• Anonym (Undrande)

Demensutredning, prover, svarstid osv

Hej!
    Ni som har anhöriga som genomgått demensutredning, hur lång tid har utredningen tagit? Vilka prover har tagits för att kunna konstatera eller utesluta demenssjukdom?

• Svar på tråden Demensutredning, prover, svarstid osv
  • Anonym (Bland annat)

Jag jobbar inte med detta och vet inte om det utesluter något, men vet att Sahlgrenska har ett neurokemi-lab i Mölndal utför en hel del demens-prover i likvor. Markörproteiner. Svarstiderna är nog minst en vecka.

• Anonym (Undrande)

Tack för svar!  

• Anonym (anhörig)

Hej!
    Min mamma har fått diagnosen. Då min mamma hade haft svåra minnesproblem under längre tid så hade jag ett möte med en demenssköterska och fick fylla i ett längre formulär med frågor för att beskriva hennes symtom osv.

Efter några veckor kom de på besök hos min mamma och gjorde ett kognitivt test. Bland annat ett test för att rita upp en klocka med siffror och visare och minnestester. Det klarade hon inte.

Efter ytterligare några veckor fick hon ta diverse prover (bl a järnnivåer och urinprov) för att se om någon annan sjukdom eller näringsbrister orsakade minnesproblem. Det fanns inget som tydde på det. Då fick hon tid en eller två månader senare på demensmottagningen för att göra ett mer genomgående kognitivt test, som inte heller gick bra.

Efter ytterligare någon månad fick hon tid för att göra en röntgen av hjärnan som ett sista steg. Någon månad senare fick vi tid på demensmottagningen igen med resultatet från hjärnröntgen och det slutgiltiga diagnosen. Jag tror hela utredningen tog närmare ett halvår.

Svar på tråden Demensutredning, prover, svarstid osv