• Anonym (Rädd)

Min man allvarligt sjuk

Min man har under flera år haft olika problem med kroppen. Han har bara knaprat olika tabletter och liknande för att lindra symtomen. 

Nu kom domen. Obotlig cancer. Vi har små barn ihop, ett till på väg. Vad gör man? Hur hanterar jag detta? Obotligt betyder ju inte död nu, bara att man idag inte kan lindra. Men hur överlever jag detta? Jag vill inte vara utan honom, jag vill att han ska få uppleva barnbarn med mig. Jag vill inte vara själv på barnens student. Han gör världen så mycket bättre för mina barn. Jag vill inte gråta över detta, han lever ju ändå nu? 

Känns inte som folk förstår. Min väninna frågade om han inte skulle börja dricka ingefärsshots på morgonen att det skulle hjälpa? känns som ett hån. 

• Svar på tråden Min man allvarligt sjuk
  • Anonym (Hej)
    EpicF skrev 2024-11-17 01:23:39 följande:
    Tyvärr så kan man också få lungcancer som inte är orsakad av rökning. 

Var en ung idrottstjej som fick det för några år sedan (Elin Kajos?) som tyvärr gick bort efter en tid. Hon hade inte heller rökt.

Livet är tycker förbannar orättvist ibland. 

Jag hoppas han får bra palliativ vård. 
    Hon hade nån ovanlig genmutation som gjorde cancern obotlig.

Hon pratade om sin hälsa i ett poddavsnitt och om hur hon lagt om sin livsstil och kost. Hon åt ingen gluten eller socker b la för hon var övertygad om att det spelade roll. Kanske var det det som gjorde att hon levde i över 3 år efter diagnosen när läkarna bara gav henne 3-6 månader. 
  • EpicF
    Zoldaten76 skrev 2024-11-18 01:43:18 följande:

Hade jag börjat få cancer skulle jag satsat på ivermectine. Skulle aldrig gå deras behandlingar. 
    men det är vad jag skulle gjort. Alla gör som dom vill

Och hur tänker du att antiparasisk läkemedel ska hjälpa mot cancer? 

Cancer är inte direkt samma som parasiter. Det skrivs dessutom inte ut mot cancer utan mot infektioner orsakat av vissa parasiter. 

Vilka behandlingar är det du inte skulle gå på? Cellgift? Strålning?
  • EpicF
    Anonym (Hej) skrev 2024-11-18 08:50:55 följande:
    Hon hade nån ovanlig genmutation som gjorde cancern obotlig.

Hon pratade om sin hälsa i ett poddavsnitt och om hur hon lagt om sin livsstil och kost. Hon åt ingen gluten eller socker b la för hon var övertygad om att det spelade roll. Kanske var det det som gjorde att hon levde i över 3 år efter diagnosen när läkarna bara gav henne 3-6 månader. 
    Eller pga behandlingen hon fick, vilket är mest troligt. 

Det är inte ovanligt att läkare har fel vad gäller levetid med obotlig cancer. 

Sedan ska man komma ihåg att obotlig cancer i sig inte är en dödsdom. Man kan leva många år med bra palliativ vård. 
  • Mrs Moneybags
    Zoldaten76 skrev 2024-11-18 01:43:18 följande:

Hade jag börjat få cancer skulle jag satsat på ivermectine. Skulle aldrig gå deras behandlingar. 
    men det är vad jag skulle gjort. Alla gör som dom vill

Återigen var det ju såna här råd TS inte ville ha. 

De flesta verkar helt omedvetna om att "cancer" är hundratals olika sjukdomar med olika behandlingsprogram och helt olika förlopp.

Mitt råd till dig TS är att spela in filmer med din man som du kan dela med barnen, be honom skriva något till barnen, våga prata om familjegraven även om det är tungt, prata om begravningen, hur han vill ha den. Spendera så mycket tid tillsammans som ni bara orkar och kan. 

Man kan ofta lindra även om man inte kan bota och det kommer bli en tuff och omvälvande resa för er. Har du möjlighet att gå ner i arbetstid så gör det. 
  • Anonym (Inge)
    Anonym (Rädd) skrev 2024-11-15 10:31:22 följande:
    Min man allvarligt sjuk

Min man har under flera år haft olika problem med kroppen. Han har bara knaprat olika tabletter och liknande för att lindra symtomen. 

Nu kom domen. Obotlig cancer. Vi har små barn ihop, ett till på väg. Vad gör man? Hur hanterar jag detta? Obotligt betyder ju inte död nu, bara att man idag inte kan lindra. Men hur överlever jag detta? Jag vill inte vara utan honom, jag vill att han ska få uppleva barnbarn med mig. Jag vill inte vara själv på barnens student. Han gör världen så mycket bättre för mina barn. Jag vill inte gråta över detta, han lever ju ändå nu? 

Känns inte som folk förstår. Min väninna frågade om han inte skulle börja dricka ingefärsshots på morgonen att det skulle hjälpa? känns som ett hån. 

Så väldigt sorgligt för dig och din familj!

Troligtvis kommer du att "försörja" en del under kommande år. Man sörjer då det som man tänker att man kommer att förlora, innan man har förlorat personen. Det gör att en del av sorgearbetet görs redan nu, i förväg.

Vi människor överlever det svåra som drabbar oss om vi får stöd. Finns det någon stödgrupp för anhöriga till patirnter med allvarlig cancer? De skulle förstå dig. Om det inte finns så kanske en kurator inom cancersjukvården eller på din vårdcentral kan vara ett stöd i olika perioder? De ska vara vana vid att tala med människor som är i svåra situationer.

