• EpicF

Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?

Anonym (TS) skrev 2024-11-13 20:59:50 följande:

Väldigt annorlunda förskola då från vår. 

Men skulle inte uppskatta fruktpurer med eller utan socker. Bättre att äta frukt hel. 

Säger hon som inte ens tycker om frukt... 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 20:57:28 följande:
    Vad är det ätstörda? Varför skulle jag välja äta mycket av det med mer kalorier och färre vitaminer? 
    Klassisk kommentar från någon som är ätsförd. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 21:45:35 följande:

20% av befolkningen har fetma. Vad kallar du dom för då? Avslappnade till mat eller livsnjutare? 

Jag älskar välbalanserad och vitamin och mineralrik mat 

Ja, även folk med fetma kan lida av någon form av ätstörning. Eller ha fetma pga sjukdomar och läkemedel. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 21:55:16 följande:
    Vem gör det inte? tar ju 2 sekunder 
    Om man inte räknar kalorier eller har ortorexi, annan typ av ätstörning så behöver man normalt sätt inte väga maten. 

Att konstant väga maten eller bli uppväxt med att maten ska vägas kan resultera i någon form av ätstörning. 

Så varför måste man väga maten? 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 21:59:46 följande:
    Ja det skulle jag nog vilja säga. Skolan ska kompensera för hemmet? förr handlade det om att mätta magar. 
    Skolan ska kompetens för hemmet? 

Nej, återigen så ska skolan servera så näringsrik mat att barnen orkar med resten av skoldagen. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 22:41:33 följande:
    Så att vilja ge sina barn en bra tarmflora, en kropp som får massor av vitaminer och mineraler gör mig till extrem?

Du liksom utgår från att jag inte gillar hamburgare. Jag älskar hamburgare men kan variera detta massor. Ibland med bröd, ibland utan. Ibland på restauranger ber jag att få hamburgaren utan bröd  på en stor tallrik med massor av syrade grönsaker, avokadoröra och lite annat smått och gott. Inte för att jag tänker på vikten utan för att det är gott.
    Ja, du är extrem och överdriver. Ortorexi så det skriker om det. Att du inte ser det själv gör det bara tydligare. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 23:03:46 följande:
    Det är ju skräpmat att servera kycklingfile med pasta och gräddfilssås med sweet chili smak? det innehåller inte tillräckligt med vitaminer och mineraler. Det är ju inte vid ett enstaka tillfälle 
    Nej, det är då rakt inte "skräpmat". Nej, den innehåller inte tillräckligt med vitaminer och mineraler, men behövs inte heller eftersom skolans mat skal vara så näringsrik att den ger energi för att barnen ska orka resten av skoldagen. Det är där fokus ligger och ska ligga. 

Vitaminer och mineraler kan man få sig vid dagens andra måltider som serveras i hemmet. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-14 08:02:09 följande:
    Normal kost??? Och det är falukorv och makaroner menar du?? Otroligt elakt att säga att jag serverar mina barn onormal mat. Jag ger mina barn kött, fisk och kolhydrater, ägg och massa vitaminer.
    Makaroner och falukorv är vad folk anser som normal mat. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-14 08:30:30 följande:
    Finns ju massa tillfällen man behöver detta. Exempelvis när man bakar bröd 
    Eller så använder man traditionella decilitermått. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-14 08:42:48 följande:

mina barn får vanliga pannkakor med sylt, kokat frukt, keso och bär. Även havregryn i pannkakorna men inte alltid och inget som som märker skillnad på heller. 

Självklart får barnen både kycklingfilé och pasta. Men det är inte det centrala på tallriken. Och nej jag står inte och väger barnens mat? jag är inte kritisk till kycklingfilé och pasta, jag kritiserar att det är den enda maten. Det blir karaktärslöst och det är inte enligt mig fin och god och näringsriktig mat. Det skulle en dietist inte heller säga. Så kritiken handlar om att det saknas variation av grönsaker. Man hade kunnat servera en varm grönsaksröra till och varierade kalla grönsaker?. Det är skillnaden. Och falukorv kommer inte bli bra mat även om det är gott Och vi äter det. 

