Inlägg från: Anonym (Antiextremist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

AndreaBD skrev 2024-11-26 13:54:34 följande:
    Det händer ju hela tiden, ständigt. I alla möjliga länder. Tyvärr reagerar folk inte så mycket längre. Och värre! Det här var ju "bara" överdrifter. Det var inte helt osanna påståenden. 
    Du kan förneka det hur mycket du vill men det är  bekräftade uppgifter.

Att stödja ett folkmord är också som att stödja förintelse. Man kan inte välja att folkmord är ibland ok men ibland inte. Det visar annars att man har dubbelmoral. 

www.reuters.com/world/un-committee-voices-concern-about-rising-israeli-hate-speech-against-2023-10-27/

"
    The Geneva-based committee said it was "highly concerned" by recent comments including those made by senior Israeli officials, politicians and public figures and called for Israel to condemn hate speech and investigate and punish such acts."

x.com/SprinterFamily/status/1713064886027063584

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-26 15:32:07 följande:
    Det finns inget folkmord. Och det finns inga som helst bevis för något sånt. Bara fake-news och något som Sydafrika har snickrat ihop. Det måste vara värd det, de är väl illa ute ekonomiskt? 

Naturligtvis kan det alltid vara bra att varna politiker att de ska ta det lugnt och inte gå över gränsen där. Det betyder inte att detta definitivt redan skulle ha hänt. Och med tanke på det som hänt den 7. oktober och med tidigare motsättningar - att folk säger saker är inte verkligen förvånande. Det är långt från ord till handling.
    😄 Det är inte lätt att förstå vad du snackar om.

Du sa att de israeliska politiker inte alls sa alla de hemska sakerna om civila palestinier som jag citerade. Så, jag skickade länkar med bevis och bevisade igen att det du påstår är lögn. Gå in och lyssna på videon på X som jag länkade till där Herzog säger att det inte finns några oskyldiga i Gaza. Det är så folkmord börjar. Och folkmordet har redan begåtts och fortfarande pågår. Netanyahu kommer att dömmas för folkmord.

Carl Bild 

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-26 15:40:45 följande:
    Nu blandar du ihop saker som man inte har kunnat enas om 1948 med kriget nu. Är det inte lite väl lång tid emellan för att bara blanda ihop det?! 

Det är inte Israels fel att palestierna inte har velat komma till någon överenskommelse när det gäller uppdelning av landet. Israel har ju försökt hela tiden. 

Tvångsförflyttning??? Det handlar om att sätta dem i säkerhet, så att de just inte blir dödade. Hur Israel än gör så är det fel eller? Det är fel om folk blir dödade, men om man flyttar dem ur vägen för att de inte ska bli dödade, så är det också fel? 

Exploatering av naturresurser? Av ren slump hittade jag lite dokument om vatten på västbanken och miljöaspekter. Det verkade som om palestinierna har vägrat samarbeta, dvs. man hade bett dem att använda miljövänliga metoder (som de inte behövde bekosta, utan det gör Israel) och ändå saboterade de det. 
    Vad pratar du om? Det är den internationella domstolen som har fastställt att Israels ockupation av palestinska områden, inklusive bosättningar på Västbanken och i östra Jerusalem, är olagliga enligt internationell rätt. Vad ska man enas om? Måste Israel erkänna att det olagligt för att du ska tycka att det är sant? 😆 

Israel ville aldrig ha någon överenskommelse med palestinier. Israel vill bara ta över allt vad palestinier har. Israel dödar tom egna som försöker förmedla fred. Har du hört om Yitzhak Rabin? Har du hört om Folke Bernadotte som också mördades av Israel när han försökte medla fred?

Du påstår på fullaste allvar att Israel fördriver palestinier för att skydda de?! 😆 

Israel arresterar och dödar palestinska barn utan att deras rättigheter vilket strider mot barnkonventionen. 

Israel anklagas för att utnyttja palestinska resurser för egen vinning genom att kontrollera handel, vatten och jordbruksmark. Nästan 80 % går till Israel, medan restriktioner och blockader hämmar den palestinska ekonomin.

Israels exploaterar naturresurser, inklusive vatten och jordbruksmark.

En ny rapport från Oxfam avslöjar hur Israel systematiskt har använt vatten som vapen mot palestinierna i Gaza och visar på en likgiltighet inför människors liv och internationell lag.?

I rapporten, Water War Crimes, fann Oxfam att Israels nedskärning av extern vattentillförsel, systematisk förstörelse av vattenanläggningar och avsiktligt förhindrande av humanitärt stöd från bistånd har minskat mängden tillgängligt vatten i Gaza med 94 % till 4,74 liter per dag per person

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-26 19:18:23 följande:
    Författaren Douglas Murray hade en åsikt till ungefär detta - observera, jag säger inte att jag håller HELT med honom. Han kan vara lite radikal. Men jämförelsen med tyskarna fungerade ganska bra där:
    Du vill att jag ska lyssna på Douglas Murray? 😆
    En ökänd islamofob som själv säger att han är sionist, som fick "honorary award" av just Isac Herzog som i sin tur hetsar till folkmord och tycker att det inte finns några oskyldiga palestinier? 😆

Läser du överhuvudtaget något annat än extrem sionistisk propaganda,
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-26 19:27:54 följande:
    Jag pratade om GAZA när det gäller "tvångsförflyttningar". Jag trodde du menade det. Och inlägget du citerar handlar ju om Gaza. Men plötsligt verkar Västbanken komma in där. Helt annan situation. Bestämm dig. 

