Inlägg från: Anonym (Antiextremist) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-22 15:34:34 följande:
    ICC har aldrig tidigare gått efter en ledare i ett demokratiskt land. Det behövs inte heller, eftersom såna personer blir dömda, i ISRAEL. T.ex. en president och en premiärminister. En blev ju dömt av en arabisk domare i Israel. 
    I Israel röstar man för Netanyahu, Smotrich och Ben Gvir. I Israel belönas de med fler röster när de visar hänsynslöshet mot palestinier. De kommer aldrig att dömmas för något i Israel.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-22 16:54:07 följande:
    Jag har förklarat det för dig minst fem gånger, men du verkar inte förstå det: Om det är sant så spelar det ingen större roll vem som har sagt det. 
    Nej, du förklarar absolut inget. Du påstår saker som inte stämmer och när jag gång på gång bevisar att det är lögner låtsas du som ingeting. 

Du hänvisar till SD Björn Söder och tycker därmed att han är rätt person som kan bedömma och definiera vad som är antisemitism och vad som är bra för judar. Men SD har en nazistisk historia. Ser du inget konstigt i det? Borde inte du börja ifrågasätta dina egna åsikter när de sammanfaller med SD:s agenda och logik?
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-22 16:52:29 följande:
    Det är JUST detta som civila också har sagt, att Israel har sett till att de har skydd och att det kommer in mat, men att Hamas sedan tar det. Kanske inte allt är med på dessa korta videon. Jag har ju ställt in den långa versionen tidigare. 
    Så här "hjälpte" Israel civila i Gaza.

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-22 16:52:29 följande:
    Det är JUST detta som civila också har sagt, att Israel har sett till att de har skydd och att det kommer in mat, men att Hamas sedan tar det. Kanske inte allt är med på dessa korta videon. Jag har ju ställt in den långa versionen tidigare. 
    Haha helt otroligt vad du hittar på. Inget av detta finns i dina länkar. Det är pinsamt. 

Det är så här israelvänner tänker och håller på. Förvrängningar och svammel, allt för att försvara israeliska krigsförbrytare.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-22 16:56:15 följande:
    På Netanyahu, knappt några har röstat på de andra. 

Det tror jag, att någon eller alla dessa kommer att dömas. OM de har gjort något. Smotrich har snackat mycket dumheter, det vet vi. Men det ä ändå bara snack. 
    I valet i Israel 2022 fick Benjamin Netanyahus parti Likud 32 mandat, och hans högerblock totalt 64 av Knessets 120 platser, vilket gav dem en stabil majoritet. De andra partierna som är med i den högerextrema koalitionen är ännu mera extrema. Deras ledare Smotrich och Ben Gvir är tydliga med sina rasistiska och odemokratiska åsikter.

svenska.yle.fi/a/7-10022507

• Anonym (Antiextremist)

Det är precis det här jag varnade för. Sionisterna missbrukar antisemitkortet för att dölja fruktansvärda krigsbrott.

"Antisemit-kortet är något Israel tar till i parti och minut så fort minsta kritik riktas mot landet. Men det används så slentrianmässigt att det är på väg att förlora sin effekt.

Det kan inte vara rimligt att Israel skulle vara immunt mot kritik bara för att man är en judisk stat."

• Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-11-22 21:01:37 följande:

Nej bibeln är ingen historiebok, även om en hel del antagligen stämmer historiskt sett. 

Bättre att förlita sig på arkeologi, här tex kan man se tidiga fynd som tyder på judisk närvaro

https://www.livescience.com/55774-ancient-israel.html#

Det finns ingen som säger emot att judarna hade ett land där..FÖR TVÅ TUSEN ÅR SEDAN. Men efter det har judarna varit en liten minoritet. Trots den massiva invandringen av judar från hela världen utgjorde de bara 30% av den totala befolkningen 1948 när Israel skapades på 55% av området. Rättvist mot palestinier? Absolut inte.
  • Anonym (Antiextremist)
    www.aftonbladet.se/debatt/a/rPVWPm/nu-maste-universitetet-klippa-bandet-till-israel

"

Israels universitet är inte passiva åskådare till det pågående våldet. Som den israeliska forskaren Maya Wind beskriver i boken ?Towers of Ivory and Steel? bidrar universiteten med kunskap och viss infrastruktur som möjliggör och legitimerar både tvångsförflyttning av palestinier och israeliska bosättningar.

