades lika.
    Nu hade vi relativt lika löner men det är annars egentligen den som tjänar minst som inte har råd att vara hemma i åratal och tappa pension.

Om den med högre lön är så satans duktig men trots det inte kan planera och spara för att fylla ut kassan så det räcker för att täcka ynka 7 månader till hens FL, då är man inte så ekonomiskt slug och borde nog väntat med barn lite till.

Ts och hennes man diskuterade detta innan, om du missat det.
    Sedan backade mannen, men det är en annan fråga.

Utöver det, alla vill inte dela lika på ledigheten Jag ville det inte och fick ta all möjlig ledighet, ingen var gladare än jag.
  • Anonym
    Anonym (R) skrev 2024-11-23 12:12:31 följande:
    Nej säkert var ingen gladare än du. Säkert inte barnet som inte fick chansen att vara hemma med båda sina föräldrar. 
    Haha, jag är säker på att det är bäst att vara med den som faktiskt vill vara hemma.
Svar på tråden Partner tycker jag är en ekomisk börda