Och bestäm dig om du ska prata om ockupation, bosättningar, international rätt, eller om Yitzak Rabin, Folke Bernadotte, handel, resurser,  m.m! Du byter ju ämne ungefär 10 gånger i ett inlägg. 

Tja, jag kanske får sluta stödja Oxfam, men en del där är nog kanske sant, men inte ett dugg allvarligt. 90 % av vattnet i Gaza kommer INTE från Israel. Efter att folk därifrån VERKLIGEN har försökt begå ett folkmord på judar, så var denna  symboliska blockaden rimlig. Nu säger jag "rimlig", inte  "Inte orimlig" - det är en skillnad.
    Du är lite förvirrad igen och hänger inte med trots att jag är mycket tydlig och att jag på ett mycket pedagogiskt sätt redovisar allting. 

Allt det jag skriver om hänger ihop men du verkar inte kunna följa. Ockupation, bosättningar och internationella lagar hänger ihop med varandra och med Israel på ett mycket logiskt sätt. 

Jag skulle kunna ta en sak i taget om du tycker att det är lättare men förr eller senare måste man börja involvera flera andra saker.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-26 22:49:49 följande:
    Det där verkar inte vara en seriös källa. Och jag har sagt att jag tycker han är lite extrem, och jag vet inte så mycket om honom, men "extrem-höger" är väl att ta i?

Och konspirationsteorier? Kallar man nuförtiden allt för konspirationsteorier som man personligen inte tror på? Jag har inte hört några såna konspirationsteorier av honom, då få du ge mig ett exempel, dvs. en video där han yttrar sånt. Det enda jag har hört av honom hittills var varningar för islamister och där har han rätt. Och jag har aldrig heller hört något rasistiskt av honom. 
    Jag är inte alls förvånad över att du länkar till en sådan högerextremist som Douglas Murrrey. Du har ju tidigare länkat även till SD Björn Söder och tyckt att han har vettiga åsikter. Du verkar ju tycka om högerextrema åsikter och det är just därför du stödjer Israel. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-27 12:56:03 följande:
    Visserligen en fint skriven text, men vad är poängen? Han har rätt i att Murray ligger fel när det gäller Sveriges bostadspolitik, men han har fel i att Murray är ateist. Jag såg precis en video där han säger att han är agnostiker, inte ateist. Någonstans i början, om du vill kolla.

Jag vet att han är överklass och höger. Jag är inte höger för att jag tycker att han har rätt med vissa uttalanden. För övrigt kan jag tycka helt annat än vad han gör. Jag är inte anhängare till någon (eller ytterst sällan i alla fall). Ibland lyssnar jag på en persons analyser för att personen är bra på att analysera en situation, och kanske även på att förutsäga någorlunda rätt vad detta leder till. 

Förresten så märker man att den här skribenten är amerikan. Han har inte riktigt känslan för hur det är i Europa. 
    Om du hela tiden hänvisar till högerextremister och du tycker att de har rätt så är det mycket säkert att du själv har högerextremistiska åsikter. Det är ett logiskt tänkande. Det är enkelt. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-27 14:48:21 följande:
    Det är precis det jag menar - förutom kanske Björn Söder (och jag tar generellt avstånd från honom och hans parti och har skrivit det också - i DET inlägget) så är ingen annan högerextremist. Det är det här nya fenomenet att man kallar alla på andra sidan för extremister. 
    Nej, det är inte alls samma. Som sagt om du hela tiden hänvisar till högerextremister och du tycker att de har rätt så är det mycket säkert att du själv har högerextremistiska åsikter. Det är ett logiskt tänkande. 

Alla dina info källor är antingen högerextrema eller sionistiska ( vilket egentlingen är samma sak). 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-27 13:48:17 följande:
    Eller hur? Och det är egentligen det vi lär barn i skolan när det gäller källkritik. Men det är förstås EN faktor av många och inte alltid en viktig sån. Vi lär barn och ungdomar att de måste titta på var något kommer ifrån, vad personen kan ha för agenda, för att de inte har så mycket livserfarenhet än. Vuxna människor med en del livserfarenhet har ju automatiserat detta. 

Jag märker ibland det när ungdomar eller också mina egna barn påpekar en skum källa - då märker jag att de inte har automatiserat det, det kommer med ålder och livserfarenhet. Jag sorterar ju bort det skumma, och lägger bara märke till den specifika delen som jag vill ha ur detta. 
    😆 Du har noll koll på källkritik.

Din källkritik är typ så här:
    - kritiseras Israel då är det falskt eller antisemitism
    - försvaras Israel, då är källan mycket pålitlig
    - jag kan altid fråga min kompis i Israel som har all fakta
  • Anonym (Antiextremist)
    Otzma Yehudit, en högerextrem och ultranationalistisk parti och politisk rörelse i Israel, förespråkar flera centrala idéer:

Etnisk rensning: Partiet jobbar för arabisk massutvisning från Israel och de palestinska områdena.

Annekteringspolitik: De vill annektera Västbanken och införa israelisk suveränitet över hela området mellan Jordanfloden och Medelhavet, utan att ge palestinierna medborgerliga rättigheter.

Judar som överlägsna: Otzma Yehudit har beskrivits som en judisk fascistgrupp som stödjer judisk överhöghet och avvisar universella värden till förmån för judiska nationella intressen.

Partiets ledare, Itamar Ben-Gvir, har också kopplingar till den förbjudna Kach-rörelsen, känd för sina extrema åsikter
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism