Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Antisionism är inte antisemitism

nihka skrev 2024-12-11 12:58:48 följande:
    Ja, inte kan jag kommentera dina inlägg FÖRE du skriver ihop dem.

Ja, det är uppenbart att du inte läser inlägg du svarar på.
    Men inte LÅNGT efteråt. Det är som en del irriterande människor som börjar om med tidigare ämnen i samtal när alla andra har gått vidare. Men då måste man åtminstone veta VAD man tar upp igen, från tidigare. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-11 13:00:31 följande:
    Du förstår inte, jag har redan skärmdump men vill inte publicera de eftersom det är inte tillåtet att sprida rasism.

Att tex påstå att araber och palestinier är hatiska islamister och terrorister som lär sina barn att döda är rasism. När man på det sättet smutskastar en hel folkgrupp räknas det som hets mot foökgrupp.
    Jag har ALDRIG I LIVET påstått detta om alla araber. Jag har bara sagt att det lärs ut på UNWRA -skolor i Gaza. Inte ens alla palestinier har såna åsikter, men tyvärr en majoritet. Och i en del arabiska länder har man ju en strikt policy mot det. Enskilda finns det förstås utspritt över dels arabvärlden och även i Sverige. Men det är förstås en liten minoritet. 

Jag har framför allt uttalat mig mot att man indoktrinerar barn med att de ska döda judar. Det har man gjort i Gaza, och även på Västbanken. Och förstås i Iran. Min bästa vännina är från Iran, hon har också koll på sånt. Och jag har ganska många arabiska kollegor. Självklart utgår jag ifrån att de inte är extremister. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-11 13:31:14 följande:
    Ljug lite till. Du har ju vanan inne så det går väl av bara farten nu.
    Aldrig. Du vet inte vad rasism är. Inte ovanligt. Jag ser det mycket hos ungdomarna också. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-09 18:59:12 följande:
    Om man ska döma efter dina källor är det uteslutande sionistiska och högerextrema forum/portaler. Du länkar tex till Björn Söder, Netanyahu, UNWatch, olika sionistiska organisationer och många olika bloggare som är själva deklarerar att de är sionister.

Israel har rätt att försvara sig men inte genom folkmord och etnisk rensning. Och du tolkar det som jag nekar Israel att försvara sig? 🤣 Det är antisemitism att tycka att civila palestinier inte ska dödas? 🤣
    Visst, enligt den gängsna definitionen är vi alla sionister. Även du, för du vill ju inte etniskt rensa judarna, eller? 

Och då är det ju VÄLDIGT svårt att undvika "sionister". Det är ju alla människor utom antisemiterna. 

Björn Söder råkade ta upp precis den punkten som jag tänkte ta upp, och jag citerade honom bara för att slippa upprepa ungefär samma.  
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-09 19:06:36 följande:
    Tröttsamt! Dessa länkar syftar säkert inte ens på samma tidsperiod (nej, jag orkar inte kolla närmare). Och man kan plocka fram det man vill hävda så lätt på nätet, men här ser man ju att det inte finns någon gemensam linje, det är bara en massa kvällstidningsrubriker. Jag skulle förstås kunna hitta lika många som säger motsatsen, men varför? För mig är det viktigare att det inte finns någon logik i det, Israel vinner inte på sånt  och historien stämmer inte riktigt. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-09 16:40:39 följande:
    Fel, som vanligt. Cogat är en enhet inom det israeliska försvarsministeriet.
    Försvarsministeriet är just en myndighet - eller ett ministerium då - men ingen armé. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-11 17:52:22 följande:
    Flera gånger och inläggen har så klart raderats.
    Jag skulle aldrig i mitt liv yttra något sånt. Jag hade inte ens gjort det som 10-åring. Ännu mindre nu. Läsförståelse, som sagt. Och medvetna förvridningar förstås. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-09 16:41:05 följande:
    Du har absolut inga belägg för dina påståenden. Det är skrattretande att du påstår annat. Dina kunskaper i det här ämnet är mycket dåliga men kanske värst av allt är at du vill inte heller lära dig.

Du anger uteslutande extrem högerextremistisk propaganda som dina infokällor. 
    Vilka påståenden??? Det är du som påstår något, inte jag. Det är DIN bevisbörda. 

Och - säkert i motsats till dig - så har jag varit engagerat mot rasism i hela mitt vuxna liv. Jag har i lärarutbildningen läst "multikulturell skola"- kursen och jag har gått extra kurser i hur man vänder om ungdomar som blivit  nazister. Jag har jobbat - och jobbar igen - på skolor där minst tvåtredjedelar har invandrarbakgrund. Det är VÄLDIGT missriktat att påstå att just jag skulle ha sagt något rasistiskt. Det gör jag nämligen inte.

Däremot har det blivit vana bland ungdomar att kalla allt som inte passar dem för rasistiskt. Jag vet inte hur ung eller gammal du är, men det är precis det du gör också. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-11 13:08:16 följande:
    Israel har startat ett krig med ett nytt land. Men vem är egentligen förvånad? Ett av de mest aggressiva nationerna på jorden.
    Hur kan man säga något mer felaktigt? Vi behöver bara titta på ren fakta: Hur många krig har Israel börjat? INGEN. Däremot har de blivit angripna flera gånger, och oftast av 6 - 7 länder samtidigt. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-11 13:24:56 följande:
    Varför tog du bort länkar där palestinier berättar hur de trycks ut från mark där de levt i generationer? 
    Så att inte tråden spammas ner ännu mer. Man har redan svårt att hitta de vettiga inläggen
  • AndreaBD
    Rataxes skrev 2024-12-11 12:55:13 följande:
    Efter att Libyens diktator Khaddafi störtades 2011 plundrades hans vapenlager av terrorister, och avancerade vapen spreds till olika terrorgrupper i Nordafrika och Mellanöstern. 
    När Assad nu störtats har Israel sprängt Syriens vapenlager för att förhindra ett liknande utfall. 
    Israel har troligtvis avvärjt en våg av terrorism och regional kaos.
    Tyvärr så spammas tråden alltför mycket ner med dessa meningslösa kvällstidningsskärmdumpar, så jag hittar inte Rebeckas inlägg längre. Säg inte att någon har tagit bort det, då ......

Jo, jag tycker det är ganska smart att Israel har förstört vapenlager, framför allt när det gäller kemivapen. De är ju ändå helt "förbjudna" (en del länder bryr sig ju inte om några förbud förstås). 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-11 13:08:16 följande:
    Israel har startat ett krig med ett nytt land.
    Inte ens det förresten. Att det inte är krig utan bara att förstöra kem-vapen är en sak.

Men det är inte heller Israel som börjat. Israel har blivit beskjuten ifrån Syrien först OCKSÅ. Inte ofta kanske, men ibland då och då, sedan den 8. 10. 23, förstås. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-11 13:27:22 följande:
    Vad svamlar du om nu? Förstår du ens kommentaren du svarade på? 

Jag la fram bevisen om att palestinier fördrevs systematiskt av Israel för att skapa en judisk majoritet och beslagta palestiniers mark. Palestinier lämnade inte sina hem frivilligt som du påstod. 
    Du skrev om två helt olika tidsperioder och blir förvirrad när man kommenterar båda. Suck. 

Som sagt, jag återkommer när jag har haft tid att leta upp det. Det får bli efter jul. 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism