• Anonym (Mamman)

Tondövt barn som vill söka till musikklass. Hur gör man?

Jag har en nioåring som älskar att sjunga. Hon har gått i olika typer av musikaliska aktiviteter och sjunger nu i en kör (som alla får vara med i). Tyvärr är barnet tondöv. Hon saknar helt den musikaliska ådran. Det är falskt och ur tempo, men hon kan inte själv höra det.

Vi har låtit henne hållas, men inte heller någonsin berömt henne för hennes röst. Däremot för att hon vågar sjunga inför publik och liknande.

Nu har hon fått för sig att hon vill söka till musikklass till nästa år. Intagningstesterna drar igång efter nyår. Hon har flera klasskamrater och körkamrater som är riktigt duktiga på att sjunga och som också ska söka och hon är helt övertygad om att hon har samma chans som de har.

Första testet sker dessutom i grupp. Hon hör ju inte hur illa hon låter, men de andra barnen hör det. De är ju musikaliska!

Nu funderar jag på om jag inte ska tala om för henne att musikklass faktiskt är en dålig idé. Jag tänker att det är en stor risk att hon blir retad för sin insats under grupptestet. Dessutom tar hon upp tid och plats för de som faktiskt kan sjunga. Hon har absolut noll chanser att komma in helt enkelt!

Vad är elakast? Att förklara (diplomatiskt) att musikklass faktiskt inte är ett alternativ för henne eftersom hon inte är bra nog, eller att låta henne testa inför klasskompisar och körkompisar som redan på förhand vet att hon inte kan sjunga? 

• Svar på tråden Tondövt barn som vill söka till musikklass. Hur gör man?
  • Anonym (D)

Jag hade nog låtit henne sjunga och sen trösta om hon inte kommer in. 

Men jag hade faktiskt en klasskompis som var totalt tondöv men envisades med att spela flöjt. Det lät falskt och ur takt. Alla hörde det och liksom skrattade bakom hennes rygg. Men hon var som sagt envis och tyckte själv att det lät bra. Hon försörjer sig nu som vuxen som flöjtlärare! Så vi hade fel. Man kan uppenbarligen komma långt med envishet. 

• Anonym (GirlyGirl)

Du är hemsk. 
    Bara rakt av. 
    Att kunna sjunga är något man kan lära in. Många världsartister lät som krattor som barn, men pga stort intresse och STÖD har dom utvecklats. 

Din syn är urvidrig. Stackars stackars barn. 

• mammabitch

Jag var det där barnet som fick höra av en förälder och en körledare)kyrkan) att jag inte kunde sjunga och det tog mig ända till medelåldern innan jag vågade sjunga inför andra igen.

Nu sjunger jag solo i min kör, jag har sjungit karaoke, men också på tillställningar inför nånga människor som spontant kommit efteråt och talat om att de gillar min, en aning udda röst och sång. Till och med föräldern har ändrat sig angående min förmåga.

Det som krävdes var självförtroende, övning och att jag hittade den musik och range där min röst kommer till sin rätt ,

TS ska absolut inte vara den som talar om för sin dotter att hon inte duger, om hon inte verkligen vill skada sitt barn. Låt henne sjunga och om hon inte kommer in så konstatera bara att det är många som vill söka en ån skola och de måste sålla hårt, bara att fortsätta öva och hitta något sammanhang att sjunga i.

• ResanTillMelonia

Låt henne söka då. Hon kommer inte komma in. Musikskolans beslut är inget du/ni kan påverka. känns lite taskigt att säga til ett barn i den åldern. däremot vuxna som söker till idol, hehe, underhållning.

• Anonym (Keop)
    Anonym (D) skrev 2024-11-21 22:20:14 följande:

Jag hade nog låtit henne sjunga och sen trösta om hon inte kommer in. 

Men jag hade faktiskt en klasskompis som var totalt tondöv men envisades med att spela flöjt. Det lät falskt och ur takt. Alla hörde det och liksom skrattade bakom hennes rygg. Men hon var som sagt envis och tyckte själv att det lät bra. Hon försörjer sig nu som vuxen som flöjtlärare! Så vi hade fel. Man kan uppenbarligen komma långt med envishet. 

En bisak, men om flöjten låter falskt så beror det generellt på själva instrumentet, inte den som spelar. Tvärflöjt kan man iofs påverka tonen genom att vinkla munstycket, men jag har svårt att tro att hon bytte vinkel på munstycket konstant under tiden hon spelade. 
  • beli
    Anonym (S) skrev 2024-11-21 14:13:35 följande:

beli, menar du att man pga tondövhet inte kan se saker framför sig, i huvudet? Förstår inte riktigt.
    Jag gör det, ex vid läsning av bok men sjunga kan jag absolut inte. Noter är bara krumelurer för mig. Uppskattar musik gör jag otroligt mycket ändå. Därav undrar jag hur du menar?

