• Anonym (Socialt)

Vem gjorde fel?

Var inbjuden till grannen tidigare med mitt barn på 9 månader. Grannen hade ett barn i samma ålder så hon ville att barnen skulle leka med varandra och plötsligt kommer det in två personer som var grannens studiekamrater. 

Den ena tjejen (studiekamraten) uttrycker att hon har en stor barnlängtan och också vill ha en bebis. Killen som också är en av grannens studiekamrater säger då att hon är ju singel. Tjejen säger då att hon är intresserad av att bli mamma på egen hand och ställt sig i kö för inseminering i Sverige men även tittar på Danmark. 

Han säger att barn skaffar man bara om man är två och att man är en mamma och en pappa. Jag flikade in att det finns många olika sätt att få barn på idag i alla familjer ser olika ut Och sa till tjejen att jag var intresserad av precis samma innan jag träffade min man. 

Det blev en mycket dålig stämning i rummet och energin liksom dog så jag gick kort efter detta. 

Frågan är vem som gjorde fel? Jag tyckte det kändes rätt förlegat att uttrycka att det är män och kvinnor som ska ha barn med varandra, särskilt när någon står i kö för att bli självstående Förälder? 

• Svar på tråden Vem gjorde fel?
  • Anonym (Betta)

Fast han hade ju faktiskt fel. Man kan visst skaffa barn som ensam kvinna. Det är fakta och inte åsikt.

• EpicF
    Anonym (Betta) skrev 2024-11-13 13:36:07 följande:

Fast han hade ju faktiskt fel. Man kan visst skaffa barn som ensam kvinna. Det är fakta och inte åsikt.

Fast hans åsikt är inte fel. 
  • Anonym (Betta)
    EpicF skrev 2024-11-13 13:41:58 följande:
    Det skrev jag inte heller. Jag skrev att det han sa var fel, han har fel i att man inte skaffar barn så för det sker faktiskt.
  • Anonym (Sommar)
    EpicF skrev 2024-11-13 13:41:58 följande:
    Fast han uttryckte sin åsikt som fakta. Det är fel. 
  • EpicF
    Anonym (Sommar) skrev 2024-11-13 13:55:52 följande:
    Fast han uttryckte sin åsikt som fakta. Det är fel. 
    Hur vet du det? Var du där? 
  • Anonym (Yvve B)
    EpicF skrev 2024-11-13 10:11:25 följande:
    Ett barn behöver föräldrar (oavsett om det är två mammor, två pappor eller mamma och pappa) eller en förälder (mamma eller pappa) som bryr sig om barnet och älskar barnet. 

Det behöver nödvändigtvis inte traditionellt en mamma och en pappa. 

Barn som är uppväxta med två föräldrar av samma kön eller en ensam förälder blir inte skadade pga det. 
    Som du nog förstår så håller jag inte med.
    Ett barn behöver både en manlig och en kvinnlig förälder, allt annat blir bara fel. Sedan kan det såklart hända att en förälder blir ensam, men det ska definitivt inte planeras för det från start.

Det är endast egoism och inget annat.

Jag är för övrigt emot inseminering av ensamstående kvinnor, och kvinnor utan manlig partner.
    Oavsett vad du anser om saken.
  • Anonym (Sima)
    Anonym (Yvve B) skrev 2024-11-13 15:55:39 följande:
    Ett barn behöver både en manlig och en kvinnlig förälder, allt annat blir bara fel. Sedan kan det såklart hända att en förälder blir ensam, men det ska definitivt inte planeras för det från start.

Jag är för övrigt emot inseminering av ensamstående kvinnor, och kvinnor utan manlig partner.
    Då kommer vi in på det där med social smidighet igen.
    Du får tycka så.
    Men i ett rum, som det som beskrivs i TS, där en kvinna uttryckt att hon har för avsikt att göra precis så, så kanske det inte är det bästa att säga.
    Hon har förmodligen redan landat i att det är så hon tänker göra och vad du tycker om saken är egalt. Vill du dra igång en diskussion om det precis där och då för att du tror att du ska kunna omvända henne?
    För att få med dig eventuellt andra på "din sida" eller vad är syftet?
    Ni lär ju inte gå därifrån som vänner?

Tala är silver, tiga är guld.... i vissa fall. 
  • EpicF
    Anonym (Yvve B) skrev 2024-11-13 15:55:39 följande:

Din åsikt som du absolut får ha. 
  • Anonym (Yvve B)
    Anonym (Sima) skrev 2024-11-13 16:38:03 följande:
    Då kommer vi in på det där med social smidighet igen.
    Du får tycka så.
    Men i ett rum, som det som beskrivs i TS, där en kvinna uttryckt att hon har för avsikt att göra precis så, så kanske det inte är det bästa att säga.
    Hon har förmodligen redan landat i att det är så hon tänker göra och vad du tycker om saken är egalt. Vill du dra igång en diskussion om det precis där och då för att du tror att du ska kunna omvända henne?
    För att få med dig eventuellt andra på "din sida" eller vad är syftet?
    Ni lär ju inte gå därifrån som vänner?

Tala är silver, tiga är guld.... i vissa fall. 
    I den situationen hade jag inte sagt något om min åsikt i frågan, så länge ingen frågar.
    Jag hade dock inte deltagit i något samtal om detta heller då jag anser att det är fel.

Sen om vi går därifrån som vänner eller ej spelar ingen roll då jag (i en situation likt den ts beskriver) inte var vän med henne sedan innan.

Skulle ärligt talat inte vara vän med någon som har så totalt annan syn på föräldraskap oavsett. Bekant, visst. Vän, nix.
  • Anonym (111)
    Anonym (Yvve B) skrev 2024-11-13 19:06:36 följande:
    I den situationen hade jag inte sagt något om min åsikt i frågan, så länge ingen frågar.
    Jag hade dock inte deltagit i något samtal om detta heller då jag anser att det är fel.

Sen om vi går därifrån som vänner eller ej spelar ingen roll då jag (i en situation likt den ts beskriver) inte var vän med henne sedan innan.

Skulle ärligt talat inte vara vän med någon som har så totalt annan syn på föräldraskap oavsett. Bekant, visst. Vän, nix.
    Och om din bästa vän eller syrra gör så då? Då väljer du att utesluta dig från familjen, eller?
Svar på tråden Vem gjorde fel?