Anonym (zxcv) skrev 2024-11-21 09:57:31 följande:
Nej då, det har bara bytt namn från skolkare till hemmasittare.
Elever med bra betyg kan också må skit.
Appropå det så kände jag en familj vars son inte ville vakna och göra till skolan. Mamman hade inte kapacitet att kunna inleda en potentiell konflikt med sonen för att få honom att gå upp ur sängen. Personal från skolan fick komma över och väcka pojken. Ville han inte gå och lägga sig i tid så var inte mamman kapabel till det heller.
Hon kallade det för att han fick ångest, han skrek och kastade bak huvudet och fick därmed vad han ville. Det blir därför hans go-to om han känner en ovilja att göra något. Dvs ångestförstärkande genom en konflikträdsla. Hon var beredd att göra allt i sin makt för att pojken inte skulle få den här skapade ångesten, till slut så skilde hon sig från sin arbetande make och gav upp och hemskolade pojken. (Ej Sverige) dvs han fick sitta och spela tv-spel. Hade vår son inte tid att umgås och man meddelande henne det så stod hon ändå utanför dörren för att pojken ville det.
naturligtvis så betraktade han sig som huvudfiguren som får alla sina behov tillgodosedda, vem orkar umgås med en sån?
Det här är ett extremfall, men jag tror att många föräldrar har drag av den här uppfostringsstilen. Man gör sina barn en gentjänst genom att inte ha några krav eller ge in för ett barn som gråter. Då pratar jag inte om en dominerande auktoritär ledarstil.
ok, tänker dra till med en jämförelse med klickerträning för djur (obs, jag jämför inte barnuppfostran med hunduppfostran) skulle man klicka och belöna en hund varje gång som skakar och är rädd så förstärker man en ångest.