Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?
Väldigt annorlunda förskola då från vår.
Men skulle inte uppskatta fruktpurer med eller utan socker. Bättre att äta frukt hel.
Väldigt annorlunda förskola då från vår.
Men skulle inte uppskatta fruktpurer med eller utan socker. Bättre att äta frukt hel.
20% av befolkningen har fetma. Vad kallar du dom för då? Avslappnade till mat eller livsnjutare?
Jag älskar välbalanserad och vitamin och mineralrik mat
mina barn får vanliga pannkakor med sylt, kokat frukt, keso och bär. Även havregryn i pannkakorna men inte alltid och inget som som märker skillnad på heller.
Självklart får barnen både kycklingfilé och pasta. Men det är inte det centrala på tallriken. Och nej jag står inte och väger barnens mat? jag är inte kritisk till kycklingfilé och pasta, jag kritiserar att det är den enda maten. Det blir karaktärslöst och det är inte enligt mig fin och god och näringsriktig mat. Det skulle en dietist inte heller säga. Så kritiken handlar om att det saknas variation av grönsaker. Man hade kunnat servera en varm grönsaksröra till och varierade kalla grönsaker?. Det är skillnaden. Och falukorv kommer inte bli bra mat även om det är gott Och vi äter det.
Mina barn är uppvuxna med grönsaker. Den ena äter allt utom aubergine. Den andre är betydligt mer selektiv i sitt grönsaksätande. Trots att de vuxit upp med samma kost, går han mest runt på gröna ärtor, bönor och råa tomater. Pliktskyldigt tar ha en strimla surkål, när barn nummer ett slevar i sig.
Barn är individer, som trots samma matvanor, utvecklar olika smaklökar. Så är ju vi vuxna också. Det finns få saker som jag tycker sämre om än gröna ärtor till exempel. Inget skulle kunna få mig att stoppa det i munnen.