Så salladen med bla grönsaker som serveras till exempel kycklingfilé och pasta räknas inte då?

Jo, även kyckling och pasta är näringsrik mat. Och det skulle även många dietister säga. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-14 08:46:01 följande:
    Du pratar med någon som är utbildad kock, det är bättre att väga då du inte vill ha för mycket eller för lite mjöl. För någon som vill ha lite skoj i köket och inte bryr sig om konsistensen på brödet så spelar det ingen roll. 
    Jag får varken för mycket eller för lite mjöl när jag använder deciligermått. Om du får det så är det någon du gör fel. 

Ja, du må vara utbildad kock så mycket du vill. Det spelar ingen roll eftersom du fortfarande är ätsgörs pch verkar lida rejält av ortorexi 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-14 09:33:24 följande:
    Det blir inte exakt. När det kommer till mat funkar det. Jäsning är en annan sak 
    Och ändå har jag hittills misslyckas med bröt etc när jag använder mitt decilitermått. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-14 09:36:55 följande:
    Handlar ju om helheten. Det är inte nyttigt att bara äta gurka till mat heller som en hel måltid? om du vill missförstå så är det upp till dig. 
    För mig är inte sallad enbart en gurka. Sallad består bla av salladsblad, tomat, gurka, paprika, äpple, avocado, annans, etc. Vad man nu önskar ha i en sallad. 

Om du anser att en gurka är sallad så tvivlar jag på din kockutbidning. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-14 09:42:56 följande:
    Säg det till skolan och förskolan då som enbart serverat gurka och majs.

Och en sallad kan se ut på olika sätt. Nu pratade jag om att kalla en gurka för en måltid. Så du verkar bara vilja hugga på saker. Oklart varför. 
    Förskolan mina barn går på serverar sallad med alla möjliga grönsker och frukter i. Även skolan. 

Men om skolan och förskolan dina barn går på enbart serverar gurka och majs som salladstillbehör, vad säger det när du påpekar det?

Ingen har påstått att gurka ska vara en måltid. 

Du däremot menar att makaroner och falukorv inte är en måltid, uten ett tillbehör. Vilket är helt fel. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-14 09:45:00 följande:
    Det handlar om perfektion på mjölet och vad du bakar. Om du inte förstår skillnaden på en bagare/konditor och en glad amatör så är det ditt problem. Titta på hela Sverige bakar eller vad som helst. Där väger man. 
    Jag får perfektion och helt perfekta bakverk/bröd erc utan att behöva använda en våg. 

Ja, man kan väga i Hela Sverige bakar. Men även där som på många konditorier/bagerier kan man också anvönda decilitermått. Många använder båda delarna. 

Att du väljer att enbart väga är ditt val. Jag får lika exakt mjöl med ett decilitermått som med en våg. 
  • EpicF
    Anonym (Py) skrev 2024-11-14 09:54:25 följande:

Mina barn är uppvuxna med grönsaker. Den ena äter allt utom aubergine. Den andre är betydligt mer selektiv i sitt grönsaksätande. Trots att de vuxit upp med samma kost, går han mest runt på gröna ärtor, bönor och råa tomater. Pliktskyldigt tar ha en strimla surkål, när barn nummer ett slevar i sig. 

Barn är individer, som trots samma matvanor, utvecklar olika smaklökar. Så är ju vi vuxna också. Det finns få saker som jag tycker sämre om än gröna ärtor till exempel. Inget skulle kunna få mig att stoppa det i munnen. 

Just det verkar inte ts förstå. 
  • EpicF
    Krocko skrev 2024-11-14 10:17:36 följande:
    Och fetaost är ju väldigt gott att ha i också Kyss
    Ja, om gillar det. Personligen har jag lite svårt för det men har det ibland för att resten av familjen gillar det. 
Svar på tråden Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?