• Anonym (Socialt)

Vem gjorde fel?

Var inbjuden till grannen tidigare med mitt barn på 9 månader. Grannen hade ett barn i samma ålder så hon ville att barnen skulle leka med varandra och plötsligt kommer det in två personer som var grannens studiekamrater. 

Den ena tjejen (studiekamraten) uttrycker att hon har en stor barnlängtan och också vill ha en bebis. Killen som också är en av grannens studiekamrater säger då att hon är ju singel. Tjejen säger då att hon är intresserad av att bli mamma på egen hand och ställt sig i kö för inseminering i Sverige men även tittar på Danmark. 

Han säger att barn skaffar man bara om man är två och att man är en mamma och en pappa. Jag flikade in att det finns många olika sätt att få barn på idag i alla familjer ser olika ut Och sa till tjejen att jag var intresserad av precis samma innan jag träffade min man. 

Det blev en mycket dålig stämning i rummet och energin liksom dog så jag gick kort efter detta. 

Frågan är vem som gjorde fel? Jag tyckte det kändes rätt förlegat att uttrycka att det är män och kvinnor som ska ha barn med varandra, särskilt när någon står i kö för att bli självstående Förälder? 

• Svar på tråden Vem gjorde fel?
  • molly50
    Anonym (Yvve B) skrev 2024-11-17 15:06:37 följande:
    Hur får du ihop den logiken?

Skaffa barn gör man gemensamt, man och kvinna.

Att göra det "själv" är superego, att bli lämnad av den blivande barnafadern är inget man kunde veta i förväg utan man skaffade det kommande barnet med utgångsfacit att det finns en mor och en far.
    Vad tycker du om t ex homosexuella par som väljer att skaffa barn? Är det också lika egoistiskt?
  • Anonym (Yvve B)
    molly50 skrev 2024-11-17 16:13:32 följande:
    Även om man blir lämnad av den blivande fadern så kan man ju välja att behålla barnet.
    Är det då inte lika ego som att skaffa barn på egen hand?
    Nej, det tycker jag inte. Även om det inte är ultimat.
    Då visste man inte från början och graviditeten är ett faktum.
    molly50 skrev 2024-11-17 16:15:33 följande:
    Vad tycker du om t ex homosexuella par som väljer att skaffa barn? Är det också lika egoistiskt?

Det korta svaret är, ja.
  • molly50
    Anonym (Yvve B) skrev 2024-11-17 16:24:09 följande:
    Nej, det tycker jag inte. Även om det inte är ultimat.
    Då visste man inte från början och graviditeten är ett faktum.
    molly50 skrev 2024-11-17 16:15:33 följande:

Det korta svaret är, ja.
    Ja,men är man tidigt i graviditeten så kan man välja att inte behålla.
    Men då är man alltså inte egoistisk,enligt dig,fast man kommer att få ett barn som får leva utan sin pappa.

Varför är det så viktigt för dig att det måste vara just en mamma och en pappa?
    Kan inte barnet ha andra manliga förebilder,enligt dig?
  • Anonym (Betta)
    Anonym (Pappa) skrev 2024-11-16 18:54:15 följande:
    Klart man kan men det är en egoistisk handling eftersom man inte tänker på barnets bästa. 
    Jag diskuterade inte det, utan vad TS skrivit att han sade, och han hade fel i det han sade. För det gör man visst.
  • Anonym (Pappa)
    molly50 skrev 2024-11-17 12:03:20 följande:
    Är det en lika egoistisk handling om den gravida kvinnan blir lämnad av mannen under graviditeten?
    Eller kanske det finns andra män i kvinnans omgivning som kan vara en manlig förebild för barnet?
    Ja det är en lika egoistisk handling. En manlig förebild är inte samma sak som att vara en pappa.
  • Anonym (Suiten)
    Anonym (Socialt) skrev 2024-11-12 12:07:05 följande:
    Vem gjorde fel?

Var inbjuden till grannen tidigare med mitt barn på 9 månader. Grannen hade ett barn i samma ålder så hon ville att barnen skulle leka med varandra och plötsligt kommer det in två personer som var grannens studiekamrater. 

Den ena tjejen (studiekamraten) uttrycker att hon har en stor barnlängtan och också vill ha en bebis. Killen som också är en av grannens studiekamrater säger då att hon är ju singel. Tjejen säger då att hon är intresserad av att bli mamma på egen hand och ställt sig i kö för inseminering i Sverige men även tittar på Danmark. 

Han säger att barn skaffar man bara om man är två och att man är en mamma och en pappa. Jag flikade in att det finns många olika sätt att få barn på idag i alla familjer ser olika ut Och sa till tjejen att jag var intresserad av precis samma innan jag träffade min man. 

Det blev en mycket dålig stämning i rummet och energin liksom dog så jag gick kort efter detta. 

Frågan är vem som gjorde fel? Jag tyckte det kändes rätt förlegat att uttrycka att det är män och kvinnor som ska ha barn med varandra, särskilt när någon står i kö för att bli självstående Förälder? 

Ingen har gjort något fel. Det är inte farligt att bli ovänner. Man ska kunna berätta sin åsikt, sen så finns det inget tvång att umgås med folk man ogillar heller, t ex om de har förlegade åsikter.
  • Anonym (Yvve B)
    molly50 skrev 2024-11-17 16:40:51 följande:
    Ja,men är man tidigt i graviditeten så kan man välja att inte behålla.
    Men då är man alltså inte egoistisk,enligt dig,fast man kommer att få ett barn som får leva utan sin pappa.

Varför är det så viktigt för dig att det måste vara just en mamma och en pappa?
    Kan inte barnet ha andra manliga förebilder,enligt dig?
    Säger samma som "pappa" i inlägg #75.
  • molly50
    Anonym (Pappa) skrev 2024-11-18 00:53:46 följande:
    Ja det är en lika egoistisk handling. En manlig förebild är inte samma sak som att vara en pappa.
    En manlig förebild kan väl fungera som en pappa?
    Varför är det så viktigt att det måste vara just en mamma och en pappa?
    Om pappan lämnar när han får veta att kvinnan är gravid,är hon lika egoistisk då om hon väljer att behålla?
  • molly50
    Anonym (Yvve B) skrev 2024-11-18 05:28:24 följande:
    Säger samma som "pappa" i inlägg #75.
    Och då ställer jag samma fråga till dig.
    Kan man inte ha andra manliga förebilder för barnet,enliigt dig?
  • Anonym (Pappa)
    molly50 skrev 2024-11-18 12:34:07 följande:
    En manlig förebild kan väl fungera som en pappa?
    Om pappan lämnar när han får veta att kvinnan är gravid,är hon lika egoistisk då om hon väljer att behålla?
    Då är barnet redan på väg. Det är en annan sak. 
  • molly50
    Anonym (Pappa) skrev 2024-11-19 22:54:56 följande:
    Men fortfarande så kommer mamman att vara ensamstående med barnet.
    Så det kan vara samma sak.
  • molly50
    Och kan du svara på frågan varför det är så viktigt att det är just en mamma och en pappa?
  • Anonym (Sommar)
    Anonym (Pappa) skrev 2024-11-18 00:53:46 följande:
    Och att ha en pappa är inte samma sak som att ha en manlig förebild. Många pappor lever inte upp till bilden av vad en förebild innebär.
  • Anonym (Sommar)

Så då är det inte längre viktigt att ha en pappa? 

Du verkar tycka det är viktigt att en man och en kvinna gör barnet tillsammans, men sedan spelar det ingen roll om pappan är närvarande eller inte. 

Svar på tråden Vem gjorde fel?