Antisionism är inte antisemitism
Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-20 00:08:59 följande:
FN:s delningsplan för Palestina från 1947 var ett förslag. FN har inte mandat att skapa länder och ge ett land till någon.Men om även om man går på din linje, respekterades inte den planen fullt ut av Israel på flera sätt:
Territoriell expansion: Israel tog kontroll över mer territorium än vad som tilldelats i delningsplanen, inklusive delar som var avsedda för den arabiska staten och det internationellt kontrollerade Jerusalem.
Jerusalem: Planen föreskrev att Jerusalem skulle vara under internationell kontroll, men Israel tog kontroll över västra Jerusalem och senare hela staden.
Flyktingfrågan: Delningsplanen förutsatte att befolkningsgrupper skulle kunna bo kvar i sina hem, men hundratusentals palestinska flyktingar fördrevs under 1948.
Gränser: De gränser som fastställdes i delningsplanen respekterades inte, utan nya gränser drogs.
Suveränitet: Den arabiska stat som föreslogs i planen bildades aldrig, då området istället började erövras av bla Israel.
Dessa avvikelser från delningsplanen är direkts orsaker till den långvariga konflikten mellan Israel och palestinierna.
Jag förväntar mig inte att du ska verkligen förstå det jag skriver men jag anser det är viktigt att ge dig fakta.