Nej, de har inget med varandra att göra. Det var bara ett exempel på nåt som man antingen har eller inte har.
  • Anonym (S)
    Nej, de har inget med varandra att göra. Det var bara ett exempel på nåt som man antingen har eller inte har.

Ah, oki, förstår.
  • Anonym (D)
    Anonym (Keop) skrev 2024-11-22 09:25:41 följande:
    En bisak, men om flöjten låter falskt så beror det generellt på själva instrumentet, inte den som spelar. Tvärflöjt kan man iofs påverka tonen genom att vinkla munstycket, men jag har svårt att tro att hon bytte vinkel på munstycket konstant under tiden hon spelade. 
    Ja, jag vet inte. Det lät förjävligt när hon sjöng också 
  • Tyra myra

Varför låter ni inte testerna flickebarnet kommer att behöva göra avgöra hennes öde. 

Visst kommer hon att bli förkrossad och lessen men det är så här i livet. Man får inte allt man vill.  Alla får vi våra läxor av livet. 

• Anonym (Uppmuntra)

Barn lär sig bäst när dom är barn. Låt barnet ditt lyssna på mycket klassisk musik. Ge barnet ett digitalt piano och ett par hörlurar. Uppmuntra henne att lyssna på mycket musik och hitta sin egna stil. Ett par bra hörlurar rekommenderas så hon kan lyssna på en telefon eller dator.

Jag var urusel på musik som barn. Spelade fiol, flöjt och allt möjligt men fattade ingenting. 

När jag var 24 tog jag upp musiken igen och idag är jag musiker, producent, ljud designer och instrument tillverkare.

Så mitt råd är att uppmuntra henne. Ge henne en möjlighet att utvecklas musikaliskt på sitt sätt... Om ni tycker hon sjunger falskt så ska ni inte säga det. Ni ska helt enkelt skapa en möjlighet för henne att sätta en ton korrekt. 

• Anonym (Dn)

Om ni spelar in henne när hon sjunger och hon får höra sig själv-hör hon inte då heller?

Ni måste dra av plåstret och förklara för henne. Alla kommer skratta och om hon Inte inser det så kommer hon ju försöka om och om igen. 

• Anonym (Keop)

Kanske är det inte sång hon ska ägna sig åt utan instrument. Välj bort de som kräver bra gehör, som tex fiol och trombon, utan ta tex piano, som det är omöjligt att spela falskt på. Man stämmer det ju inte ens själv. Piano har också fördelen att ni kan köpa ett elektriskt med lurar. 

• Anonym (Men hur svårt?)

Oseriöst inlägg TS.

Det är inte svårare än att spela in barnet sen och spela upp för det, helt utan publik skamning.

Den absoluta majoriteten av folk hör att de inte låter bra då.

• Hjelm
    Anonym (Men hur svårt?) skrev 2024-11-23 09:09:34 följande:

Oseriöst inlägg TS.

Det är inte svårare än att spela in barnet sen och spela upp för det, helt utan publik skamning.

Den absoluta majoriteten av folk hör att de inte låter bra då.

Den absoluta majoriteten gör det, ja.

Men inte de cirka 2 procent av befolkningen som är tondöv. Och många som inte är direkt tondöva men mer omusikaliska än gemene man skulle inte heller höra det lika tydligt som de flesta andra. Och de flesta barn skulle inte ta till sig det på samma sätt som en vuxen.

Ett ex till mig tillhör den mycket lilla del av befolkningen som är på riktigt tondöv. Han visste han sjöng förjävligt och helt saknade öra för melodier på grund av att andra påpekade det: han hade aldrig kunnat höra det själv.
  • Anonym (Life)

Hej,
    har ett barn på den där skolan ditt barn vill söka till. Det är inte pinsamt alls om hon söker.
    Lärarna är väldigt vana att alla som vill söka söker dit. Så självklart ska hon söka och det är bara att ha en avslappnad och ganska objektiv attityd. Alltså inte stressa med vad det kan resultera i. vad gör väl det om hundra år. 

istället bara aha ok du kom inte in, ska vi prova teater. Tex så.

Blir hon ledsen trösta med att hon är så modig och har så mycket kraft. För det har hon ju verkligen. Hon verkar besitta en enorm massa livslust och nyfikenhet.

Mitt barn har verkligen talang och musikalitet men är ganska obrydd. Här har jag istället problem med att jag tycker han ska få välja vad han vill, men den andra föräldern ska prompt tvinga på skola bara för en talang och inte av eget intresse. Det är också ett problem. Karriärhets och pengaskryt har det blivit i detta land. Men det är en annan tråd.

Svar på tråden Tondövt barn som vill söka till musikklass. Hur gör man?