Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Antisionism är inte antisemitism

Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-22 11:46:30 följande:
    Det är folkmord att medvetet svälta civila. Ca 35 000 oskyldiga barn och kvinnor dödades. 
    Att svälta civila? Det står över 800 lastbilar (eller åtminstone innehållet) inne i Gaza och ingen hämtar det. Och för två dagar sedan rånade Hamas en sändning igen, som de brukar göra.
  • AndreaBD
    Dr Nail skrev 2024-11-22 12:45:26 följande:
    Tack, då fattar jag. Jag kan inte så mycket om allt det här. Tackam att ni som läst på upplyser mig.
    Nej, du fattar ingenting. Det finns ingen folkmord. Det finns bara ett krig som Hamas började. Det är Hamas som hindrar människorna i Gaza att sätta sig i säkerhet. Israeliska armén VARNAR nämligen innan de angriper. En stor nackdel för dem ,att fienden också är varnat. Men gör sitt bästa. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-22 12:27:56 följande:
    Även rysska politiker kommer att arresteras.
    ICC har aldrig tidigare gått efter en ledare i ett demokratiskt land. Det behövs inte heller, eftersom såna personer blir dömda, i ISRAEL. T.ex. en president och en premiärminister. En blev ju dömt av en arabisk domare i Israel. 

Domaren som tog detta märkliga beslut verkar själv begå övergrepp mot kvinnor.

en.wikipedia.org/wiki/Karim_Ahmad_Khan

I Rysslands fall finns det belägg för att det faktiskt har hänt. I Israels fall finns inte någonting egentligen. 
  • AndreaBD

Och vad säger folk i Gaza själva? Det finns gott om vittnesmål som visar att det inte är Israel som är ute efter dem. 

• AndreaBD
    Anonym (Olle) skrev 2024-11-22 11:59:06 följande:

Det gör det verkligen inte.
    om jag skulle säga att många med med en judisk bakrund har lobbat för mångkultur i Sverige 
    så skulle jag definitivt kallas för antisemit

Jag ställde in en länk nyss, european commision. Man kan alltid diskutera det, antar jag. 

Och nej, självklart skulle du inte kallas för antisemit, eftersom detta uppenbarligen inte är ett kriterium. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-22 16:01:31 följande:
    Alla vet redan att Hamas inte bryr sig om civila. Ingen här försvarar Hamas på något sätt. Men nu vet vi att även Israel begått krigsbrott genom och att med avsikt både skjuter civila och medvetet blockerar mat och vatten till civila.

ICC har gått igenom otroliga mängder av bevis och kommit fram till:
    Det är JUST detta som civila också har sagt, att Israel har sett till att de har skydd och att det kommer in mat, men att Hamas sedan tar det. Kanske inte allt är med på dessa korta videon. Jag har ju ställt in den långa versionen tidigare. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-22 16:06:26 följande:
    Jo, i kommentaren nr 189 hänvisade du till Björn Söder. Det är pinsamt.
    Jag har förklarat det för dig minst fem gånger, men du verkar inte förstå det: Om det är sant så spelar det ingen större roll vem som har sagt det. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-22 16:11:47 följande:
    I Israel röstar man för Netanyahu, Smotrich och Ben Gvir. I Israel belönas de med fler röster när de visar hänsynslöshet mot palestinier. De kommer aldrig att dömmas för något i Israel.
    På Netanyahu, knappt några har röstat på de andra. 

Det tror jag, att någon eller alla dessa kommer att dömas. OM de har gjort något. Smotrich har snackat mycket dumheter, det vet vi. Men det ä ändå bara snack. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-22 18:28:47 följande:
    Ja, "belägg" på att 90-åriga tanter föder barn så nej inget belägg alls.
    Du förstår inte, eller försöker inte ens. Det handlar inte om om jag skulle tro på vad som står i bibeln, utan det handlar om att det som står där finns i verkligheten. Om BELÄGG på att det fanns ett judiskt folk som levde i ett land som kallades för Israel/Judea. Att det är 3000 år gammalt, det är belagt. Och vi vet att området finns. 
  • AndreaBD
    Dr Nail skrev 2024-11-22 21:48:06 följande:
    Ok. Jag förstår att det är en komplicerad situation, inte minst genom att man hör så olika åsikter hela tiden. Du behöver inte vara otrevlig, jag är inte på någons sida här.
    Jag blir bara .... överraskad hur man bara kan tro första bästa personen som kommer med en tvärsäker, onyanserad åsikt.
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-22 19:17:52 följande:
    JAHA! Istael har alltså inte skjutit raketer på civilbefolkningen i Gaza utan det måste vara Hamas gren i Israel som skjuter på invånarna i Gaza från Israel, medan Israel beskyddar dem och delar ut mat. Vad gulligt av dem!

Som om folk i Gaza inte skulle fatta vad det leder till om det skjuts raketer FRÅN Gaza PÅ Israel i många år. Israel har faktiskt sällan skickat raketer tillbaka. Oftast har de bara ignorerat det hela. Och sedan begår man ett massaker på vanligt folk i Israel och kidnappar 250 människor - som om folk i Gaza inte fattar att Israel MÅSTE reagera på detta. 

Jag kommer aldrig att begripa.... du har en terrorgrupp som skjuter raketer minst en gång i månaden, MINST i 20 år. Och lika länge har Gaza varit helt självständigt, man har lämnat det helt till palestinierna. Och som tack har de bombat Israel i alla år. Israel har också sett till att de har vatten och el och att hjälpsändningar kommer in där. Just nyligen har Israel också vacinerat befolkningen i Gaza mot polio, medan Hamas har hoppats på epidemi, så att man kan skylla det på Israel. 