Andra runt dig kan ha svårt att förstå (och de vill inte att det ska vara sant heller).

Alternativa behandlingar ska vara underbyggda av gedigen seriös forskning, för att de ska vara värda att prova. Någon gång finns det sådant, men det finns också väldigt många som vill tjäna pengar på ledsna människor. Som lovar sådant som inte alls håller.

Du kanske ibland kan försöka leva i stunden, "just idag var det en fin dag för oss i familjen ändå, trots allt"? Att försöka göra det parallellt med sorgen. Att någon gång ta lite "time-out" från sorgen, den finns ju alltid kvar.

Just nu är du i chock, den kommer att lägga sig lite med tiden. 
  • Anonym (B)

Det där är väldigt svårt. Varit med om det med min mamma. De berättade att det inte gick att bota och då tvingas man leva vidare med den vetskapen. I hennes fall gick det 6 månader och den tiden var väldigt svårt förstås för alla. Att veta att man inte kommer leva länge till är en väldigt överväldigande sak. Man behöver vara ett stöd samtidigt som man sörjer själv. Försök att göra tiden så fin som möjligt

• klyban
    Anonym (B) skrev 2024-11-18 11:22:42 följande:

Det där är väldigt svårt. Varit med om det med min mamma. De berättade att det inte gick att bota och då tvingas man leva vidare med den vetskapen. I hennes fall gick det 6 månader och den tiden var väldigt svårt förstås för alla. Att veta att man inte kommer leva länge till är en väldigt överväldigande sak. Man behöver vara ett stöd samtidigt som man sörjer själv. Försök att göra tiden så fin som möjligt

Det är nog det bästa man kan göra, och vara lyhörd vad den drabbade vill.
    För en del vill prata, andra gråta och den tredje vill ha ett fortsatt normalt liv och att alla är införstådda med vad som sker och sen inte behöva prata om det mer.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym
    Anonym (Inge) skrev 2024-11-18 11:15:28 följande:
    Så väldigt sorgligt för dig och din familj!

Troligtvis kommer du att "försörja" en del under kommande år. Man sörjer då det som man tänker att man kommer att förlora, innan man har förlorat personen. Det gör att en del av sorgearbetet görs redan nu, i förväg.

Vi människor överlever det svåra som drabbar oss om vi får stöd. Finns det någon stödgrupp för anhöriga till patirnter med allvarlig cancer? De skulle förstå dig. Om det inte finns så kanske en kurator inom cancersjukvården eller på din vårdcentral kan vara ett stöd i olika perioder? De ska vara vana vid att tala med människor som är i svåra situationer.

Andra runt dig kan ha svårt att förstå (och de vill inte att det ska vara sant heller).

Alternativa behandlingar ska vara underbyggda av gedigen seriös forskning, för att de ska vara värda att prova. Någon gång finns det sådant, men det finns också väldigt många som vill tjäna pengar på ledsna människor. Som lovar sådant som inte alls håller.

Du kanske ibland kan försöka leva i stunden, "just idag var det en fin dag för oss i familjen ändå, trots allt"? Att försöka göra det parallellt med sorgen. Att någon gång ta lite "time-out" från sorgen, den finns ju alltid kvar.

Just nu är du i chock, den kommer att lägga sig lite med tiden. 
    Om gedigen seriös forskning är grunden så kallas det inte alternativa behandlingar.
    Alternativ behandling har inte gedigen seriös forskning som grund. Därav benämningen.

Ts man kommer erbjudas den bästa behandlingen via vanlig sjukvård, den baseras på gedigen seriös forskning.
  • Anonym (Rädd)
    Anonym skrev 2024-11-18 20:25:07 följande:
    Om gedigen seriös forskning är grunden så kallas det inte alternativa behandlingar.
    Alternativ behandling har inte gedigen seriös forskning som grund. Därav benämningen.

Ts man kommer erbjudas den bästa behandlingen via vanlig sjukvård, den baseras på gedigen seriös forskning.
    Vissa behandlingar har däremot inte kommit till Sverige ännu även om det är seriös forskning. 
  • EpicF
    Anonym (Rädd) skrev 2024-11-18 20:32:33 följande:
    Vissa behandlingar har däremot inte kommit till Sverige ännu även om det är seriös forskning. 
    Eller att de inte är godkänd i Sverige ännu för att det finns förlite forksning. Eller att den tyvärr är för dyr i förhållande till uppnådda resultat. 

Hur har det gått för er? Har ni fått landa lite i situationen ni befinner er i?
  • Anonym (Jill)
    Anonym (Rädd) skrev 2024-11-17 00:06:08 följande:
    Tack, tycker bara det är så tufft. Han har lugncancer. Har aldrig rökt en cigarrett, kör triathlon, är vältränad, ung och stämmer liksom inte in på bilden av en person med lungcancer. Han har inte heller ett arbete med gifter. Vi bor inte nära en tungt trafikerad väg, har aldrig gjort detta. Ibland händer saker bara. Jag vet bara inte hur jag ska orka med detta och ett till barn. Ett barn som aldrig kanske får träffa sin pappa eller åtminstone aldrig får vara med på studenten. 
    Livet är så orättvist. Och med litet barn och ett till på väg..Har ni bra socialt stöd runtomkring er som familj, släkt och vänner som finns där och kan avlasta er ibland? Har ni blivit erbjudna någon samtalskontakt ifrån vården? Glöm inte bort att även ditt mående som anhörig är viktigt i det här och att det därför kan kännas skönt att få ventilera med någon utomstående. 
Svar på tråden Min man allvarligt sjuk