Inlägg från: undrandetjej123 |Visa alla inlägg
  • undrandetjej123

Otrohet kan man gå vidare?

Lynx123 skrev 2024-11-14 18:47:05 följande:
    Ok så det var inte den här årliga festen som de träffades på?

Hur som helst så skulle jag ha väldigt svårt för att stanna.
    Nej det här är en annan fest med hans kompisar som jag ändå känner. Det andra hände på en julfest med jobbet. 

Nej, jag har svårt och se att det här kommer att fungera jag med. 
  • undrandetjej123
    Anonym (Kvinna ...) skrev 2024-11-14 18:51:02 följande:

För det första ts - nej, jag hade aldrig kunnat leva vidare med den mannen, varken glömma eller någonsin förlåta.

För det andra - har hört miljontals anledningar ursäkter och förklaringar till varför det hände men det din man körde med är i särklass den sämsta hittills. 

Det var nog inte nån engångs (flergångsgrej), låter mer som att hon är hans älskarinna. Eller i alla fall att han önskar att hon var det (eller mer?).

Julfesten är väl minsta problemet när det gäller just den kvinnan om hon inte är där. Men otrogen kommer han med största sannolikhet fortsätta vara eftersom du är kvar.

Nej jag har varken glömt eller förlåtit. Jag är i nån slags limbo där jag egentligen bara överlever.

Jag har aldrig hört nån anledning/ursäkt tidigare så det är svårt att veta. 

Det var min tanke först där också, men logistiskt så träffas de inte mer än nån gång per år. Jag såg konversationen och jag fick inte den känslan att det var känslomässigt åtminstonde. Det var den konversationen som liksom avslöjade honom så han har inte visat nån friserad historia så här i efterhand.  

Otrogen finns det stor risk att han kommer fortsätta att vara. 
  • undrandetjej123
    Anonym (She-wolf) skrev 2024-11-14 19:37:07 följande:

Du borde dumpa honom för att han tydligen är ett viljelöst våp som vem som helst kan snacka omkull.

Jag hade troligen haft mer respekt för en man som sa att han bara blev för kåt och ville knulla en extra hona innan han dör.

Ja du har en poäng där. Känns jävligt meningslöst. Inte värt ett skit men förstör exakt allt
  • undrandetjej123
    Anonym (Göran) skrev 2024-11-14 19:45:58 följande:

JULFEST. 😔👎

Många år sedan nu 23 år sedan. 

min fru var otrogen på en julfest.

Har inte varit på julfest sedan 2019. Företagen är snåla. 

Julfester är tråkiga.  Folk blir fulla, snackar bara om jobbet, det blir pinsamma situationer och folk är otrogna. 

Det samma gäller många privata fester. 

Har spelat i ett hobbyband och har sett det mesta av det folk gör under sin berusning.  

varför gå på företagets julfest. Kollegorna är Inte några vänner. De flesta tycker man inte ens om. 

Sjukt hur länge ett sånt svek sitter kvar ändå. Att man liksom är ärrad för livet.

Nej har aldrig tyckt att julfester är toppenkul. Känns som människor kan göra lite vad som helst på fyllan. Man tappar verkligen förnuftet. Men det är ingen ursäkt för att bete sig hur som helst. 

Nej håller med om företags julfester. Tycker inte heller om de flesta jobbet direkt.
  • undrandetjej123
    Anonym (Lovis) skrev 2024-11-14 19:49:18 följande:

Du har redan lämnat i tanken. Oavsett om ni har barn tillsammans eller inte så är det dags att lämna honom. Han respekterar dig inte nånstans.

Det har jag nog. Behöver nog en extra push bara. Vi har inte barn så det är inget problem på det sättet. Finns dock andra omständigheter som spelar lite in men det är inget som kommer vara för evigt. Kanske lämnar jag då. 
  • undrandetjej123
    Anonym (Calli) skrev 2024-11-14 21:04:38 följande:
    Talar av erfarenhet. Från att vara "den andra". Det kommer upprepa sig. Du måste välja om du vill stanna och leva med ovissheten eller gå rak ur denna relation. 
    Självklart vill jag inte leva i ovisshet, det är extremt tärande. Det är jobbigt att jag varit så naiv.
  • undrandetjej123
    Anonym (Inte troligt) skrev 2024-11-14 23:06:31 följande:

Ärligt talat har jag aldrig varit med om att någon till fullo förlåtit en otrohet. Många som accepterat och stannat i relationen, men det är inte samma sak som att på riktigt förlåta även om man kanske kallar det för det. I varenda fall jag sett så har det alltid hängt en blöt filt av bitterhet över relationen sen - och den som säger att hen förlåtit drar ändå alltid upp otroheten igen så fort det är något annat bråk. En sån grej förgiftar något som aldrig kan bli helt rent igen. Jag tror inte att någon av mina bedragna vänner någonsin hade stannat om det inte vore för att man tar hänsyn till barnen, inte klarar sig ensam ekonomiskt eller någon annan rädsla. En relation baserad på rädsla är ingen bra sådan. Och en person som redan har visat en gång att er relation inte var mer värd än att han kunde dela det mest intima även med någon annan har visat var han står och förtjänar inte mer av mig - så hade jag resonerat.