Dessa institutioner samarbetar aktivt med den israeliska militären och försvarsindustrin genom institutionella avtal, utbildningsprogram för väpnade styrkor, forskning kring militära strategier och utveckling av vapen.

Israeliska universitet framställs ofta som fristäder för akademisk frihet, men i själva verket trakasseras palestinska och kritiska israeliska akademiker och studenter, samtidigt som man försvårar högre utbildning i Palestina."

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-23 00:17:40 följande:
    Eftersom du inte verkar förstå liknelser så är det väl ingen idé om jag säger: Om Hitler tyckte att 2 + 2 = 4   är det då fel, bara för att det är Hitler???

Nej, det spelar ingen roll alls vem som har sagt det om det är fakta som stämmer. 
    Ja, fast du diskuterade inte matematik  utan antisemitism. Hitler och nazister är inte kända experter för matematik utan är mest kända för att de ville utrota judarna. Att du trots detta hänvisar till en SD (en parti med nazistiska rötter) politiker, som även gjorde antisemitiska uttalanden, och att du menar att hans teori om antisemitism "är rätt", är minst sagt omdömeslöst.

Sverigedemokraterna har blivit kritiserade många gånger även av Svenska kommittén mot antisemitism (SKMA) för att inte ta ansvar för antisemitism inom sina egna led.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-23 00:14:44 följande:
    Jag har ju länkat till detta tidigare. Det är bara högst en vecka sedan någon gjorde dessa intervjuer med folk i Gaza. Om man är intresserad av det så är det ju inte svårt att hitta. Det här vara bara några korta exempel. 
    Jag litar hellre på ICC:s bedömning som gått igenom otroliga mängder av bevis och kommit fram till att det finns rimliga skäl att tro att Israels ledare medvetet blockerade mat och vatten till civila i Gaza. 

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-23 00:11:35 följande:
    Visserligen är bibeln ingen historiebok, men man har ju forskat en hel del runt den och funnit att det ofta finns en historisk bakgrund. Jag säger bara OM gamla testamentet är  - låt oss säga 3000 år gammal  - det står ju i alla fall i bibeln att judarna levde i landet Israel. Och att de var slavar i Egypten. Just det här med Egypten - att de hamnade där efter att ha fördrivits från Israel och att de sedan återvände till Israel , det finns en hel del forskning som pekar på att det har hänt. Jag har sett dokumentärer om det. 
    Ok, vi kan nu också konstatera att du tror på det som står i Bibeln. Då förstår jag varför du skriver så mycket ologiska kommentarer med åsikter som direkt krockar med moderna demokratiska värderingar.

Bibeln kan inte användas som argument för att argumentera varför judarna har rätt till Palestina. Inte i dagens moderna samhälle, inte i Sverige eller något annat demokratiskt land som följer internationella lagar och respekterar mänskliga rättigheter.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-23 13:11:56 följande:
    Att beskylla Israel för att de BLEV ANGRIPNA - vad är detta annat än antisemitism? Ska jag kolla när kriget faktiskt började?....Hittar inte exakt datum just nu, men minns att det var ungefär tre veckor senare. 
    Det är sjukt att israelvänner missbrukar antisemitsm på det här sättet. 

Det är INGEN  som "beskyller Israel för att de blev angripna". Israel beskylls för att medvetet döda och svälta civila. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-23 12:47:19 följande:
    Och igen påstår du att svart är vitt!  Nej, jag är ateist, jag tror inte på någon religiös skrift, oavsett om det är bibeln eller koranen. Kom inte då och påstå motsatsen, det är rent förtal.

Jag tror däremot det som arkeologer och andra yrkesgrupper har kommit fram till och forskat om -  om de har gjort ett seriöst jobb med det. Det är relativt lätt att fastställa hur gamla dokument är, med c-14-metoden. Och då vet vi att det finns flera tusen år gamla dokument som belägger att judarna hade en stat (eller två) i det området för 3000 år sedan. Vi vet alltså att just den här saken i bibeln är bevisligen sant. 

MEN, jag har INTE heller sagt att det generellt ger dem rätt till land i området. Inte generellt, utan bara i en situation där landet ändå delades upp kan det ju vara ett argument. Och där ju judar levde där och har gjort länge. 
    Ok, men du säger emot dig själv hela tiden. Om du är ateist då borde  du inte skriva att det som står i Bibeln är historiska fakta som ger judarna rätt att skapa ett eget land i Palestina. 

Så, en gång för alla frågar jag dig:
    Tycker du att innehållet i Bibeln ger judarna rätt att skapa ett land i Palestina?
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism