Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Antisionism är inte antisemitism

Rataxes skrev 2024-12-11 12:55:13 följande:
    Efter att Libyens diktator Khaddafi störtades 2011 plundrades hans vapenlager av terrorister, och avancerade vapen spreds till olika terrorgrupper i Nordafrika och Mellanöstern. 
    När Assad nu störtats har Israel sprängt Syriens vapenlager för att förhindra ett liknande utfall. 
    Israel har troligtvis avvärjt en våg av terrorism och regional kaos.
    Tyvärr så spammas tråden alltför mycket ner med dessa meningslösa kvällstidningsskärmdumpar, så jag hittar inte Rebeckas inlägg längre. Säg inte att någon har tagit bort det, då ......

Jo, jag tycker det är ganska smart att Israel har förstört vapenlager, framför allt när det gäller kemivapen. De är ju ändå helt "förbjudna" (en del länder bryr sig ju inte om några förbud förstås). 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-11 13:08:16 följande:
    Israel har startat ett krig med ett nytt land.
    Inte ens det förresten. Att det inte är krig utan bara att förstöra kem-vapen är en sak.

Men det är inte heller Israel som börjat. Israel har blivit beskjuten ifrån Syrien först OCKSÅ. Inte ofta kanske, men ibland då och då, sedan den 8. 10. 23, förstås. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-11 13:27:22 följande:
    Vad svamlar du om nu? Förstår du ens kommentaren du svarade på? 

Jag la fram bevisen om att palestinier fördrevs systematiskt av Israel för att skapa en judisk majoritet och beslagta palestiniers mark. Palestinier lämnade inte sina hem frivilligt som du påstod. 
    Du skrev om två helt olika tidsperioder och blir förvirrad när man kommenterar båda. Suck. 

Som sagt, jag återkommer när jag har haft tid att leta upp det. Det får bli efter jul. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-11 19:29:50 följande:
    Vad då olika tidsperioder? Måste man hålla sig till det som hände igår för att du ska kunna förhålla dig till det? Det finns ingen skillnad mellan då och nu i hur Israel fördriver palestinier. Jag skrev om att Israel systematiskt fördrivit palestinier för att ersätta de med judar och att det har pågått sedan Israel skapades. Det har varit en medveten strategi från sionister för att skapa judisk majoritet.
    Du blandar vilt, Så fort du inte har argument för något börjar du med något helt annat igen. 

Självklart var det en medveten strategi att inte hamna som minoritet i ett arabland! Det hade ju judarna inte överlevt. Det är därför de ville ha en egen stat, och den behövde inte vara stor. Den ÄR inte stor. 
  • AndreaBD
    RebeckaZ70 skrev 2024-12-10 10:13:48 följande:

Vårt flygvapen har utplånat Syriens Mig29 plan, helikoptrar, luftvärn, radar, raketer och vapenlager så att jihadister inte ska få tag på dem. Ni kan tack oss sedan.

Tack redan nu! :)   

Dels tycker jag ju att det är roligt för syrierna som har lidit under regimen där. Men det är förstås oroande att islamister är redo att ta över. Kurderna är de enda som är vettiga där. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-11 19:36:20 följande:
    Jag bryr mig inte om vilka är dina "vänner" och vilka åsikter de har. Jag säger emot dig när du hävdar att du aldrig skrivit något rasistiskt. 
    Om jag skulle tolka dina inlägg illvilligt, så skulle jag kunna tolka de allra flesta som rasistiska. Och det är ju det du gör - tolka så illvilligt som möjligt. Även där all sunt förnuft talar emot att det skulle vara menat så. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-11 19:19:58 följande:
    Läs meddelanden från FL i din inbox och slå av förträngningsknappen.
    Om man inte har argument i diskussionen så.....
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-11 19:38:28 följande:
    Du får väl överklaga FLs beslut och kanske ägna dig åt något mer passande där människosynen inte är lika vilkig.
    Tvärtom, jag är glad att jag är där jag är och är glad att vissa andra kanske inte jobbar med människor. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-11 19:47:17 följande:
    Att sprida uttalanden som uttrycker missaktning mot palestinier, araber och muslimer som folkgrupper är rasism och hets mot folkgrupp. Du vet själv vad du har skrivit. Kolla bara i din box meddelanden från FL.😉
    Har aldrig hänt. Du sprider lögner. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-11 22:50:04 följande:
    Du länkade till Björn Söder eftersom ni delar samma åsikter. Så enkelt är det. I artikeln du länkade fanns hets mot palestinier tex.

Din definition på sionism visar att du inte har någon aning vad du pratar om. Så enligt dig, är alla som inte vill utrota judar, sionister? Det är så tragikomiskt att du är också så sjäkvsäker när du beskriver det.
    Försöker du bluffa? Det går dåligt. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-12 21:07:18 följande:
    🤣🤣👍 Jasså?! Varsågod och gör det fröken. Du tolkar redan mina kommentarer som  djävulen tolkar Bibeln.Vill gärna höra dig förklara hur du tänker.

Du håller med Björn Söder och länkar till hans uttalanden. Det gör inte jag. Vi vet vem Björn Söder är. Vi vet tex att judiska organisationer har anklagat honom för antisemitism. 
    Om han tycker att 2 + 2 = 4, så håller jag med honom. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-12 23:52:54 följande:
    När man inte kan låta bli att sprida sina rasistiska åsikter...

Vill du att jag ska skicka några av dem till dig? Ett lite urval av rasistiska inlägg du påstår att du aldrig skrivit...
    Absolut! Jag är nämligen 100 % övertygad att jag inte har skrivit såna. Kan vara sånt som med illvillig tolkning kan missförstås som såna, men defnitivt inga entydiga som är menade rasistiskt. 
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-12-12 22:44:26 följande:
    Tackar ödmjukast för upplysningen! 