Nej jag tror inte heller det går att förlåta till fullo. Det är sorgligt men sant att man ofta stannar för att det helt enkelt finns andra orsaker än att man "vill" vara kvar. Som barn, ekonomi och så. Det stämmer att även jag gör det. Hade jag "klarat" mig själv hade jag lämnat där och då. Nu får jag vänta tills jag har möjlighet. Vad och hur jag känner när det är möjligt för mig igen får lite avgöra hur det blir. 
  • undrandetjej123
    Hjelm skrev 2024-11-14 23:08:07 följande:

Han har uppenbarligen förstört er relation och det håller på att förstöra även dig. Dumpa och träffa en man som faktiskt älskar och respekterar dig mer än så.

Jag håller med. Kommer förmodligen göra det när jag har lite bättre möjligheter till det. 
  • undrandetjej123
    Anonym (Göran) skrev 2024-11-15 18:44:38 följande:

Ja det kommer att göra ont hela livet.  Familjen splittrades.  

Men ca 5 år senare träffade jag en ny partner och vi är ett par än idag.  

Men ont gör det och livet tog en helt annan vändning. 

otrohet är ett fruktansvärt svek. 

Det är för mig omöjligt att förlåta.  

Ja det är inget man kan föreställa sig innan det händer en själv. Har alltid tänkt att det fruktansvärt att vara med om det men kunde aldrig ana hur det faktiskt skulle kännas. 

Skönt att du ändå träffat en ny partner som du älskar nu. För just nu tror jag inte jag kommer våga lita på nån partner igen och det är ju orättvist mot de som inte har gjort en nåt. 
  • undrandetjej123
    Tyra myra skrev 2024-11-15 21:14:46 följande:

Om jag förstått det hela rätt, så gick det hela inte så långt som till samlag, eller har jag fel där?

Va det han som avstyrde detta eller?

Du kanske skulle fundera lite över hur du reagerar på detta?

På frågan om det är möjligt att komma över otrohet så måste jag be dig omformulera dig en aning.  Är det möjligt att ha en god fungerande relation efter otrohet, Visst kan man det.  Men att förlåta eller komma över är nog väldigt ovanligt.

Det hela beror på var i relationen man befinner sig. Om det händer i början av relationen så har man inte så mycket att förlora och därmed blir reinstatement för  att fortsätta relationen mindre än om man haft ett långt förhållande med hus barn och gemensam ekonomi.

Du har rätt att känna som du gör och det är bara du som kan avgöra om du kan fortsätta att satsa på förhållandet.  

Nej han hävdar att det inte gjorde det. Vilket jag tror på för det borde inte funnits nån möjlighet till det. Men samtidigt kan jag aldrig veta om det stämmer. Och blev det inte samlag just för att det inte gick? Om möjligheten hade funnits hade de gjort det då?

Ja, han säger att han avstyrde det. Jag känner väl att det gör väl det lite lättare men som sagt han kunde avstyrt allt från hela början och det gjorde han ju inte...

Nej du har rätt. Förlåta eller komma över kommer inte gå. Men ja man kan ha en god relation. Vilket väl är det vi har just nu. Sen kommer mina dippar som det här med julfest. 

Nej vi har varit tillsammans väldigt länge. Det gör det lite svårare. Vi har också haft en bra relation så det har väl inte varit själva orsaken vad jag förstått. 

Jag vet att jag är den som måste komma på hur jag vill göra. Det är svårt att svara på hur de kommer kännas i framtiden. Kommer det att blekna med tiden? Eller kommer det alltid kännas just så här? Jag vet inte. 
  • undrandetjej123
    Anonym (C) skrev 2024-11-16 16:57:44 följande:
    Jag själv hade inte kunnat gjort det. Men folket som jobbar med det här om par i relationer säger att det går. (de säger även att det tar extremt lång tid.)
    Ja jag går i terapi av andra orsaker och det här har ju då tagits upp. Han säger att det är fullt möjligt men att det kommer ta tid. Det liksom ligger lite i mina händer om jag tycker det är värt det. Eller är jag värd mer än så här? Svårt.
  • undrandetjej123
    Anonym (C) skrev 2024-11-16 17:03:36 följande:
    och när jag säger extremt lång tid så tänk mer 5-10 år där han ska möta upp dig hela tiden, samtidigt som du lär dig att börja lita på han igen så att du kan släppa ditt "kontrollbehov" (Kontrollbehov vilket i grunden bara är trauma, så din hjärna går på högvarv för den vill ej att du blir sårad eller blåst).
    Ja precis. Märker redan nu att mitt "kontrollbehov" har han inte mycket till övers för. Han tycker jag begär för mycket. Jag vill heller inte vara kontrollerande. Det känns inte bra och jag får dåligt samvete. Försöker hela tiden zooma ut och se det utifrån: är det här friskt? Kan jag begära det här? Osv osv. Överreagerar jag? Som det här med julfesten. 
  • undrandetjej123
    FeministJavisst99 skrev 2024-11-16 17:02:09 följande:

Det kommer aldrig att blekna. Ledsen att behöva säga det.

Nej jag antar att det stämmer tyvärr.
  • undrandetjej123
    molly50 skrev 2024-11-16 17:49:14 följande:
    Jag tänker att eftersom han är den som har varit otrogen så är det han som måste jobba för att bygga upp din tillit för honom igen.
    Om han inte är beredd att göra det så undrar jag vad som finns kvar att bygga på för er?
    Exakt. Han var väldigt betryggande i början, gjorde ingenting jag inte var bekväm med. Hörde av sig. Han skaffade en app där jag kunde se vart han var osv. Nu verkar han vilja att det ska gå tillbaka till hur det var innan allt uppdagades. Jag är långtifrån där ännu. Så jag vet inte. Känns inte så bra. 
Svar på tråden Otrohet kan man gå vidare?