• SvanteVante

Rätt och fel vid middagsbjudning

Ville helst skapa en omröstning men det gick inte så ni får kommentera vilket ni känner mest igen er i kring detta ämne som verkar vara minst sagt känsligt och uppdelat. Eller lägg till ert egna påstående om inget kändes rätt.

Påstående 1:

Jag bjuder IN personer på middag till MIG och mitt hem och väljer (efter att ha kollat av ev. allergier) givetvis själv vad jag serverar. Halva nöjet med att bjuda på middag är ju att få planera maträtterna och ha kul i köket. Av artighet för värdens/värdinnans ansträngning och att ha fått inbjudan så hör det till att man äter det man blir bjuden på.

Påstående 2:

Jag blir INbjuden till någon och väljer att tacka ja och av artighet för gästen man vill ska komma förväntar jag mig att värden/värdinnan innan middagsbjudningen frågar mig (utöver att givetvis kolla allergier) vad jag vill ha eller att jag inte äter lök eller tomat osv. för att jag inte gillar smaken. Det borde väl vara självklart att man tillgodoser gästens önskemål om man bjuder in. Varför bjuder man annars in någon.

Påstående 3: Ursäkta, men om någon bjuder MIG så är det väl mitt sällskap de vill ha och då kan de väl kolla med mig vad jag äter. Jag äter väldigt begränsat eftersom jag inte gillar 35 vanliga ingredienser och ja, det är kanske inte så kul att bjuda in en sån som mig på middag när alternativen på maträtter blir väldigt få, men som sagt, de har ju bjudit MIG.

Påstående 4: Jag vill att gästerna ska trivas och jag älskar att laga mat så när jag bjuder in är det ett tillfälle för mig att få ha roligt i köket. Jag bjuder enbart in människor som uppskattar olika sorters mat eller åtminstone har vettet att vara glada för inbjudan och äta även om något kanske inte faller dem i smaken, för det är så man gör. Jag utgår från att man tackar nej om man är så kräsen att vanliga ingredienser inte går att använda.

Påstående 5: Jag vill att gästerna ska trivas och jag älskar att laga mat så jag kollar givetvis vad alla vill ha för mat och gör olika maträtter till alla. På så vis blir alla nöjda även om det kräver mer jobb av mig och kostar mer, men det är det värt.

Påstående 6: Att bjuda hem någon på middag har med matglädje att göra. Det är en fin grej att mötas över mat. Om en gäst kommer med en kravlista på vad de inte ?tycker om? så kan jag hellre bjuda hem den personen på en kopp kaffe eller nåt en annan gång. Att bjuda in på middag är ju tillfället man vill få utmana sin matlagning och göra det lilla extra. Då vill man inte ha gäster som klagar och petar i maten.

• Svar på tråden Rätt och fel vid middagsbjudning
  • Hjelm

Nummer 1 givetvis. Har man som gäst någon form av allergi/intolerans eller verkligen inte klarar vissa råvaror smakmässigt är det dennes skyldighet att meddela värden det. Hör man inget utgår man ifrån att allt går bra och lagar det man vill bjuda på.

• Tukt

Om det är så krånglig att bjuda på mat, så skulle jag nog hellre skippa det helt.

• Anonym (Alice)

1, men jag måste säga att jag inte kan relatera alls till att det skulle vara så oerhört besvärligt att bjuda andra på mat som du får det att låta som.

• Anonym (Inget är svartvitt)

Nummer 1, absolut. 

men, när det är folk man känner så blir det ju så att man så småningom lagar sånt man vet att de gillar och väljer bort sånt de inte gillar. För att man vill att de ska trivas. Jag bjuder sällan min pappa på pasta för att jag vet att han inte är så förtjust i det. Mitt syskon är inte lika mycket för detta att tänka som värd så hen lagar det hem vill ha och struntar i vad gästen gillar? 

• Anonym (?)

När jag bjuder hem folk vill jag att de ska trivas och ha det bra. Självklart anpassar jag menyn efter kända preferenser.

• felicityporter

Jag vill ju att mina gäster ska trivas och därför frågar jag både om allergier och om det är något särskilt de absolut inte tycker om och vad deras favoriter är. Sedan anpassar jag självklart maten så att alla blir nöjda, kanske har några av tillbehören i separata skålar som inte alla äter osv.

• Anonym (Olika)

1 - Ja
    2 - Nej (det här är ingen restaurangbeställning)
    3 - Nej (stanna hemma jävla pretto)
    4 - Ja
    5 - Aldrig att man skulle vända ut och in på sig (och börsen!) på det där sättet
    6 - Definitivt

• Anonym (Kajsa)

Det är svårt att rösta när vissa svarsalternativ är från värdens perspektiv medan andra är från gästens.

Att man själv verkligen lägger manken till för att alla ska tycka att maten är smaskens betyder ju inte att man kräver detsamma av andra. Eller för den delen det omvända, men de personerna är tack och lov mer sällsynta!

• SvanteVante
    Anonym (Alice) skrev 2024-11-19 17:49:36 följande:

1, men jag måste säga att jag inte kan relatera alls till att det skulle vara så oerhört besvärligt att bjuda andra på mat som du får det att låta som.

Det här är baserat på kommentarer från personer jag känner i norr och Sthlm så jag försöker inte få det att "låta" som ngt.

Jag vill bara kolla hur landet tänker.

• Anonym (G)

Alternativ 7 - jag frågar om gästerna har allergier samt om det är något de absolut inte äter. När det gäller vad de inte äter pga smak, förväntar jag mig att höra om högst en sak. En vän äter inte nötkött, en annan varken nötkött eller fläskkött. En tredje äter allt utom torsk. Sådant är enkelt att navigera, synd om man bjuder på något de hatar. 

• Anonym (Frida)

Nummer 1 stämmer bäst, men även 4 och 6. 
    Sedan är det klart att man anpassar lite till vilka som kommer - vet jag att de inte gillar musslor är det ju dumt att laga moules frites...

• Anonym (Em)

Tror inget av alternativen passar mig. Bjuder jag någon som jag inte känner så väl så frågar jag inte bara efter allergier utan om det är nåt de inte äter (inte gillar). Sen väljer jag som värd fritt utefter det som finns kvar.

• Anonym (Känner mina vänner)

Jag känner mina vänner ner och därmed vet jag vad jag kan bjuda på. På samma vis känner de mig och att jag har ett komplicerat förhållande till mat och stämmer därmed av innan om det de tänkt fungerar. Om det är en ny bekantskap berättar jag innan vad jag tänkt bjuda på och frågar om det funkar.

Jag vill att alla ska trivas och tycka att det är gott. Kan ha att göra med mitt egna komplicerade förhållande till mat att jag inte vill att det ska komma som en överraskning och att gästerna äter för att de känner sig tvungna snarare än att de tycker om maten.

• jeolpeol

1, 4 och 6 stämmer bra in på mig. Jag älskar att laga mat och kan vara flexibel med vad jag bjuder på, men jag tänker inte laga olika maträtter till alla. Det är inte roligt att bjuda någon som enbart har klagomål på maten man lagat. Jag frågar såklart innan jag bjuder om de har allergier eller något som de av andra anledningar inte kan äta.

Svar på tråden Rätt och fel vid middagsbjudning