Som jag skrivit tidigare är jag sionist i dess basala mening, jag tycker det ska få finnas en israelisk stat. Mitt ideala scenario skulle vara att det bredvid Israel finns en självständig Palestinsk stat där innevånarna inte attackerar Israel och bygger upp landet till självständighet.

Men vilka skulle leda detta Palestinska land? Hamas? Fatah? Jag ser inget demokratiskt, realistiskt alternativ nu. Ett Palestina styrd av en internationell kommitté? Hur säkrar man att denna nya stat är fri från korruption och inte attackerar Israel? En Palestinsk stat som säkrar hjälp direkt till folket och inte går via Hamas eller klaner. En stat som inte fostrar sina barn till att hata och döda judar och vilja bli martyrer. En stat som ger kvinnor och homosexuella lika rättigheter. En sådan stat kan inte vara styrd av islamister, finns det något realistiskt alternativ? Om inte något sådant alternativ kan hittas, eller någon internationell sammanslutning kan leda landet, önskar jag att Israel tar över hela området för att styra säkerheten i området.
    Precis så är det. Självklart vill jag personligen också gärna se att både israeler och palestinierna har var sin stat och ett bra liv.

Men tyvärr så har de "första stegen" till detta (att lämna Gaza helt och att låta en del av Västbanken styra sig själva) inte fungerat. Det blir svårt att ta nästa steg när första inte har gett några som helst positiva resultat. Och det drabbar ju Israel varje gång.  

Kanske måste man ändå ha klanerna med? Bara en tanke. Och kanske kommer man inte att få till en stat där homosexuella har samma rättigheter. Låt de få asyl i Israel! Det fungerar ju redan så. Jag försöker bara vara pragmatisk nu, bättre små steg, än inget alls. 
  • AndreaBD
    RebeckaZ70 skrev 2024-12-13 08:18:02 följande:
    Irland kommer att be ICJ att vidga sin tolkning av vad som utgör ett folkmord av staten.
    hänger ni med? De vet att vad Israel gjort under detta krig inte utgör brottet ?folkmord?... så den irländska regeringen kräver att man ska återuppfinna och ändra definitionen för att vidga den till den grad att den kommer att gälla för detta krig
    En ärlig domstol skulle omedelbart se igenom det och enbart denna dom borde ha diskvalificerat den irländska regeringens begäran att ingripa i dessa förfaranden... eftersom den omedelbart undergräver hela premissen för anklagelser om folkmord baserade på konventionen om folkmord.
    Jäkla! Det måste ha med deras historia att göra. Irländarna kan vara knepiga där, jag har själv varit ihop med en. 

Men.... man kan väl inte ändra sånt nu och döma ett land för det som hänt INNAN? 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-11 20:30:06 följande:
    Du tycker inte att det israelier har att säga om förtycket av palestinier är vettigt?
    Är det en fråga eller ett påstående? Vilka israeler? Någon av hans skärmdumpar?

Det är dessutom inte det som jag har ett problem med. Hade han gett länkar, så hade det både varit enklare för folk att kolla, och framför allt hade det inte tagit så mycket plats

• Meddelande borttaget
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-12 21:07:18 följande:
    🤣🤣👍 Jasså?! Varsågod och gör det fröken. Du tolkar redan mina kommentarer som  djävulen tolkar Bibeln.Vill gärna höra dig förklara hur du tänker.
    Det kan jag förstås göra. Men då behöver vi ju ha ett EXEMPEL av dessa påstådda rasistiska inlägg som jag skulle ha skrivit. Citerade - inte bara ungefär. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-13 00:10:45 följande:
    Klart jag vet. Jag anmäler så klart de rasistiska inlägg jag ser. Jag tycker det är viktigt att reagera och markera så det inte får gå obemärkt förbi och normaliseras. Vet dessa ungdomar om att personer som ansvarar för deras utbildning postar rasistiska inlägg på sociala medier? Kanske nåt för Uppdrag granskning att titta närmare på?
    Du verkar verkligen inte förstå vad som är rasistiskt och vad som inte är det. Och du har fortfarande inte ETT ENDA EXEMPEL. 

Uppdrag granskning skulle bara skratta. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-13 00:25:52 följande:
    Och exakt hur blir en liten minoritet en stor majoritet utan massiv invandring och expansion på någon annans bekostnad?

Landområdet växer hela tiden. Kallas ockupation och annektering med olagliga bosättningar och olagliga bosättare.

Jag länkade till filmer med redogörelser från palestinier som tycks ut från mark de har levt på i generationer, men din response var två fingrar i öronen och *lalalalalala*
    När DÅ???? För 5 sidor sedan eller för 10? 

Om du argumenterar så, så måste du ju tycka att samma gäller t.ex. Frankrike och Sovjetunionen i andra världskriget. Även de har alltså expanderat på andras bekostnad? För de blev ju angripna och försvarade sig, vann kriget och tog sig en del land och fördrev flera miljoner människor som hade bott där i generationer. 

T.ex. min familj. Men jag säger inte att de gjorde fel. Det var ju Tyskland som attackerade DEM. Precis som det var arabiska länderna som attackerade Israel. Varje gång. Och det har ju varit det vanliga - om man vinner ett krig, som man inte har börjat, så kan man ta en del land som kompensation. Jag vet inte om det håller enligt internationella lagar, men man brukade göra så i alla fall. Och inget annat har Israel gjort. 

Och Israel har inte expanderat utöver dessa gånger när de vunnit försvarskrig. Inte mycket i alla fall. Utan, de var ju nöjda med sin halva i början. 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism