• EpicF

Min man allvarligt sjuk

Ta en dag i cancer. Obotlig cancer kan folk leva med i åratal. Och man lindra det, sk palliativ behandling. Men inte bota (än iallfall). 

Var är det cancer sitter?

• EpicF
    Anonym (Bengt) skrev 2024-11-15 13:51:44 följande:
    En dag i cancer? Va?
    En dag i taget, ska det naturligtvis stå. Vilket du förstod. Och förhoppningsvis även ts. 
  • EpicF
    Anonym (Moi) skrev 2024-11-16 15:26:12 följande:
    Vad tänker du och andra som gör samma sak med? Som anhörig till cancersjuk spyr jag på er som kommer med era tvärsäkra påståenden om orsaker där budskapet alltid är att det är ens eget fel och lösningen är ingefära, antiinflammatorisk kost eller kolloidalt silver. Vidrigt beteende. Om du gör samma sak IRL, har någon någonsin tackat dig? 
    Att cancer "lever" på socker och kolhydrater är dock  sant. Men allt vederbörande skrev är rent bullshit. 
  • EpicF
    Anonym (Hmm) skrev 2024-11-16 22:41:18 följande:

Till alla er som var kritiska till mitt inlägg:

Vart är ert hopp till TS och hennes man? Jag gav samma råd som jag tror att jag själv hade velat följa i den sitsen. Hade ni själva bara lagt er ner och gett upp i ett sånt läge eller? 

Nae men visst.. Gå i terapi för all del. Och passa på och tänk positivt samt be lite till högre makter också. 

De flesta hade inte tagit märkliga kostråd från en totalt okänd skribent på nätet.

Men absolut kan rätt kost delsvis förlänga livet vid obotlig cancer. Men inte bota cancer. Ändring i kosten botar aldrig cancer men kan vara med och förbedra livskvalitén. 
  • EpicF
    Anonym (Hmm) skrev 2024-11-16 22:46:31 följande:
    Gud vilken otrevlig människa du är. 

Finns det något i mitt inlägg som var direkt felaktigt? 
    Faktiskt rätt mycket felaktigheter. 
  • EpicF
    Anonym (Hmm) skrev 2024-11-16 23:41:50 följande:
    Så du håller med om att det kan förlänga livet, men inte bota.. Och vem är du att dra den gränsen om man får fråga?

Vad i mitt inlägg var direkt felaktigt? 
    Delvis och eventuellt. Men mest förbättra livskvalitén. Jag drar ingen gräns. 

De mesta i ditt inlägg var felaktigt. 

Men nei, obotlig cancer idag inte att bota. Därav obotligt. 
  • EpicF
    Anonym (Rädd) skrev 2024-11-16 23:38:21 följande:
    Skulle uppskatta om ni har er diskussion i en egen tråd. Det är inte lämpligt att diskutera det ni gör vidare i min tråd. Jag har det redan jobbigt. 
    Det förstår jag och respekterar. 

Har du någon samtalskontakt? 
    Om du inte har är det bra att du får en via vc. Det är inte bara den som är sjuk som behöver omsorg, utan även anhöriga behöver omsorgen. Och du kan må bra av att själv från prata med någon utomstående. 

Även din man kan behöva samtalskontakt. Även ni tillsammans kan må bra av att prata med någon tillsammans. Psykolog eller kurator. 

Många cancerenheter har kurator kopplade till sig och de brukar vara väldigt bra för frågor om ex anhörigadagar eller bara för att ventilera tankar och känslor med. 

Jag frågade tidigare vad det var för cancer. Om du orkar för du gärna svara. Har jobbar mycket inom palliativ vård, bla inom palliativ i kommunen. 

Jag hoppas vi kan få en fin tid tillsammans, oavsett hur lång/kort tiden blir ❤️ Ta vara på den tiden, och framförallt ta vara på varandra ❤️
  • EpicF
    Anonym (Dåligt) skrev 2024-11-16 23:44:12 följande:
    Förmodligen inte. Studier som görs är på gruppnivå inte på individnivå. Om du ändrar saker på individnivå måste det vara värt mödan. Det är fruktansvärt dåligt och smärtsamt att se på när någon ger råd på gruppnivå när det handlar om individnivå. Individen har en mycket kort livstid kvar då ger man inte gruppnivå råd. Därför att gruppnivå råd har ingen betydelse för utgången i detta fall. Det är fruktansvärt att du ger dessa råd när de borde göra det bästa av den sista tiden istället för att stressa över hur man möjligtvis kan förlänga den några månader. Det är okunnigt och på gränsen till ondska att ge dessa rå.
    Även bra smärtlindring förlänger oftast livet, tillsammans med palliativ behandling som kan innefatta både strålning, kirurgi och cellgifter. Men framförallt så förbättra detta oftast livskvalitén den tiden man har kvar och det betyder för många oerhört mycket. 
  • EpicF
    Anonym (Rädd) skrev 2024-11-17 00:06:08 följande:
    Tack, tycker bara det är så tufft. Han har lugncancer. Har aldrig rökt en cigarrett, kör triathlon, är vältränad, ung och stämmer liksom inte in på bilden av en person med lungcancer. Han har inte heller ett arbete med gifter. Vi bor inte nära en tungt trafikerad väg, har aldrig gjort detta. Ibland händer saker bara. Jag vet bara inte hur jag ska orka med detta och ett till barn. Ett barn som aldrig kanske får träffa sin pappa eller åtminstone aldrig får vara med på studenten. 
    Tyvärr så kan man också få lungcancer som inte är orsakad av rökning. 

Var en ung idrottstjej som fick det för några år sedan (Elin Kajos?) som tyvärr gick bort efter en tid. Hon hade inte heller rökt.

Livet är tycker förbannar orättvist ibland. 

Jag hoppas han får bra palliativ vård. 
  • EpicF
    Zoldaten76 skrev 2024-11-18 01:43:18 följande:

Hade jag börjat få cancer skulle jag satsat på ivermectine. Skulle aldrig gå deras behandlingar. 
    men det är vad jag skulle gjort. Alla gör som dom vill

Och hur tänker du att antiparasisk läkemedel ska hjälpa mot cancer? 

Cancer är inte direkt samma som parasiter. Det skrivs dessutom inte ut mot cancer utan mot infektioner orsakat av vissa parasiter. 

Vilka behandlingar är det du inte skulle gå på? Cellgift? Strålning?
  • EpicF
    Anonym (Hej) skrev 2024-11-18 08:50:55 följande:
    Hon hade nån ovanlig genmutation som gjorde cancern obotlig.

Hon pratade om sin hälsa i ett poddavsnitt och om hur hon lagt om sin livsstil och kost. Hon åt ingen gluten eller socker b la för hon var övertygad om att det spelade roll. Kanske var det det som gjorde att hon levde i över 3 år efter diagnosen när läkarna bara gav henne 3-6 månader. 
    Eller pga behandlingen hon fick, vilket är mest troligt. 

Det är inte ovanligt att läkare har fel vad gäller levetid med obotlig cancer. 

Sedan ska man komma ihåg att obotlig cancer i sig inte är en dödsdom. Man kan leva många år med bra palliativ vård. 
  • EpicF
    Anonym (Rädd) skrev 2024-11-18 20:32:33 följande:
    Vissa behandlingar har däremot inte kommit till Sverige ännu även om det är seriös forskning. 
    Eller att de inte är godkänd i Sverige ännu för att det finns förlite forksning. Eller att den tyvärr är för dyr i förhållande till uppnådda resultat. 

Hur har det gått för er? Har ni fått landa lite i situationen ni befinner er i?
Svar på tråden Min man allvarligt sjuk