Jo, Hamas har också träffat sina egna medborgare med hemmabyggda raketer som feltänt. I början av kriget var det väl Islamska Jihads raket som dödade några i Gaza på parkeringen framför ett sjukhus och genast gick Hamas ut med att Israel skulle ha dödat 500. 

• AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-11-22 21:01:37 följande:

Nej bibeln är ingen historiebok, även om en hel del antagligen stämmer historiskt sett. 

Bättre att förlita sig på arkeologi, här tex kan man se tidiga fynd som tyder på judisk närvaro

https://www.livescience.com/55774-ancient-israel.html#

Visserligen är bibeln ingen historiebok, men man har ju forskat en hel del runt den och funnit att det ofta finns en historisk bakgrund. Jag säger bara OM gamla testamentet är  - låt oss säga 3000 år gammal  - det står ju i alla fall i bibeln att judarna levde i landet Israel. Och att de var slavar i Egypten. Just det här med Egypten - att de hamnade där efter att ha fördrivits från Israel och att de sedan återvände till Israel , det finns en hel del forskning som pekar på att det har hänt. Jag har sett dokumentärer om det. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-22 17:17:48 följande:
    Haha helt otroligt vad du hittar på. Inget av detta finns i dina länkar. Det är pinsamt. 

Det är så här israelvänner tänker och håller på. Förvrängningar och svammel, allt för att försvara israeliska krigsförbrytare.
    Jag har ju länkat till detta tidigare. Det är bara högst en vecka sedan någon gjorde dessa intervjuer med folk i Gaza. Om man är intresserad av det så är det ju inte svårt att hitta. Det här vara bara några korta exempel. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-22 17:05:11 följande:
    Nej, du förklarar absolut inget. Du påstår saker som inte stämmer och när jag gång på gång bevisar att det är lögner låtsas du som ingeting. 

Du hänvisar till SD Björn Söder och tycker därmed att han är rätt person som kan bedömma och definiera vad som är antisemitism och vad som är bra för judar. Men SD har en nazistisk historia. Ser du inget konstigt i det? Borde inte du börja ifrågasätta dina egna åsikter när de sammanfaller med SD:s agenda och logik?
    Eftersom du inte verkar förstå liknelser så är det väl ingen idé om jag säger: Om Hitler tyckte att 2 + 2 = 4   är det då fel, bara för att det är Hitler???

Nej, det spelar ingen roll alls vem som har sagt det om det är fakta som stämmer. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-23 11:39:40 följande:
    Ja, fast du diskuterade inte matematik  utan antisemitism. Hitler och nazister är inte kända experter för matematik utan är mest kända för att de ville utrota judarna. Att du trots detta hänvisar till en SD (en parti med nazistiska rötter) politiker, som även gjorde antisemitiska uttalanden, och att du menar att hans teori om antisemitism "är rätt", är minst sagt omdömeslöst.

Sverigedemokraterna har blivit kritiserade många gånger även av Svenska kommittén mot antisemitism (SKMA) för att inte ta ansvar för antisemitism inom sina egna led.
    Du lyckas verkligen att ta upp allt som INTE har med saken att göra. Totalt goddag yxskaft.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-23 11:44:57 följande:
    Jag litar hellre på ICC:s bedömning som gått igenom otroliga mängder av bevis och kommit fram till att det finns rimliga skäl att tro att Israels ledare medvetet blockerade mat och vatten till civila i Gaza. 
    ICC har just INGA konkreta bevis. De anser att det är möjligt att det är så, men de vet inte. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-23 11:57:36 följande:
    Ok, vi kan nu också konstatera att du tror på det som står i Bibeln. Då förstår jag varför du skriver så mycket ologiska kommentarer med åsikter som direkt krockar med moderna demokratiska värderingar.

Bibeln kan inte användas som argument för att argumentera varför judarna har rätt till Palestina. Inte i dagens moderna samhälle, inte i Sverige eller något annat demokratiskt land som följer internationella lagar och respekterar mänskliga rättigheter.
    Och igen påstår du att svart är vitt!  Nej, jag är ateist, jag tror inte på någon religiös skrift, oavsett om det är bibeln eller koranen. Kom inte då och påstå motsatsen, det är rent förtal.

Jag tror däremot det som arkeologer och andra yrkesgrupper har kommit fram till och forskat om -  om de har gjort ett seriöst jobb med det. Det är relativt lätt att fastställa hur gamla dokument är, med c-14-metoden. Och då vet vi att det finns flera tusen år gamla dokument som belägger att judarna hade en stat (eller två) i det området för 3000 år sedan. Vi vet alltså att just den här saken i bibeln är bevisligen sant. 

MEN, jag har INTE heller sagt att det generellt ger dem rätt till land i området. Inte generellt, utan bara i en situation där landet ändå delades upp kan det ju vara ett argument. Och där ju judar levde där och har gjort länge. 
  • AndreaBD
    KillBill skrev 2024-11-23 12:43:46 följande:

Det är bra att den svenska regeringen så tydligt stödjer ICC.

Oj då! Detta ÄR illa. Vet du varför? Titta på datumen! Det står från 8. Oktober!

På den dagen förde inte Israel något krig alls. Det var dagen efter massakern, då man städade upp, samlade ihop alla kroppsdelar som man hittade överallt och höll sig i beredskap för att det skjöts raketer ifrån Gaza OCH från södra Libanon. 

Att beskylla Israel för att de BLEV ANGRIPNA - vad är detta annat än antisemitism? Ska jag kolla när kriget faktiskt började?....Hittar inte exakt datum just nu, men minns att det var ungefär tre veckor senare. 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism